Dus jij hebt wel een 10 pF standaard-condensator. Dat zijn erg prijzige dingen. Maar serieus, die heb je zeker niet, dus jij denkt echt dat jou meter niet klopt omdat je een gewone onbekende 10pF als 12 pF meet. Als dat echt zo werkte waren standaard condensators niet zo duur.
Ten eerste is 2 pF verschil niks en zegt het nog minder aangezien de meter niet echt geschikt is voor zulke lage waarden (dat zeggen die 1% en 2% volle schaal specs namelijk mocht je de uitgebreide waarschuwing van de fabrikant zelf hebben gemist
) De frequentie is te laag. De capaciteit tussen 2 banaanbussen is gemiddeld al 4 pF en alleen als de meter guarding toepast kan dat lager zijn. En ik weet vrij zeker dat deze dat niet doet.
Dat jou electuur-meter precies 10 pF aan gaf is meer geluk dan iets anders. Daarnaast was de DUT waarschijnlijk niet eens precies 10 pF.
Dan is een gewone niet-standaard-condensator er in zoveel versies dat dat ook niks zegt. Het merendeel heeft last van forse spanning en temperatuur effecten. Het beste kun je een mica gebruiken die gecalibreerd is op 900 Hz als standaard. Dan je meter zijn zelf-calibratie laten doen met de fixture aansluiting. En die dan ook gebruiken. 10pF met meetsnoertjes meten is zinloos. Dat kan alleen mbv guarding (3,4 of 5 draad meting)
Voor spoeltjes in het uH en lager bereik, moet je luchtspoeltjes gebruiken aangezien de Al van kernen, en dus de zelfinductie oa afhankelijk is van de meetstroom. Daarnaast is spoelen meten eigenlijk alleen zinvol op de werk frequentie.
Ik heb geen idee hoe jij denkt om dit precies met een scoop te gaan meten.
Ik weet denk ik wel wat ex-fietser bedoeld maar dat is niet simpel. Je moet echt weten wat je doet. Ex-fietser weet dat. En je hebt meer apparatuur nodig. Het is niet beter, het is functioneel handiger als je ze voor zelfbouw gebruikt en geen VNA hebt.
Meters zoals deze meten de impedantie en rekenen dat om naar C en L. Als het component (bijna) ideaal is dan is dat prima. Deze meters gebruik je om even te checken of de opdruk van een component klopt, of zonder opdruk om te weten wat het is. Niet om met nauwkeurigheid op het uiterste van het meetbereik een condensator te karakteriseren zodat je hem zo op 100 MHz kunt gebruiken. Het is zomaar mogelijk dat jou 10 pF op 100 MHz zelfs inductief is.
Bestel bij Mouser of Farnell, Conrad etc (Maar niet in China) een mica van 10 pF, 100 pF, 1nF. Hogere waarden zijn niet van belang tenzij je filters etc gaat maken maar die kan je beter doorfluiten. Ik heb een set zelfgemaakte standaards en zelfs met heel goede meters is kleine waarden precies meten veel werk. Mijn 10 pF heb ik metr iets van 5 digits gemeten maar om dat te doen ben ik wel een uur bezig geweest. En de temperatuur of lucht vochtigheid kan grote afwijkingen geven (Bij zoveel digits) Daarom een gedipte, die zijn vochtdicht. Het beste zijn lucht condensators. Die zitten in standaards
Hier wat over de "horror" bij het meten van heel kleine capaciteit (onder 100 pF)