Sensor acs712

Heren

Wie kan mij dit uitleggen en evt helpen via het forum over dit onderwerp.

Allegro ACS712 chip is a leading solid state current sensing solution for power feeds up to 30 amps. Its works using a phenomena called the “hall effect” to indirectly detect current flow through a silicon chip. The output of the ACS712 connects to an analog port on an Arduino board (or any other microcontroller/microcomputer that supports analog sensing). Connected to an Arduino, a call to analogRead() gives you the output of the sensor.

ACS712 Board
ACS712 Sensor Board

As is usually the case, the chip requires a few external components to function properly; primarily connectors and a filter capacitor/resistor combination to fine tune the sensitivity of the device. As it happens there is a robust market for simple ACS712 sensing boards, resulting in prices under $2 per sensor if you buy directly from a Chinese source on Ebay, or Alibaba. Even on Amazon.com, sensors can be purchased for about $7 each with Prime 2-day shipping, which makes them slightly cheaper per block than sensors for the most cost-effective systems specifically marketed for DCC.

The only issue I’ve seen with these open market sensors is that there is no specific standard for the filter capacitor. Accordingly, different batches of these boards may have a slightly different sensitivity which would have to be accounted for in the software. As you’ll see, that is not nearly as big a deal as it sounds.

For now I think the optimal strategy for anyone trying to install a block detection system with these components, is to buy all the ones you will need (plus a few extra) in a single batch from a single source. At $2 a pop from China, it makes sense to buy in bulk. In my experience that will guarantee they are all tuned the same way.

Bron;
Thenscaler

Over dit board is al heel veel in de modelspoor wereld gepost op youtube maar dit lees ik voor het eerst
Ik weet dat de sensor niet altijd DC op pakt omdat deze wel eens laag is , maar met mijn beperkte kennis werd ik hier wel door

Koen

fred101

Golden Member

Hier kun je alles vinden wat je wilt weten over deze hall sensor. Dit komt van de fabrikant zelf en heet datasheet. Die zijn er van bijna alle onderdelen. Lezen kan wel eens lastig zijn als je niet goed thuis bent in electronica.
Als in de praktijk dingen niet kloppen met de datasheet en je weet zeker dat je goed gemeten hebt dan is er grote kans dat jou sensor uit China via Ebay of Aliexpress komt ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juni 2023 17:02:08 (23%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

De ACS series zijn bedoeld voor grotere stromen, hele kleine stroompjes is 'ie niet voor bedoeld.
De uitgang kan ook tot 100mA afwijken (noise), beste de filtercondensator niet te klein nemen. (uitlezing steekt bijna nooit op wat ms meer of minder)
Ik zou voor een modeltrein de 5A versie nemen, die heeft een betere resolutie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Special Member

Begrijp ik goed dat je blokdetectie van een modeltrein wilt doen met een hall-effect sensor?

Ik weet weinig van modeltreinen, maar met zo’n sensor kun je stroom meten, bijvoorbeeld daar een stuk rails.

Wat is je vraag precies? Hoe je zo’n sensorboardje aan een arduino knoopt? Er is waarschijnlijk wel een example sketch voor die dat uitlegt… maar aan het stuk tekst dat je quote te zien komt er gewoon een spanning uit. Kun je dus ook met analoge elektronica wat mee.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Lijkt me een mooie klus for een fluxgate :-) Maar makkelijk te bouwen is dan een heel ander verhaal.

Het kan prima met een Hall sensor als het om DC gaat maar ik heb geen idee in deze toepassing. Als je alleen wil weten of er een magneetveld boven staat (van een motortje of in/onder een wagon) dan maakt het niet uit wat hij precies meet, als hij dat maar detecteert. Als je mA wil meten is deze sensor niet de juiste en als het geen DC is maar een mix dan maakt de frequentie uit of het nog lukt. Hall sensors zijn niet echt goed in hogere frequenties. Deze gaat tot 80 kHz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Akkoord met eerdere:
* het staat allemaal in de datasheet
* acs712 is bedoeld voor grote stromen
* om dit aan een controller te knopen is een ADC aangewezen, of het gebruik van een ADC-ingang van de controller als die voldoende nauwkeurig wordt bevonden. Dat staat trouwens ook perfect te lezen in het citaat in het openingsbericht: "The output of the ACS712 connects to an analog port on an Arduino board [...]"
* hoed u voor goedkope clones uit het verre oosten

ALS ik de vraag goed begrijp, ook na het "tussen de regels lezen", DAN is ACS712 niet geschikt voor het gestelde doel. Uitkijken naar iets anders dus, en daarbij helpen we graag. Nauwkeurige vraagstelling kan/zal dan wel helpen.

