Miele wasmachine pomp vast

Beste Leden,

Mijn fijne Miele W9416 heeft sinds vandaag een probleem met de afvoerpomp.
Kwam erachter dat de kleding nog drijfnat was en er knipperde een rode led van de afvoer.
Ik heb hem op pompen gezet en hoor de pomp alleen brommen.
de boel gedrained en filter uitgenomen in de verwachting iets te vinden wat tussen de impeller was gekomen o.i.d. maar niks te zien.

Pomp weer gestart en bleef brommmen en impeller draaide niet, met een lange schroevedraaier en best wat kracht kwam hij los en draaide weer.
Filter weer dicht, was gedraaid en hetzelfde probleem.

Kan ik hieruit opmaken dat deze gewoon op is en vervangen moet worden of kan ik nog iets uithalen bij deze.

machine van een 25 jaar intussen, tijd voor een nieuwe pomp is niet ondenkbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

25 jaar inderdaad, en hopelijk trap ik er nog 10 jaar op.

Nieuwe pomp besteld, gelijk nieuwe filterdop en inlaatventiel, deze maakte de laatste tijd ook veel geluid met water pakken vermoedelijk door verkalking.

Tijd voor een grote beurt ;)

Op 1 juni 2023 21:57:52 schreef klabam:
25 jaar inderdaad, en hopelijk trap ik er nog 10 jaar op.

Nieuwe pomp besteld, gelijk nieuwe filterdop en inlaatventiel, deze maakte de laatste tijd ook veel geluid met water pakken vermoedelijk door verkalking.

Tijd voor een grote beurt ;)

schokbrekers ook nagezien?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die heb ik 2 jaar geleden al vervangen samen met de koolborstels.
Ik heb nog een exacte Miele in onderdelen op zolder staan in een krat.
Helaas geen pomp en ventiel.
Maar die zijn goed betaalbaar.
Wel nog een reserve motor, printplaten en slangen. Dus zou nog tijdje vooruit moeten kunnen :)

Originele pomp betaalbaar?? Hmm vermoed imitatie pomp, die zijn best gammel..starten slecht.

Idd wel imitatie maar niet de goedkoopste.

Vervolgens krijg ik per toeval gratis een vrij jonge Miele aangeboden.
Deze heeft vrijwel zeker een aluminium trommelkruis dus met dat in het achterhoofd gaat deze in de opslag en als mijn W9 echt het loodje legt weet ik i.i.g. dat ik zijn stalen kruis maar even netjes opberg :)

Zorg dat de deur openstaat in de opslag. Anders gaat hij meteen schimmelen..

Opslag is verwarmd en droog gelukkig, en zet de deur idd stukje open.

[Bericht gewijzigd door klabam op vrijdag 2 juni 2023 19:51:40 (30%)

Zeepbak lade en filter in de pomp eruit eveneens voor opslag.

Uiteraard.

En denk je wat.... Ik dacht dat ik geen pompje meer had, dus wel... Origineel Miele maar veel kleiner dan de defecte pomp. Dit is een magneetpomp en de oude blijkbaar niet, geen verstand van.

Anyway, ding draaide er zo op, stekker past en hij draait nu.
Imitatiepomp maar voor reserve :)

Blijft toch lekker werken aan zo'n oud model zeg.

Alle modellen W700, W800, W900 goede modellen.

Nou dat hoor ik overal, vandaar dat ik deze zo lang mogelijk in leven wil houden mits economisch verantwoord natuurlijk. Daarom heb ik nog een complete motor met weinig uren liggen en wat printen.

Morgen krijg ik die andere Miele, een duo dos.... Zegt me niks verder, maar is voor niks dus laat ik niet liggen.
Kwaliteit zal vast niet vergelijkbaar zijn vermoed ik zo hoewel deze vrij aan de prijs was (5 jaar oud)

Printen enz eenvoudig te herstellen of vervangen, betrouwbare electronica.
Nog 3 weg ventiel, eenvoudige opbouw machine zonder overtollige prullen.
Hier nog een W929 wps staan.

de oude pompen gingen veel langer mee als de magneetpompen. je kon er toen zelfs nog asdichtingen voor kopen. kan best zijn dat je ook last hebt van een vastzittende pomp door een lekke dichting icm aslager wat vast is gaan zitten.

heb nog ergens een oud model pomp liggen voor als mn 2013 miele magneetpomp het zou begeven, iemand hier op co zei dat die toch erin passen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 juni 2023 20:52:29 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toevallig net eens uit elkaar gehaald.
Messing glijlager behoorlijk uitgesleten, vermoed dat de impeller tegen de binnenkant van de behuizing komt. Verder niks bijzonders aan te zien eigenlijk.

Dat was waarschijnlijk nog een "open" pomp met waaier?? die zijn altijd stuk na jaar of 15-20... Ik stop wel met Mieles van 25 jaar en ouder te herstellen, daar er vervelende dingen aankomen zoals uitgedroogde zeepbakslangen, electronica onbetrouwbaar, met name de EL140's trafo's zijn er niet meer, manchetten, deursloten etc etc.. Bij sommige kwam ik haast elk halfjaar voor weer wat anders.

Idd met koelwaaier achterop.
En wat je zegt, ik ga hier ook niet veel geld tegenaan gooien maar zolang hij werkt en ik kan hem voor 50,- per jaar laten werken dan doe ik het.

Heb nu de ander in de werkplaats, trommel demonteren en kruis uit voorzorg vervangen.
Ik hoorde trouwens van degene van wie ik deze heb gekregen dat bij twindos 1 geen vloeistof word afgenomen.

Ik ken dit systeem totaal niet, maar hier zijn er vast mensen bekend mee en waar ik evt. Zou kunnen kijken.
Hoewel ik me afvraag of we dit systeem gaan gebruiken. Tenzij het echt aan te raden is.

Twindos? W1 serie dan
Staat bekend voor defecte sensoren, printen, lekkende zeepflacons.
Je zou die twindos kunnen uitprogrammeren.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 3 juni 2023 18:59:28 (20%)

Ja idd W1
Moet zeggen dat ook deze nieuwere Miele redelijk solide in elkaar zit, makkelijk aan te werken.
40 minuten en de kuip is er reeds uit.

Ik ga me eens inlezen over dit model, kijk ik gelijk alles na.

Trommelkruis vervangen voor stalen kruis. Hij is nog heel, gewoon uit voorzorg.

Dat is toch ene van rvs in de w1 nu?
Stalen kruis was voor 5kg modellen, nu 7-8 kg dus past niet.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 3 juni 2023 19:09:45 (46%)

W1 blijkt toch ook aluminium, en er zijn stalen kruizen te krijgen voor de 5 + 6 kilo en aangepaste stalen kruizen voor de 7 + 8 kilo.

Nog nooit gezien, post eens wat fotos van het w1 kruis?