Ik vraag mij af hoe een ANL (Automatic Noise Limiter) werkt.
Zijn daar voorbeeld schema's van zodat ik die kan bestuderen?
Ik vraag mij af hoe een ANL (Automatic Noise Limiter) werkt.
Zijn daar voorbeeld schema's van zodat ik die kan bestuderen?
Honourable Member
Wat bedoelt u precies? Ik vind zo gelijk geen definitie van die term. Voorbeeldje, misschien?
Je bent nogal bezig met HF, bedoelt misschien een squelchcircuit?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 2 juni 2023 21:02:29 (26%)
Hallo Paulinha, nee ik bedoel geen squelch ruisonderdrukker maar een ANL.
Deze tref je vaak aan op consumer radio zend toestellen zoals 27MHz apparatuur maar ook op commerciële trancievers.
Een ANL wordt dacht ik ook in mobiele apparatuur gebruikt om motor interferentie op de ontvangst te gebruiken waardoor die deels wordt opgeheven.
Honourable Member
"Acht maal acht is even, ik herhaal de vraag"**
Voorbeeldje, misschien? Maar, eerlijk gezegd, het lijkt me niet dat ik veel ga kunnen bijdragen.
** ("Het Oinkbeest, Elly en Rikkert, heel lang geleden)
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 2 juni 2023 23:34:20 (20%)
Golden Member
Het makkelijkste is om in schemas van bv wat Yaesu TRX te kijken. Ik heb geweten hoe het werkt maar ik kan het niet meer herinneren. Volgens mij stond in een van die manuals ook uitgelegd hoe het werkt.
Hier een datasheet van een noise reduction IC van AD
[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 3 juni 2023 08:53:02 (28%)
Weet niet of je iets aan dit artikel 'Automatic Noise Limiter Circuit' iets hebt.
Ha Martin V,
Even voor het begrip wat bedoel je precies.... een Automatic Noise Limmiter of een Automatic Noise Blanker ?
Daar zit namelijk nogal verschil in, de ANL daar heb je inmiddels een aantal voorbeelden van maar.....
de werking / resultaat is minimaal
Dus laat even weten....
Groet,
Henk.
Er zijn meerdere mogelijkheden afhankelijk van het soort 'noise' dat moet gelimited worden.
De bekendste is de squelch.
Hier wordt bij signalen onder een bepaalde meestal instelbare drempel het audio afgeschakeld.
Het voortdurend naar ruis moeten luisteren die door de gc nog opgetrokken wordt, wordt hierdoor vermeden.
Een ander type topt door middel van diodes grote stoorpieksignalen af waardoor de hinder door oversturing eveneens verminderd wordt.
Op 2 juni 2023 23:24:51 schreef Martin V:
Hallo Paulinha, nee ik bedoel geen squelch ruisonderdrukker maar een ANL.
Deze tref je vaak aan op consumer radio zend toestellen zoals 27MHz
Er had beter een noiselimiter op CB zenders gestaan die de storing onderdrukten die ze zelf veroorzaakten. :Ging heel wat ellende vermeden hebben. ,
Mod-edit: Dit was voorlopig je laatste flame naar een moderator of forumgebruiker
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 3 juni 2023 19:19:08 (1%)
Iedereen bedankt voor de reactie,
ik begrijp het principe wat in de schakeling zit.
Volgens mij kun je net zo goed dat principe van de schakeling voor de AF toepassen, alles wat ruist wordt dan begrenst in amplitude en dat is niet moeilijk om zoiets te maken.
Henk een ANL of een Noise Blanker, kun jij mij uitleggen wat het verschil is?
Moderator
Een blanker grijpt in op de IF: http://www.sm5bsz.com/blanker.htm
Honourable Member
Op 3 juni 2023 14:52:46 schreef Martin V:
ik begrijp het principe wat in de schakeling zit.
Volgens mij kun je net zo goed dat principe van de schakeling voor de AF toepassen.
Kijk nog even goed. Alle getoonde schakelingen werken ook op AF.
--
Een noise limiter limit de noisepieken.
Een noise blanker blankt ze. Blank= uitwissen.
Dit gebeurt al in de MF, anders ben je te laat met blanken.
De noise detector zit op een plaats waar de MF nog niet smalbandig is. Dat moet, omdat alleen dan de noise pulsen mooi smal (in tijd) zijn. Na een smalbandige MF zouden ze al zijn 'uitgesmeerd' (in tijd). Vandaar ook dat een simpele ANL op SSB niet goed werkt.
Je zou bijvoorbeeld de MF voor de mode FM kunnen gebruiken om er de noise detector bij in te bouwen (wel vóór de limiter aftakken natuurlijk).
De gedetecteerde noise pulse wordt gebruikt om de noise gate te schakelen. Daarin wordt de MF naar de rest van de ontvanger geblokkeerd voor de duur van de noise peak.
In plaats van een steile, hoge noise peak, heb je nu dus een gaatje in het MF signaal. De 'amplitude' van dat gat (het ontbreken van signaal) is veel kleiner dan de noise piek was.
Om op tijd te komen met de schakelactie, wordt het MF vlak voor de noise gate ietsje vertraagd. Anders zou het schakelen telkens net ná de noise piek gebeuren, want het detecteren daarvan kostte immers ook tijd. En door de MF net zoveel te vertragen, komt alles precies op tijd.
Dat vertragen gebeurt gewoonlijk in een extra MF-filtertje, dat verder niet veel te doen heeft.
Pas ná de noise gate komen dan de smalbandige filters. Van de 'gaatjes' blijft daarna zo goed als niets over.
Zelfs de Woodpecker kregen we weg - voorál als die heel sterk was (en de pulsen dus mooi steil!).
Ha Martin V,
De benaming zegt het al de ANL is een limmiter ( begrenzer ) in de simpelste vorm een diode,
als detector !
Alles boven de ingestelde waarde brengt de diode in geleiding en zal doormiddel van een spanningsdeler,
de spanning naar een veilig waarde brengen.
Het topt de amplitude hierdoor ontstaat dan weer vervorming bij signalen die lineair zijn.
Dus waarvan de ingang een direct gevolg op de uitgang heeft denk aan AM, of puls modulatie ( radar )....
Onder het aanspreekpunt gebeurt er niets dan zal de storing heel vaak een impuls bron,
mee lopen met het gewenste signaal.
Daarbij komt dat in zo'n simpel systeem je bijna altijd te laat ben
De andere oplossing ( nou die is er niet ) zou kunnen zijn een Blanker ( onderdrukker ) dit doe ik in de CO ontvanger door een poort te gebruiken.
Hiervoor is veel meer nodig zeker in analoge vorm in de eerste plaats een tweede middenfrequent d.w.z. parallel aan je main IF.
Je kunt alleen maar goed werken als je het signaal kan vertragen en de tijd creëert om actie te kunnen nemen.
Je zal moeten weten wat het ( puls ) antwoord is op de storing en ik kan je verzeeren dat is voor alle bekende storingen,
geheel verschillend.
En daar komt een nieuwe bij, de zonne waaiers met bijbehorende elektronica.
Ik heb inmiddels 2 jaar geleden voor het project een opname gemaakt stuk verderop.
Dit scope plaatje kan ik in mijn Tektronix arb functie generator lezen en op die manier heb ik een zonnepaneel op de werktafel,nou ja de storing er van !!
Ik ben hier nog mee bezig maar het is niet gemakkelijk.....
Groet,
Henk.