Serie string met parallel string zonnepanelen

Goedemiddag,
Ik ben Belg ,gepensioneerd automekanieker(VAB)en woon in Spanje in een huis tussen de appelsienbomen en niet aangesloten aan het electriciteitsnet.
Dus heb ik een off grid zonnepanelen installatie die aanwezig was bij aankoop van het huis.
Bestaande uit 6zonnepanelen van 180W 45v open klem spanning
4zonnepanelen van 200W 45v open klem spanning allemaal geplaatst p een plat dak zuid gericht.
een omvormer Voltronic Axpert 3000W 24V HTTP Startvoltage 150v
max zonnepanelen 4000W en max open circuit Volt 500V en 1 aansluiting voor de panelen.

Nu hebben ze die tien panelen in serie geplaatst wat in feite 80W te weinig oplevert door de serieschakeling 10x180=1800W,maar valt nog mee.
Omdat de omvormer 4000W 500voc aankan heb ik 2 panelen bijgekocht van elk 450W .
Ik heb verschillende schakelingen uitgetekend maar ik weet niet goed he het best is voor de grootste opbrengst.
Heb ze nu in twee strings gekoppeld 1x zes panelen van 180Win serie is 1080W 270voc en de 4 van 200W en de 2 van 450W samen in serie 1200W en 280voc vermits ik 250W verlies per paneel door de serie schakeling.
En de 2strings parallel gelegd,zo heb ik een opbrengst van slechts 2280W
Nu zou ik kunnen de zes panelen van 180W in serie leggen om de opstart voltage te halen en de andere zes per 2 in serie en samen parallel geschakeld.
Dan zou ik een string hebben van 1080W 270voc en een van 1700W 90voc samen parallel an de omvormer2780W
Nu weet ik niet als 270vc parallel mag met 90voc.
Kan iemand mij dat bevestigen,of een andere schakeling doorgeven die rendabel is?
Alvast bedankt
Groeten
Gerrit

Voor zover ik nog weet moeten de parallelle stringen gelijk van spanning zijn.
Als ze ongelijk van spanning zijn moet je 2 ingangen aan de omvormer hebben.

LDmicro user.

Bedankt,ik dacht dat ook,maar gelijk ze nu aan liggen al een paar dagen is er ook 10 volt verschil,dus ik dacht misschien geeft het niet.
Misschien enkel als het niet veel is.

Lucky Luke

Special Member

Jup. In serie is de stroom gelijk. Parallel de spanning. Dat zijn natuurwetten, die kun je niet overtreden.

Ze je 90V en 180V parallel, dan gaat dat dus mis. Er loopt dan stroom van de 180V bron naar de 90V bron, de 90V zal stijgen en de 180V dalen tot ze elkaar ergens tegenkomen. Maar waarschijnlijk gaan er dingen stuk: de meeste bronnen zijn niet bedoeld om stroom op te nemen, maar alleen bedoeld om stroom te leveren. Dus je overbelast die 180V (met zonnenpanelen niet echt erg) en duwt stroom de verkeerde kant op door de 90V (wel erg, zelfs best wel erg erg).

270V en 280V parallel gaat dus ook al ‘mis’, maar minder ernstig. Je belast gewoon de 280V-string meer, totdat ‘ie onder de 270V zakt en die string gaat meehelpen. Idealiter gebruik je dan een diode om te voorkomen dat je stroom in de verkeerde richting door de 270V-string duwt. (Ik weet niet of dat bij 10V spanningsverschil al tot defecten leid, maar met wat pech ligt er ook nog een paneeltje in de schaduw en is het verschil groter. Of zou om die reden die diode er al in zitten?)

In serie is handiger.

Zoals het zat, benut je de 200Wp panelen net niet volledig, maar er gaat niks stuk. Je blijft onder de 500V maximum van de omvormer.

Zou je de nieuwe panelen er nog bij in serie zetten, dan ga je over de maximum ingangsspanning van je omvormer heen, dat kan dus niet (gaat de omvormer stuk).

