In/uitschakelen verwarmingsketel

Ik heb hier in huis een verwarmingsketel Intergas, ca. 6 jaar oud.
Model Kombi Kompakt HRE 24/18 of 28/24 of 36/30 of 36/48 (vlgs. het installatievoorschrift).
Hij voorziet de woning in gasgestookte warmte en gasgestookt warm water.
Er zit blijkbaar electronica in het ding en/of een medewerker van iemand (maar niet van mij), want als ik soms langs de ruimte waarin het ding zit kom, hoor ik werkingsgeluiden -hoewel er op dat moment geen warmte/warm water wordt afgenomen-. Hij doet dus 'dingen' op eigen houtje.
De ketel zit voor de stroom aan een wandcontactdoos (230? V).

Mijn vraag -met electronicaverbinding-:
kan ik de ketel van het electiciteitsnet halen (en weer aan te zetten) via een tijdschakelaar of afstandsbediende wandcontactdoosschakelaar, op een moment dat mij belieft, zonder dus eerst de apparaat-in/uit-schakelaar eerst op 'uit' te zetten, en dat zonder problemen met/schade aan de ketel te veroorzaken?

Ik zou eens kijken of deze niet toevallig op comfort stand staat want dan blijft deze de warmtewisselaar warm houden.
Het uitschakelen van de comfort stand bij een Intergas was volgens mij een heel simpel iets met een drukknop op het bedieningspaneel maar daar zou ik de handleiding even voor doornemen.

Deze ketel staat inderdaad op een bepaalde Comfort stand waardoor hij de warmtewisselaar continu op temperatuur houdt, etc.
Via dit filmpje krijg je simpel inzicht hoe je bepaalde zaken uit kunt zetten zodat de ketel zuiniger wordt. Bij ons is de ketel hierna stil.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Geen idee welk merk het is...
Maar een gesloten CV ketel start “maar zo” op om:
Een voorraadje warm water te hebben, zodat je bij het opendraaien van de warmwaterkraan snel warm water hebt,
EN
om je ketel inwendig droog te houden.

Bij deze laatste optie is dat gedaan omdat er in de ketel een klein beetje condens kan komen.
Je ketel gaat dan niet branden, enkel de ventilator gaat even (paar sec.) draaien.
Dat kan hinderlijk zijn bij het ontsteken van de ketel.

Je mag de ketel gerust uitschakelen met een schakelklok oid, maar dat kan nadelig zijn voor de 2e optie.

Ik kan uit je omschrijving niet halen wat er met de ketel gebeurt als jij denkt dat deze maar zo opstart.
Hoe lang brand de ketel dan.

Als het komt door je warmwatervoorziening, dan kun je beter de schakelklok tussen de thermostaat van de WW monteren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Je moet de instelling aanpassen van je warmwater voorziening, kun je op je bedien paneel doen.

Hier een paar linkjes.

https://www.youtube.com/watch?v=eI_1jQ_kHls

https://www.youtube.com/watch?v=EsbtPiGcgPE

https://www.youtube.com/watch?v=YQEaFaQ9yrI

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou het onnodig uit/ aanschakelen juist vermijden, dat bevordert niet de werking op de pomp etc. Zou ook de comfort stand uitschakelen, dat bevordert wel het energieverbruik en onnodige werking word verminderd.

benleentje

Golden Member

Bij deze laatste optie is dat gedaan omdat er in de ketel een klein beetje condens kan komen.
Je ketel gaat dan niet branden, enkel de ventilator gaat even (paar sec.) draaien.
Dat kan hinderlijk zijn bij het ontsteken van de ketel.

Je mag de ketel gerust uitschakelen met een schakelklok oid, maar dat kan nadelig zijn voor de 2e optie.

Als er dan na een tijdje uitstaan er toch vocht inzit dan zal die bij opstarten dat ook wel meten of gaat tijden het opstarten dat programma als nog een keer draaien.
Als een ketel dus stand-by staat en er dan warmte vraag dan kan de ketel direct gaan verwarmen en bij niet stand-by en lange stilstand duurt het een heel stuk langer voordat hij gaat verwarmen. Maar dat is vaak ook maar een par minuten.

Maar ik vraag me meer af of dat vocht wat dan langer in de ketel blijft staan om de lange duur niet voor extra corrosie zorgt, dus dat je alsnog slechter af bent door verkeerde zuinigheid?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Yup, als vocht in ketel blijft staan en zeker met Alucomposiet ketels gaat corrosie proces erg snel...