Defecte eindtrap Denon 2600h

Goedemorgen.

Beste mensen ik zit met een vraag waar ik hulp bij zoek.

Ik heb een Denon versterker avr 2600h staan waar bij het links achter geen geluid meer uit de speaker kwam. Na het zoeken van informatie en wat meetwerk te hebben verricht kwam ik er achter dat er twee transistors defect waren. Deze heb ik vervangen door er nieuwe op te solderen. Na het in elkaar zetten en testen kwam er wel geluid uit maar viel ook telkens weer weg. Eind trap opnieuw bekeken en na wat meer werk kwam ik er achter dat er ook een aantal diodes defect zijn. Na veel zoeken kwam ik deze tegen op internet. Maar die dat je heel verschillende diodes hebt. Die ik nodig heb zijn aardig duur.

Op de foto zijn 4 rode diodes defect en kosten 8 euro
Ook zijn er 4 groenen diodes die moeten worden vervangen. Kosten ook €8
ik weet dat je op de kleurcodering moet letten voor een bepaalde waarde maar voor de rest weet ik niks van diodes.

Kun je deze bijvoorbeeld ook op AliExpress bestellen of bij Conrad? Ik zie daar nergens gebogen diodes staan alleen rechte met twee pootjes? Kun je die rechte diodes ook buigen of veranderd dan de waarde van een diode? Ik heb daar weinig verstand van en hoop hier hulp te vinden

Met vriendelijke groet,

Het zijn weerstanden zoals je kunt zien op de opdruk van de print. Verkrijgbaar bij elke onderdelenwinkel en bij de bekende webshops. Het buigen moet je zelf doen.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op zaterdag 3 juni 2023 13:50:13 (10%)

pa3gws

Golden Member

Als je weerstanden aanziet voor diodes vraag ik mij af of je wel weet waar je mee bezig bent.
En hoe ben je er achter gekomen dat ze defect zijn ?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Weet je zeker dat je dit gaat doen zonder enige kennis ? Weerstanden herkennen is toch wel de absolute basis. Buigen moet je zelf doen. Denk je dat je ze gedesoldeerd krijgt zonder de pads te beschadigen ? Torren die er goed uitzien kunnen toch kapot zijn. Weet je hoe je die moet testen ?

Onderdelen van Ali, vooral halfgeleiders is een loterij, soms win je en krijg je echte onderdelen, de rest van de tijd fakes of boven een houtvuurtje, uit een PCB verwijderde onderdelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nu ben ik echt benieuwd hoe jij er achter kwam dat deze "diodes" stuk zouden zijn,... En hoe je die twee transistors als defect hebt weten te vinden. Dat is goed voor een youtube filmpje... >:) Borrelnootjes staan klaar...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

3 opties:
- gezien op het heilige YT, de reparatie bijbel van reparerend Nederland
- Er ontbraken stukken van die torren waardoor de magische rook is ontsnapt
- iets interessants gedaan met een multimeter zonder te weten wat precies
Of een combinatie natuurlijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Sorry ik typte het verkeerd weerstanden inplaats van diodes?
Ik heb de weerstanden gemeten en een aantal gaven een slechte waarde. Of deden helemaal niks meer ook kon je verbrande plekjes waar nemen dus die zijn gewoon defect. Ik heb nog een service Manuel proberen te vinden voor de Denon avr 2600h maar heb deze nog niet gevonden de overige weerstanden op de eindtrap zaten tussen de 0.7 ohm de defecten weerstanden daar meet ik helemaal niets op. Het zijn de zelfde types. De eindtrap heeft 7 kanalen 5 zijn er nog goed.

Ik werk zelf in de techniek met machine bouw dus heb wel enige ervaring met plc besturing maar van weerstand heb ik niet veel kennis vandaar dat ik hier de vraag stelde.

Toch bedankt voor jullie reacties ?. De transistors op de foto zijn vervangen en deze zijn goed.

Weerstanden met een slechte waarde... :X
Weerstanden die niks doen... :X

Tuurlijk kan je weerstanden moeilijk meten als deze nog in het circuit zitten...

Dat wordt dus weer de zoveelste Hiroshima herstelling.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Verbrande plekken is idd vervangen, ook al zouden ze nog goed meten zou ik ze vervangen.

Om ze te meten moeten ze aan 1 kant los. Die dingen hebben weerstand en die meet je zonder dat er dingen aan parallel staan dus minimaal aan 1 kant los.
Ze doen niet "niets" of "iets" Ze hebben weerstand en dat is wat je moet meten. Hoeveel wordt weergegeven door de kleurcode. Maar door hitte kan bv rood op bruin lijken dus kijk ik ook altijd of een bepaalde waarde mogelijk is door een stuk schema te reverse engineeren. Een weerstand gaat meestal open, heel soms short. Sterk afwijkende waarden (hoger) kunnen voorkomen doordat ze open zijn en er veel verbrand materiaal zit geleidt. Maar in situ gemeten, meet je de weerstand en alles wat er parallel aan staat. Dat werkt dus niet. Zonde van de tijd.

Ik kan een PLC repareren, zou ik dan ook jou machines kunnen repareren ;-)
Ofwel, heeft niks met elkaar te maken maar als het je eigen apparaat is, gewoon proberen. Kapot is hij toch al. Tenzij je absoluut wil dat hij weer werkend wordt en niet zover kapot wordt gerepareerd dat iemand die wel weet wat hij doet er ook niks meer mee kan beginnen.

Ben toch benieuwd hoe je nu uitgevogeld hebt dat de torren dood waren. Dat is een stuk moeilijker dan weerstanden meten.

