Velleman LC meter DVM 6243

SIMUL

Special Member

Wie heeft er ervaring met het meettoestel van Velleman LC meter DVM 6243
Ik heb deze tweede hands gekocht , prachtig toestel , eigenlijk bijna niet gebruikt . Maar ik krijg tamelijke afwijkingen bij mijn metingen van componenten ,Vergeleken met een ander toestel
Ik vraag enkel naar jullie bevindingen . Met dank

vergeten

Golden Member

Bij een condensator zijn veel meetwaarden afhankelijk van de meetfrequentie, meetspanning, temperatuur etc.
Een andere meter meet vast op een andere manier en frequentie.

Met welke meter vergelijk je, geef een paar voorbeelden van je "afwijkingen". :)

PS nog een gratis tip:

Leer jezelf aan voor het meten altijd alle condensatoren te ontladen.
(nee, 100pf natuurlijk niet) )
(vroeg of laat kost het je anders een meter, door de restlading.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Uit het manual:

1. This LC meter is intended for measuring the capacitance value of a capacitor and the inductance value of an inductor. It is not intended for determining the "Q" factor. As the measuring frequency is only 900Hz, this meter is not suitable for measuring inductors which are used in the high frequency circuit. In such a case, misleading readings may be obtained.

Voor elcos is de "standaard" 100/120 Hz. Spoelen meet je naar mate ze kleiner worden met hogere frequenties. Ik gebruik in het uH gebied meestal 10 kHz of meer. Voor grote waarden 1 kHz.
Daarnaast is er voor condensators en spoelen nog de "kwaliteit" dit wordt gemeten in Q of D (D = 1/Q) Dat is de belangrijkste parameter om te kijken of een onderdeel versleten of goed is.
Daarnaast zijn er 2 manieren van meten Cs en Cp en Ls en Lp (serieel versus parallel) Maar aangezien jou meter geen Q meet zal hij waarschijnlijk alleen in serie meten.

Specs van condensators zijn nogal ruim. Bij een elco kan dat zomaar 20% zijn. Daarnaast is de meter zelf 2% voor L en 1% voor C. L:ert op, dat is van volle schaal. Dus 1 pF meten in de 1000pF range mag tussen -9 en +11 pF vallen. Gebruikelijk is een % van de meetwaarde + een % of counts voor volle schaal. Ik gebruik een programmatje van BK wat die onzekerheden berekent (Maar dat is gebaseerd op mijn LCR meter, voor jou meter zal dat niet werken omdat de specs een galaxy uiteen liggen ;)

Omdat ze geen Q meten denk ik dat ze alleen de impedantie meten. Dat werkt prima zolang dat Q of D verwaarloosbaar klein zijn. Dus bij nieuwe goede componenten. Voor RF op 100 MHz etc heb je hier niet echt veel aan. Daar is de Q belangrijk en zit je veel onder de 100 pF en 1 uH te meten. Daar heb je Q nodig en veel hogere meet frequenties. Maar dat zegt het manual zelf ook al

Elke LCR meter heeft een zelf calibratie mode (als het een echt meetinstrument is). Die moet je regelmatig gebruiken en zeker als je van meetsnoet/fixture wisselt. Een meter meetsnoeren voegt 1 uH toe, wat bij een C metring in het pF bereik een aardige fout kan geven als je die niet uit compenseert.

Maar wat gaat er fout, geef eens voorbeelden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 juni 2023 11:08:05 schreef SIMUL:
Wie heeft er ervaring met het meettoestel van Velleman LC meter DVM 6243
Ik heb deze tweede hands gekocht , prachtig toestel , eigenlijk bijna niet gebruikt . Maar ik krijg tamelijke afwijkingen bij mijn metingen van componenten ,Vergeleken met een ander toestel
Ik vraag enkel naar jullie bevindingen . Met dank

Capaciteit en inductie meten is altijd wel een beetje problematisch. Ik heb toegang tot diverse verschillende meet mogelijkheden en kan vergelijken. Tussen de verschillende meetsystemen zitten vaak aanzienlijke verschillen. Maar het beste meet ik inductie en capaciteit eigenlijk met een scoop een serieweerstand en een funtiegenerator. Dan kun je namelijk een meetfrequentie kiezen die het best geschikt is voor het te meten object.

Verder doet zo'n ultra goedkope chinees componenten testertje het eigenlijk helemaal niet zo slecht. Veel (ook wat oudere vaak dure) fabrieksapparaten hebben vergeleken met dat chinese ding best wel wat beperkingen. Dat komt voornamelijk omdat dat Chinese testertje een meetmethode gebruikt die niet echt mogelijk was in de tijd dat die apparaten werden ontwikkeld.

