Dimmen plafond LED lamp

Ik heb een LED plafondlamp die nogal fel is, dus ik wilde gaan dimmen.
Er zit een voeding in met deze opdruk: EBP030C0700SSR
De specificaties zijn hier te vinden: https://www.luxendi.com/content/files/pdfs/productPdfs/EEE/EBP006CXXXX…
Deze dimmer gekocht: Gira 245000
Specificaties: https://download.gira.com/data3/24501320.pdf

Maar geen succes, er gebeurt weinig/niets.
Of de nuldraad is aangesloten maakt niet uit.
Iemand een idee of een andere dimmer wel zou lukken?

Bedankt!

Je noemt: EBP030C en geeft het datablad van EBP006C?
Zo te zien vast stroom uitgang, wil je lager moet je een ander model kiezen, dus niet dimbaar

Mijn fout met Googlen, het genoemde nummer is inderdaad de EBP030C.
Bijgaand nog een foto van de opdruk van het ding wat ik heb.
Daar staat inderdaad op "constant current".
Ik begrijp uit jouw reactie dat de lamp niet te dimmen is, met deze voeding erin?

Op 3 juni 2023 11:09:56 schreef Roland11:
...
Ik begrijp uit jouw reactie dat de lamp niet te dimmen is, met deze voeding erin?

Klopt. Het hele idee van zo'n LED "trafo" is dat hij onder alle omstandigheden dezelfde uitgangsstroom levert. Dus als je de ingangsspanning verlaagt, trekt-ie gewoon meer stroom aan de ingang. En ook als je de fase gaat aan- of afsnijden met een dimmer zal hij gedurende de tijd dat de fase er wel is, meer stroom trekken. Netto resultaat is dat de LED lamp altijd even fel brandt

Ik zou een dikke weerstand (5W tot 15W) aan de uitgang van de voeding kunnen hangen wellicht, om een deel van de stroom af te voeren. Even proefondervindelijk vaststellen welke waarde mooi licht geeft, ordegrootte 50 - 500 Ohm. Maar niet een echt charmante oplossing natuurlijk...

Sine

Moderator

Ik heb dat soort voedingen wel aangepast door de inwendige shunt te vergroten.
Dat kan meestal niet missen één (of meerdere parallel) dikke weerstand in het secundaire deel.

Bij parallelle weerstanden is het heel simpel om er eentje weg te halen.

Ik zal hem binnenkort eens openmaken, kan even duren want hij hangt aan het plafond op 200 km afstand ;-)
Als ik het goed begrijp grijp je met verhogen van die shuntweerstand meteen in de regeling in zodat hij weliswaar denkt 700 mA extern te leveren maar minder doet. Da's mooier dan een externe weerstand warm stoken natuurlijk :-)

Eindelijk weer eens op locatie ;-)

De voeding opengemaakt (zie foto's), maar ik zie nog niet meteen de dikke shunt weerstand waar @Sine het over heeft.

Iemand een suggestie over hoe ik de stroomsterkte kan aanpassen?

Bedankt!

Lucky Luke

Special Member

Dat heb je mooi gedaan, NordRack2, die foto’s zo over elkaar te leggen!

Ik dènk dat de regeling hier aan de primaire kant van de trafo geschiedt (er zit geen feedback van secundair terug naar primair - vaak zie je een optocoupler. Die is hier niet)

R27 // R19 // R20 lijken de shunt te zijn. Als je er daar eentje van weghaalt (laat de andere 2 heel!) valt er al bij een kleinere stroom dezelfde spanning over. Als je er 2 weghaalt heb je nog minder licht en als je ze alle 3 weghaalt heb je waarschijnlijk helemaal geen licht meer (maar mogelijk wat geknipper en/of een defect)

Uiteraard op eigen risico :)

ik moet ‘s leren wat stelliger te formuleren. ‘T is gewoon de shunt, haal 1 van die drie weg en je hebt minder licht.

Alt ‘t lichtniveau ook nog instelbaar moet zijn wordt ‘t lastiger.

Op 5 juni 2023 11:23:00 schreef Roland11:
Ik zal hem binnenkort eens openmaken, kan even duren want hij hangt aan het plafond op 200 km afstand ;-)

Hoge plafonds… voor het ultieme ruimtelijke gevoel in de kamer.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 7 juli 2023 22:04:43 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bedankt, dat zijn 2 weerstandjes van 0,39 Ohm en eentje van 3,3 Ohm parallel. Tezamen zijn ze dan 0,18 Ohm.
Als ik 2 weerstanden verwijder en alleen eentje van 0,39 Ohm laat zitten (dus ongeveer een verdubbeling van de vervangende weerstand), dan gaat de lichtsterkte van lamp inderdaad wat omlaag te gaan.
Ik ga dus nog maar eens wat hoger zitten, 1 Ohm, 2 Ohm...
Hopelijk zit ik wel bij de goede weerstanden ;-)

Vervolg: de weerstand verhoogd van 0,18 naar 3 Ohm : nauwelijks (of geen?) verandering te zien in de lichtsterkte... Bij hoger dan 3 Ohm gaat hij helemaal niet meer aan (maar ook niet kapot ;-) )

Hmm....

Moet ik toch nog aan een andere 'knop' draaien?

EDIT: rare resulaten zijn te wijten aan overgangsweerstanden in krokodillenklemmetjes en snoeren geloof ik! Ik had 2 draadjes naar buiten gehaald en daar e.e.a. als weerstanden gemonteerd, maar dat ging dus niet goed met deze lage weerstanden. Wat ik ook deed, het apparaat zag steeds een hoge weerstand ;-)

Resultaat:
shunt 0,18 Ohm: 700 mA door LEDs (door de hele lamp heen dus)
shunt 0,35 Ohm: 400 mA door LEDs
shunt 3,3 Ohm: 40 mA door LEDs --> knippert nog steeds niet!

Nu op locatie maar eens gaan vaststellen welke lichtsterkte gewenst is.

Iedereen bedankt, het waren dus toch de juiste weerstandjes ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op 8 juli 2023 20:27:04 (34%)