3d muis

Dit topic is gesloten

Anoniem

Momenteel heb ik een voorliefde voor een 3d muis. Een kapje over een computermuis gehangen in mechanische vering. Het kapje heeft extra een eigen optische sensor die de afstand meet tot het matje. Bij neerduwen van de gehele muis scrolled de muisaanwijzer op het 3d scherm verder naar achteren. Bij licht optillen naar voren.
Ja, gooi de topic maar dicht, zal ik nooit weten wat voor drive ik bij de mensen veroorzaakt heb.

Patrick de Zeester

Golden Member

Ik denk dat Twitter of Facebook een betere plek is om jouw gedachtespinsels neer te plempen. Dit forum is meer bedoeld voor gerichte vragen.

Anoniem

Er staat toch heus in de FAQ dat je ideeën mag posten.

Een vriendelijke herinnering dat men niet hoeft te reageren; hoe minder aandacht hoe sneller Alwies hopenlijk een ander tijdverdrijf zoekt.

Anoniem

Men wreef over wat materiaal en deeltjes begonnen zich aan te trekken, dat noemde men elektron, dat was tijdverdrijf.

joopv

Golden Member

Interessant.
Is dit iets wat je zelf gemaakt hebt of wat compleet te koop is?

Ik heb zelf allerlei muis/trackball/joystickachtige dingen geprobeerd afgelopen 35 ofzo jaar, maar dit is nieuw voor mij.

Anoniem

Gelukkig is het nieuw, of helaas is het nieuw, het had er allang en breed moeten liggen in de schappen, iets wat ik nooit zal kunnen begrijpen van de wereld. Je kruipt naar het bit toe en set hem, nee, dat is niet apetijtelijk, maar wel hoe de wereld in elkaar zit.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 2 juni 2023 09:46:47 (26%)

Muis optillen, indrukken om te zoomen in 3d? Wat is het verschil met elke 3d muis nu op de markt?
Behalve dat jij het met een los kapje doet?
https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1388505

En volgens mij mist jouw muis nog het roteren (draaien van de ring boven op de commerciële 3d muis)

Anoniem

Verklaar u?

Op mijn plaatje zie ik ook maar één muis?
Of zie jij dubbel?

Ik ben nog steeds zoek de verschillen aan het doen?

Of zie jij een los opzetstuk als een voordeel? Mij lijkt dat juist vervelend, elke muis heeft een andere bouwvorm

Anoniem

Bij uw voorbeeld heb je nog een gewone muis erbij nodig. Hij kan analoog aan draaien diepte instellen. Die van mij kan "pannen" naar de juiste diepte, snel of langzaam afhankelijk van hoe hard je op de gehele muis drukt. En hij is als een gewone muis te gebruiken, allemaal met één hand. En het volgt de natuurlijke richtingen, zodat je het snel kan leren. Of het moet zijn dat u een heel goede 3d muis gevonden hebt.

Bij de commerciële muis werkt ook alles analoog, en heeft alle knoppen van een standaardmuis

Ben met je eens dat ik voor een standaarddag een 2e muis heb, maar dat is omdat het persoonlijke voorkeur is, niet omdat het zou moeten

Verder pik je zo'n 3d muis op voor 100 euro in de reclame, dus als je die veel nodig hebt is daar ook wel overheen te komen,
Een speciaal gevormd 3d opzetkapje om die functie toe te voegen zal ook niet gratis gemaakt kunnen worden

Anoniem

Stevig geantwoord, de commerciële muis laat je niet in de richting van het geziene 3d plaatje bedienen. Het punt is dat een 3d-figuur niet met de arm in de lucht goed te maken is. De arm heeft geen ondersteuning, geen referentie om nauwkeurig te kunnen zijn. Daarom zijn die er niet. Vandaar die draaiïng aan de commerciële muis, dat maakt nauwkeurigheid mogelijk. De prijs van beiden maakt niets uit.
Weet u wel dat u mij op een idee gebracht hebt? Een echte 3d invoermogelijkheid, door met je arm in de lucht te bewegen, maar dan met een motorische arm, die kan arreteren op het gewenste punt, zodat je een nauwkeurige fijninstelling kan maken. Dankjewel.

help

Golden Member

Ik maak zelf gebruik van een 3D muis van 3Dconnexxion juist in combinatie met een 'gewone' muis ook van 3Dconnexion. Voor mij is de combinatie van beide die juist heel goed werkt.

de 3D muis is dan wel een wat grote versie met ook diverse knoppen binnen handbereik.
https://www.coolblue.nl/en/product/748356/3dconnexion-spacemouse-pro.h…
https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/596379

fred101

Golden Member

Ik gebruik al heel wat jaren een logitech MX ergo trackball. Ik zou niet anders meer willen. Snel en heel precies. Het ding zelf ligt gewoon stationair. Alle assen doe je met die bal. Had hem gekocht voor 3D ontwerpen voor 3D printer maar gebruik hem sindsdien voor alles

Ik heb geen id wat de TS bedoelt, heb je een foto of tekening ? Ben altijd in voor verbeteringen.
Help, die heb ik nog nooit gezien, is dat een soort joystick achtige muis ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 2 juni 2023 10:39:11 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Nou, ik heb heel wat respect voor mensen die eraan gaan zitten een 3d tekening te maken en daarvoor geen 3d vormbeweging invoeren, maar met draaiïng en knopjes.