Maar geen van bovenstaande meetapparaten zijn super nauwkeurig. Voor echt nauwkeurige (calibratiemetingen) is er moderne apparatuur nodig van een heel andere (prijs) klasse. Maar voor hobby voldoet de scoop methode en dat Chinese testerje eigenlijk uitstekend. Ook oudere (vroeger dure) apparatuur voldoet uitstekend mits gebruikt op de juiste manier.

Voor een sanity check, hoe het soms wat onduidelijke opschrift op een component gelezen moet worden, is zo een tester (als het goed is-) prima.

Daar voorbij, bijvoorbeeld voor een controle van specificaties, is apparatuur nodig die secundaire eigenschappen op de voorgeschreven frequentie kan meten.
Voor "HF" zou ik vandaag de dag snel naar een VNA stappen. Een compleet beeld bij de relevante frequentie is vaak belangrijker dan meer cijfers achter de komma.

fred101

Golden Member

Voor RF pak ik ook de VNA erbij. Mijn VNA heeft daarvoor een LCR meetfunctie en gaat tot 1,5 GHz. Mijn LCR meter gaat maar tot 300 kHz. En dat is meer dan voldoende voor het meeste waarvoor ik hem gebruik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
SIMUL

Special Member

Ik heb ooit zelf een capaciteit meter gemaakt uit boekje electuur met een Pic controller en LCD display autorange en die ging zeer precies 10pf was 10 pf en die van Velleman geeft rond de 12 en iets meer .
Betreft de L meting daar heb ik waarden die afwijken , maar kan ze niet toetsen met een ander meettoestel .
Maar inderdaad de meting doen met een scoop en een frequentie met de vele theorie is wel de beste methode als het echt nodig is .
Maar het ging meer of er iemand ervaring had met zo een toestel van Velleman
In elk geval iedereen hartelijk dank .

Zulke kleine waarden zijn ook lastig. Parasieten zullen al snel relevant zijn. En bedenk ook dat 10 pF een impedantie van ruw 17 MΩ is bij de meetfrequentie van 900 Hz van de DVM6243.

Ook op een luxere tweedraads-met-guard LCR (Agilent U1733) moet ik opletten en eerst netjes kalibreren, anders lukt dat niet.

En dan moet de condensator het ook nog eens waarmaken. Bij deze kleine waarden kan het zijn dat er een absolute afwijking wordt gegeven, geen percentage. Controleer voor dit soort metingen / kalibraties altijd de datasheet.

fred101

Golden Member

Dus jij hebt wel een 10 pF standaard-condensator. Dat zijn erg prijzige dingen. Maar serieus, die heb je zeker niet, dus jij denkt echt dat jou meter niet klopt omdat je een gewone onbekende 10pF als 12 pF meet. Als dat echt zo werkte waren standaard condensators niet zo duur.

Ten eerste is 2 pF verschil niks en zegt het nog minder aangezien de meter niet echt geschikt is voor zulke lage waarden (dat zeggen die 1% en 2% volle schaal specs namelijk mocht je de uitgebreide waarschuwing van de fabrikant zelf hebben gemist ;-) ) De frequentie is te laag. De capaciteit tussen 2 banaanbussen is gemiddeld al 4 pF en alleen als de meter guarding toepast kan dat lager zijn. En ik weet vrij zeker dat deze dat niet doet.

Dat jou electuur-meter precies 10 pF aan gaf is meer geluk dan iets anders. Daarnaast was de DUT waarschijnlijk niet eens precies 10 pF.

Dan is een gewone niet-standaard-condensator er in zoveel versies dat dat ook niks zegt. Het merendeel heeft last van forse spanning en temperatuur effecten. Het beste kun je een mica gebruiken die gecalibreerd is op 900 Hz als standaard. Dan je meter zijn zelf-calibratie laten doen met de fixture aansluiting. En die dan ook gebruiken. 10pF met meetsnoertjes meten is zinloos. Dat kan alleen mbv guarding (3,4 of 5 draad meting)

Voor spoeltjes in het uH en lager bereik, moet je luchtspoeltjes gebruiken aangezien de Al van kernen, en dus de zelfinductie oa afhankelijk is van de meetstroom. Daarnaast is spoelen meten eigenlijk alleen zinvol op de werk frequentie.

Ik heb geen idee hoe jij denkt om dit precies met een scoop te gaan meten.
Ik weet denk ik wel wat ex-fietser bedoeld maar dat is niet simpel. Je moet echt weten wat je doet. Ex-fietser weet dat. En je hebt meer apparatuur nodig. Het is niet beter, het is functioneel handiger als je ze voor zelfbouw gebruikt en geen VNA hebt.

