Vermogensopname microgolfoven

Deze week viel het mij op dat een microgolfoven op 600W stand makkelijk 13A vraagt en idd ook 3kW opneemt.

Wat is de betekenis hiervan? Heeft zo’n ding slechts een rendement van 20% of is die 600W een “gemiddelde” van het geproduceerde warmtevermogen?

Ik denk dat er iets met die meting niet klopt.
Een goede magnetrontrafo is ongeveer 1kW.

edit: ik heb eens naar de mijne gekeken en daar staat verbruik max 2 kW op, maar die kan wel op 1000w verwarmen.
De lagere standen doet hij ook op 1000w maar dan op interval.

[Bericht gewijzigd door MGP op 3 juni 2023 12:15:10 (13%)

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Hoe heb je dit gemeten? Hoe hoog was je power factor?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik gok op een meetfout, bv powermeter over de zeik van uitgebraakte EMI of naar verkeerde grootheid kijken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nee, geen meetfout en ook geen arbeidsfactor.Zo’n lage arbeidsfactor zou me ook wel heel onwaarschijnlijk lijken.

Toestel is BOSCH CMG636BS1

1) Stroommeting +/-
- Stroomtang 13A
- Stroomrelais capaciteitstariefschakeling 13A
- Officiële kWh teller Fluvius 13A
2) Vermogensmeting +/-
- kWh-teller Fluvius 3kW
- Huis- keuken en tuin verbruiksmeter 3kW

Oven gedraagt zich al volgt. Enkel µ-golf in 600W stand.
- Stroomopname loopt langzaam op tot 13A over 1 minuut
- Blijft daar dan hangen voor minuut of 2
- Zakt dan tot een 3-tal A.

Ik was altijd in de waan dat een µ-golfoven een constant vermogen genereerde en dus ook verbruikt. Zie ik dus fout, of tenminste bij dit model.

Mogelijk het model.

Een snelle sanity check op mijn Samsung smart oven met een Energy monitor 3000 geeft:
- 900 W ingesteld
- 7,5 A bij 233 V
- 1767 VA
- 1663 W

Vermogen is na een paar seconden stabiel. Ruw 55% rendement lijkt niet zo onwaarschijnlijk, hoewel het exacte HF vermogen uiteraard onbekend is.

mvdk

Golden Member

D'r staat niet voor niets een ventilator te razen...

Op 3 juni 2023 15:50:33 schreef New Beetle:

Toestel is BOSCH CMG636BS1

Dat is een 900w toestel met microgolf, hetelucht en grill, ligt het daar niet aan?

Er hangt toch een klever aan de deur met het vermogen en het typenummer, wat staat er daar op.

Edit:/ deze heeft een aansluiting nodig van 3.6kW volgens de gegevens, wat erop wijst dat je wel eens gelijk zou hebben maar dan zal er zeker meer aanliggen dan enkel de microgolffunctie.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Toch klopt er iets niet.

In jouw behoorlijk luxe oven zit een inverter in plaats van een ijzeren trafo, voor zover ik kon vinden. Het RF uitgangsvermogen van dit model is 900W.

Normaal regelt de besturing van een inverter het vermogen met een wat snellere PWM, in tegenstelling tot de modulatie met pauzes van meerdere seconden die een ouderwets systeem gebruikt.

Uit jouw beschrijving maak ik op dat hij het gemiddeld vermogen langzaam opregelt naar 900W en dan even fors terugzakt om het over de ingestelde periode correct te houden.

Dat zou dan betekenen dat hij bij 900W uitgangsvermogen, 3KW uit het net trekt. Een rendement van minder dan 30%. Naar mijn idee doet zelfs een ijzeren trafo dat beter.

Ik heb net even eten opgewarmd in mijn Whirlpool FT338 combi met ijzeren trafo. Die zou 950W RF moeten leveren. In elk geval kreeg ik daar een opgenomen vermogen van rond 1660W met een power factor van rond de 0,94 te zien. Naarmate hij langer draaide liep de power factor naar 0,96 op en het opgenomen vermogen wat terug tot ruim 1500W. Dat was door opwarming van het apparaat of van de HOPI.

Dus een rendement van 57% wat ik ook ongeveer zou verwachten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten bakker

Ik wist niet dat die dingen zo’n belabberd rendement hadden. Ga de cijfers iig nog eens opmeten over een wat langere periode.

Begrijp wel nog steeds niet waarom hij eerst naar maximum vermogen gaat en dan terug. Lijkt zelfs op zelfcalibratie.

Mysterie opgelost, klassiek gevalletje RTFM. De oven schakelt in de 600W stand een klassiek verwarmingselement in bij het opstarten, dit om condensaat te vermijden. Vroeg mij al af waarom dat omhoogrijden” er niet was bij 300W.

Of je nu voor of tegen die digitale kWh meters en capaciteitstarief bent, je krijgt wel een veel beter zicht op datgene wat die toestellen eigenlijk doen. Vroeger was het inschakelen en wegwezen, maakte toch niets uit.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op 4 juni 2023 09:04:09 (18%)

Op 3 juni 2023 19:09:13 schreef maartenbakker:
Normaal regelt de besturing van een inverter het vermogen met een wat snellere PWM, in tegenstelling tot de modulatie met pauzes van meerdere seconden die een ouderwets systeem gebruikt.

In lager-dan-max standen doet mijn oven ook PWM hoor... 0.033Hz is de PWM frequentie... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/