En ook: uit een eerdere draad weten we van een taalhandicap, en daar is niks mee, en het mag geen hindernis zijn. Maar het uitsluiten van de dames in dit gezelschap wijst op meer dan een taalhandicap, dat is een kwestie van elementaire beleefdheid. Doe daar aub iets aan.

De ACS712 zou dan een ongelukkige keuze zijn, ze zijn zo gemaakt dat ze zo min mogelijk gevoelig zijn voor externe velden. En dat is behoorlijk goed gelukt.

Ik weet dat de sensor niet altijd DC op pakt omdat deze wel eens laag is , maar met mijn beperkte kennis werd ik hier wel door

Elke sensor dus ook deze heeft een bepaalde range en afwijking en ruisvloer.

Als je bv een sensor heb van 0 - 30A dan is die dus bedoelt voor grotere stromen en zal bv vanaf 0,2A meten. Als die dan bv een afwijking heeft van 50mA dan is 0,2A gemeten in werkelijkheid iets tussen 0,15 en 0,25A. Voor een stroom van 10A is dat geen probleem dat het dan tussen 9,05 en 10,05
zit maar voor kleine stromen dus wel.
De sensor kan zelf wel een stuk lager meten maar dan zit er ook veel ruis in, de ruis bij dit type sensor kan iets meer dan 100mA zijn + 50mA afwijking, vandaar dat ik zeg boven de 0,2A is het wel acceptabel, maar nog niet heel nauwkeurig.
Bovenstaande is een voorbeeld en een beetje uit mijn hoofd en niet gecontroleerd wat er in de datasheet staat, maar in grote lijnen klopt het wel.

Dit kan je voorkomen door de sensor goed te kiezen. Als je voeding bv maar max 6A aankan neem je een sensor voor 5A. Dit type sensor kan goed tegen overbelasting dus als de stroom een keer 6A geeft dat niets hij gaat er niet van kapot maar is iets minder nauwkeurig. Deze gegevens staan ook in de datasheet dus niet zomaar van mij aannemen maar ook nalezen.

Wil je dus stromen vanaf zeg 0,3A en groter meter dan kan dat prima met dit type sensor, wil je echter kleinere stromen goed meten dan is een shuntweerstand een betere keuze.

Puur op het gevoel weg lijkt het me dat de eigenlijke vraag alleen maar luidt "loopt er stroom of loopt er geen stroom". Als dat zo is, dan is zo'n stroommeting stevige overkill, een optocoupler in serie doet het veel simpeler, weliswaar met wat beveiling eromheen.

Als het er wel op aan komt om de stroomsterkte te meten, dan is een stroomtransformator toch het eerste antwoord, zou ik denken?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 2 juni 2023 19:51:41 (20%)

Dame en heren

Dank voor de uitleg ik ga hier even op studeren
Maar zo te lezen zit ik op verkeerde spoor

Koen

Ik volg je even niet meer? Waarom zou je op het verkeerde spoor zitten? Als je nu eens vertelt wat je graag zou willen bereiken dan kunnen wij dat wel verder invullen hoe je dat het beste kan doen.

At $2 a pop from China, it makes sense to buy in bulk. In my experience that will guarantee they are all tuned the same way.

Ik kan je wel vertellen dat dit onzin is. HEt is geen behang papier waar er per batch een kleur aangemaakt word en je tussen de verschillende batchen kleur verschil kan hebben.
Het is elektronica en die worden allemaal exact hetzelfde gemaakt. Maar toch zitten er tussen exemplaren altijd wat kleine verschillen. Die verschillen worden ook benoemd.
zoals uit de datasheet :
Symmetry ESYM Over full range of I P (min)98 (typical) 100 (max)102 %
https://www.sparkfun.com/datasheets/BreakoutBoards/0712.pdf

En dat geld dan voor elke sensor van het type ACS712 en het maakt dus niets uit of ze uit gelijke batch komen.
En dan nog als je op Ali of Ebay er zeg 20 besteld dan krijg je erg gewoon 20 waarbij je niet weet uit welke batch elke komt. Of je moet een reel of tape bestellen. Maar gesoldeerde modules dan kan elke chip uit een ander batch komen.