Meters zoals deze meten de impedantie en rekenen dat om naar C en L. Als het component (bijna) ideaal is dan is dat prima. Deze meters gebruik je om even te checken of de opdruk van een component klopt, of zonder opdruk om te weten wat het is. Niet om met nauwkeurigheid op het uiterste van het meetbereik een condensator te karakteriseren zodat je hem zo op 100 MHz kunt gebruiken. Het is zomaar mogelijk dat jou 10 pF op 100 MHz zelfs inductief is.

Bestel bij Mouser of Farnell, Conrad etc (Maar niet in China) een mica van 10 pF, 100 pF, 1nF. Hogere waarden zijn niet van belang tenzij je filters etc gaat maken maar die kan je beter doorfluiten. Ik heb een set zelfgemaakte standaards en zelfs met heel goede meters is kleine waarden precies meten veel werk. Mijn 10 pF heb ik metr iets van 5 digits gemeten maar om dat te doen ben ik wel een uur bezig geweest. En de temperatuur of lucht vochtigheid kan grote afwijkingen geven (Bij zoveel digits) Daarom een gedipte, die zijn vochtdicht. Het beste zijn lucht condensators. Die zitten in standaards

Hier wat over de "horror" bij het meten van heel kleine capaciteit (onder 100 pF)

Arco

Special Member

Bij hele lage waardes maakt het ook nog uit hoe de meetsnoeren lopen t.o.v. elkaar, dat scheelt vele pF's...
Voor het afregelen van een kristaloscilator voor een klok gebruik ik vaak een 'afknipcondensator' bestaande uit 2 getwiste draadjes ... :)

Een cm lang is 'ie ongeveer 2.2pF. Die knip ik dan op maat totdat de frequentie zo goed mogelijk klopt... (robuuster als een trimmer)
(als je draad met dunnere isolatie gebruikt kun je grotere waardes bereiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SIMUL

Special Member

Iedereen bedankt , ga al die theorie eens verwerken . Maar is wel een feit dat hogere C waarden veel juister meten dan kleine waarden . En die 10 pf was een gewoon condensatortje ,
De condensatoren van het toestel die ik gemaakt heb hadden wel een grote precisie . En de ijk condensatoren , ook pf ,nano en micro En de afregeling was met 20 toeren potmeters .

fred101

Golden Member

Op 2 juni 2023 18:34:35 schreef SIMUL:
Maar is wel een feit dat hogere C waarden veel juister meten dan kleine waarden.

Ja, dat probeer ik je de hele tijd al uit te leggen. Die Velleman is niet geschikt voor kleine waarden. Zelfs een precies 10 pF condensator zal hij waarschijnlijk niet correct meten.

Daarnaast kun je zelfs als hij toevallig wel 10pF zou aangeven er niet van uitgaan dat hij klopt als het geen gekalibreerde standaard is.

Een 20 turn potmeter zegt niets over of een apparaat goed meet. Hoge precisie zegt me ook niets zonder ppm/%. Het gaat om alle componenten samen. Ik ken die van Elector niet. Kan best een heel goed ding zijn, geen idee.

Een goede LCR meter heeft een instelbare frequentie van minimaal 100 Hz (of 120), 1 kHz, 10 kHz en bij voorkeur ook 100 kHz. En hij meet de impedantie en verlieshoek, dus vectoriaal. Hij kan serie en parallel meten (Cp/Cs en Lp/Ls en Rs en Rp. En dat geeft hij weer als de reactantie omgerekend in C of L en de "kwaliteit" als ESR, D en Q (In ieder geval 1 van de drie want ze zijn omrekenbaar). Dat wil nog niet zeggen dat ze dan heel precies zijn. De specs op dat gebied staan daar los van. Je kunt een vreselijk mooi analoog frontend maken met ultra goede opamps, een LTZ1000 als referentie en een GPS gecontroleerde oscillator en dan de 8 of 10 bit ADC van een PIC of ATMEL gebruiken om te meten. Of een 26 bit ADC met een waardeloos frontend etc. Iets met de zwakste schakel. Als je alles goed wilt doen wordt het helaas prijzig. Mijn meters zijn allemaal beter dan 0,1%. Voor mij belangrijk. Maar voor jou niet, voor jou moet hij kleine waarden kunnen meten en op hoge frequenties. Die Velleman kan beide niet.

Maar dat is allemaal leuk. Belangrijkste: weten wat je meet (en daar schort het nog een beetje aan), weten hoe je meet (idem) en daarnaast meten met iets wat voldoet aan je toepassing (en daar loopt het hier ook spaak, deze meter is voor een heel andere toepassing bedoeld )

Arco

Special Member

Als er in de meetsnoeren 5...10pF variatie zit, heeft dat een enorme invloed bij meten van een 10pF condensatortje (tot 100% afwijking)
Op een 100nF condensator is 10pF afwijking niet interessant. (is maar 0.01%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com