De nieuwe panelen er parallel bij zetten gaat ook niet. Dus je hebt dan een 2e omvormer nodig (of een retourformuliertje voor de nieuwe panelen).

2 strings met gelijke spanning parallel kan misschien. Maar alsnog bepaald het zwakste paneel in de serie de stroom, dis daar win je weinig mee. Nouja, dat is dus de 2x6 die je al geprobeerd hebt.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 3 juni 2023 12:55:57 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bedankt,vreesde al zoiets.
Kan ik iets kopen zoals je uitlegt met een diode en er tussen plaatsen dat het toch lukt,of is dat niet mogelijk?

Op 3 juni 2023 12:59:02 schreef Getivi:
Bedankt,vreesde al zoiets.
Kan ik iets kopen zoals je uitlegt met een diode en er tussen plaatsen dat het toch lukt,of is dat niet mogelijk?

Dat is mogelijk, althans het paneel met de laagste spanning gaat dan niet stuk. Maar de opbrengst van het paneel met de laagste spanning gooi je dan weg

Maw als ik een diodes steek tussen de aansluiting van de string 90v heb ik geen opbrengst meer van de panelen in die string enkel nog van de string met 270v.
Klopt dat?
Nog eens bedankt

Lambiek

Special Member

Of je koopt een dubbelstring omvormer.

Of koop er een omvormer bij.

Zo gaat het niet werken in ieder geval.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als ik dezelfde omvormer bijkoop kan ik de 230v uitgangen samen leggen,of kan dat niet?

Goedemiddag
Heb hier een nachtje over geslapen en ga het volgende doen,
Ik heb in totaal 48 2V batterijen ingedeeld in 4x 24v en daar telkens 2 van parallel gelegd dus heb ik 2aansluiting van 24V.
Ik heb dezelfde omvormer gekocht en ga daar 1 aansluiting van 24V aankoppelen alsook de 2 zonnepanelen van elk 450W
Ga 2 dezelfde panelen bij kopen dan heb ik een string van 1800W en de vorige heeft ook 1800w.
Zo laad de ene omvormer voorlopig een pak batterijen.
Na de zomer pas ik mijn zekeringskast aan.dat ik 2 gescheiden circuits heb.
En zo kan ik nog panelen bij kopen .
Allen bedankt voor de antwoorden
Groeten
Gerrit

Net als dat ik zonnepanelen heb en mijn buurman ook (*), die staan parallel aan de "waar de energie heenmoet" kant.

Ik zou denken dat je ook de accupacks parallel kan zetten en de zonne-omvormers ook parallel op de accupacks.

Het enige is, Als die zonneomvormers slim gaan proberen te doen met eerst snelladen en dan langzaam onderhoud-laden, kunnen dat soort dingen mekaar gaan bijten.

(*) Bij wijze van spreken, dat is nl niet zo. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb wat moeite te bevatten wat strings van verschillende stroomsterktes met elkaar gaan doen in een seriestring. En dat is wat de topic starter wil gaan doen volgens mij.

In principe zet je toch altijd panelen met gelijke stroomsterkte in serie? Er wordt vaak gezegd dat een zonnepaneel zich als een stroombron gedraagt, maar hier komen 15A stroombronnen (nieuwe panelen) en 7A stroombronnen (oude panelen, ik gok maar wat) in serie te staan.

De nieuwe panelen proberen de grotere stroom door de kleinere panelen te drukken en de bypass diodes gaan werken? Of passen ze zich aan aan de 7A maar wat gebeurt er dan met al die uit hun baan geslagen electronnetjes? Wordt het paneel dan met 150W (wat het paneel wel op kan wekken maar niet kwijt kan) extra verwarmd?

Ik blijf het maar moeilijk te bevatten materie vinden ondanks dat ik ooit wat gratis online colleges van Arno Smets succesvol heb afgerond... Misschien al weer veel te veel vergeten.