fred101

Golden Member

Je tekent niet in 3D, tenminste niet bij de cad programmas die ik gebruikte. Alleen bij rondkijken naar het 3D resultaat. Het tekenenn zelf is alleen X,Y. Welk programma gebruik jij dan ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ja 3d tekenen en 3d muizen vallen tegen
Autorijden doe je ook niet in 10 minuten, dat kost wat oefenen

Maar om nou te zeggen dat de apparatuur ongeschikt zou zijn?
Er zijn duizenden cad tekenaars die 8u per dag prima met zo'n ding hun werk doen

Anoniem

Aha. 3d tekenen is nog niet. Ja, van die pakkies met merkjes erop die door de computer te volgen zijn, zodat een persoon 3d beweegt. Maar als die persoon een virtuele heftruck zou bedienen kwam hij bij de verkeerde geheugenbanken uit, of veels te langzaam.
Ik geef niet om programma`s, geef mij maar weerstanden en optische opmeters. En oh ja, ik teken graag.

RAAF12

Golden Member

@DK Ach ja AutoCad 3D onder MSDOS op een EGA monitor! Ik voel een slotje aankomen :-)

Anoniem

Met zo’n 3D muis kan je heus wel “bewegen” in de 3D (teken)ruimte.
Het ding kan niet alleen roteren, op en neer, en kantelen in alle richtingen,
Maar je kan ze ook in alle richtingen “bewegen” (zonder kantelen)
De bewegingen van een gewone muis zijn dus ook mogelijk, zonder dat je die 3D muis fysisch moet verplaatsen op je desk …
Ik heb al jaren zo’n Connexion 3D muis (zoals de afbeelding van DK), en kan daar prima mee tekenen zonder een 2D muis.
(Ik gebruikte vroeger Fusion 360, maar de laatste jaren alleen nog Solidworks)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Anoniem

Nou, DK vroeg wat het verschil was. Ik geef niet op 3d in te voeren in exact dezelfde richting als dat ik het zie.
Dat zie ik een commerciële muis nog niet doen.
Waarvoor, als je het paard ook kan mennen de heuvel op te klimmen en een spoor achter te laten? Nee, ik wil een spoor zetten zoals het spoor is. Daar is het computer voor, die doet dat werk.
De succesformule van de muis maar dan direkt in 3d, het hoeft geen betoog dat dat een succesformule is.

Ik lees dit nog steeds als:
Omdat ik geen gevoel heb bij de bewegingen van een 3d muis, moet de muis maar veranderen?
Jouw succesformule betekent dat ik opnieuw moet leren cad tekenen

Als je een beetje oefent met zo'n ding kun je alle bewegingen en zoomen vloeiend door een ruimte doen
Ik zie de toegevoegde waarde nog steeds niet

Op 2 juni 2023 09:10:59 schreef Alwies:
Momenteel heb ik een voorliefde voor een 3d muis. Een kapje over een computermuis gehangen in mechanische vering. Het kapje heeft extra een eigen optische sensor die de afstand meet tot het matje. Bij neerduwen van de gehele muis scrolled de muisaanwijzer op het 3d scherm verder naar achteren. Bij licht optillen naar voren.
Ja, gooi de topic maar dicht, zal ik nooit weten wat voor drive ik bij de mensen veroorzaakt heb.

En:

Op 2 juni 2023 10:45:50 schreef Alwies:
Aha. 3d tekenen is nog niet. Ja, van die pakkies met merkjes erop die door de computer te volgen zijn, zodat een persoon 3d beweegt. Maar als die persoon een virtuele heftruck zou bedienen kwam hij bij de verkeerde geheugenbanken uit, of veels te langzaam.
Ik geef niet om programma`s, geef mij maar weerstanden en optische opmeters. En oh ja, ik teken graag.

Eigenlijk begrijp ik in het geheel niet wat je bedoelt. Maar er zijn meer geniën met ideeën in deze wereld waarvan ik echt niet begrijp wat ze bedoelen en willen. Het wil dus niet zeggen dat dat slechte ideeën zijn. Veel van die succesvolle geniën kunnen hun ideeën echter vaak wel op een of andere manier realiseren. Die gebruiken niet een of ander forum om het te realiseren. Waarom maak je die muis met dat kapje nu niet gewoon zelf dan wordt het voor ons domme mensen misschien begrijpelijker. Ingenieurs bouwen maquettes, uitvinders bouwen proto's om te laten zien hoe iets er uit gaat zien of om te laten zien hoe het werkt. Tegenwoordig is er ook allemaal software beschikbaar om veel dingen virtueel te kunnen laten zien. Heb je zelf wel eens 3D getekend? En heb je dat getekende dan later ook wel eens echt gemaakt.

Met alleen een beetje dagdromen en langsvliegende eureka's komt er nooit wat van de grond vrees ik. Misschien kun je eens iets gaan proberen met een 3D printer. En dan niet een bestandje van het inet downloaden en uitprinten. Dat kan nl. iedereen. Nee helemaal zelf iets ontwerpen met een (gratis) cad programma en daarna op een 3D printer realiseren.

Je hoeft niet eens zelf een 3d printer te hebben. Je zou dat printen ook gewoon kunnen uitbesteden. Bedrijven zat die dat voor een gering bedrag voor je kunnen doen.

Ik zie eigenlijk alleen maar mega wazige ideeën langskomen die vaak wel erg ver weg staan van een praktische realisatie. Dus maak gewoon eens wat en laat hier eens een foto van je project zien.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 2 juni 2023 11:29:30 (14%)

Dit topic is gesloten