Als die torren van Ali komen zou ik eerst eens meten of die wel zijn wat er op staat. Dit met een curvetracer of gewoon nieuwe bestellen bij Farnell, Mouser, digikey, Conrad etc. Er zijn daar namelijk vreselijk veel omgekatte torren in omloop, ze schuren de opdruk weg, solderen er nieuwe pootjes aan en laseren de opdruk van een veel duurdere tor. Als je geluk hebt is het ook een tor maar het kan echt alles zijn wat ze toevallig hadden liggen. Je kunt dat vaak zien aan de pootjes. Die horen over de hele lengte even dik te zijn en mattig. Als ze ongelijkmatig in dikte zijn met soldeer er op (glimmend) dan zijn het waarschijnlijk fakes

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik moet nog maar eens mijn boeken van Resi en Transi te koop zetten... Zucht!

De mysteries van de elektronica...

Aan TS; Wat nog belangrijker is, dat je WEET wat je MEET! Aan je antwoorden te zien heb je geen flauw idee wat je precies aan het meten bent.

Dus hoe jij aan kapotte transistors komt, terwijl je geen idee hebt wat je moet meten... Weet je dat je ook regelmatig je pennen van de meter moet verwisselen om zeker te weten dat die transistor stuk is? Maar ook dat kan in veel gevallen een verkeerde meting geven, omdat de transistors nog in het circuit zitten.

Een Denon versterker repareren met onderdelen van Ome Ali... 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik weet wat ik meet en de weerstanden zijn van het bord gehaald voor ik ze heb gemeten ?? dat was ook niet mijn vraag. Maar fijn dat je zo veel er zo beroerd wordt gereageerd. Als je een vraag stelt.

Laat je niet uit het veld slaan Henk.
Bij sommige mensen moet het even wennen om het te begrijpen
wat je bedoelt.Om er achter te komen wat de waardes zijn kun
het beste de andere eindtrap met dezelfde componenten gebruiken
om achter de weerstandwaarde(s) te komen.
Succes dan maar.
An3s

Een weerstand gaat zelden spontaan kapot. En gezien de zwartgeblakerde weerstand wel erg dicht tegen de eindtrap zit is de kans wel erg groot dat het de schuld van de eindtrap is.

Dit soort transistoren gaat vaak in (bijna) volledige geleiding als ze kapot gaan; vrij simpel te detecteren met een multimeter. Dus begin eens met dat na te meten.

fred101

Golden Member

Laat maar, dit was zonde van de tijd, je weet het zelf beter

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 4 juni 2023 07:58:49 (25%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Juiste benaming van dit model is Denon AVR-X2600H (zie ook het frontpaneel van uw apparaat op uw derde foto).
Vergemakkelijkt het zoeken naar service manual, bij deze:
https://www.manualslib.com/manual/1789071/Denon-Avr-S950h-Series.html#…

Helaas geen onderdelenlijst in deze manual met exacte omschrijving van de componenten enkel een url die u bij de onderdelenlijst zou moeten brengen maar hier lukt het niet om dat adres te bereiken.
Misschien heeft u meer geluk.

Maar adhv de schema's in de manual (hopelijk staan hier geen fouten in) en de nummers bij de componenten op uw pcb zou u in elk geval de juiste weerstandswaarde moeten kunnen vinden (als u niet wil afgaan op de gekleurde banden of die zijn niet meer leesbaar want verbrand).
Voor het vermogen dat ze moeten aankunnen kan de grootte van diegene die er nu in zitten een indicatie zijn.

16 euro voor 8 weerstanden is ridicuul, ik weet niet wie u dat proberen aansmeren heeft maar dit kan zeker heel wat goedkoper en elke winkel die componenten verkoopt moet u hier mee kunnen helpen zoals andere mensen ook al zeiden.

Hopelijk heeft u hier wat aan en veel succes gewenst met de reparatie.

Gelukkig zijn er nog reacties om de TS vooruit te helpen.

pa3gws

Golden Member

De beroerde reactie zijn natuurlijk ook een beetje de eigen schuld van de @TS.
Als je schrijft diodes en foto's plaats van weerstanden dan kan je er op wachten. :-)
En hij had natuurlijk ook even de openings post kunnen aanpassen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het lijkt er idd. op, dat je niet de juiste zoekopdracht (onvolledig typenr.) gebruikte om het service manual te vinden. Op de website waar @opruiming naar verwees, kun je vaak terecht, alhoewel mij is gebleken, dat die site er wel eens een handje van heeft om foutief de user manual als servicemanual aan te duiden. Helemaal vervelend, omdat je daar voor sommige downloads moet betalen. Een website als Elektrotanya is een andere aanrader. Als die het SM niet heeft, heb je grote kans dat het simpelweg niet beschikbaar is.

Om terug te komen op je defecte receiver: heb je de zoekfunctie op CO geprobeerd? Dan had je vast de thread gevonden die ik augustus vorig jaar over mijn defecte AVR-X2600h hier heb geschreven. Verdere details lees je in die thread (https://www.circuitsonline.net/forum/view/159090)

Ik heb mijn X2600h destijds defect gekocht ter reparatie en wilde hem vervolgens zelf in gebruik nemen. Opvallend is dat jouw receiver net als de mijne zo te zien een fout in het SBL en SBR kanaal heeft. Bij mijn receiver had de vorige eigenaar (of een door hem ingeschakelde reparatiedienst, dit vermoed ik vanwege diverse merktekens op de printen) willekeurig diverse componenten uit die 2 kanalen verwijderd. Daaronder de 2SD2390 en 2SB1560 eindtorren, en de 2SC3964 die hier als temp. monitor dient. Ik heb dus niet kunnen achterhalen of die verwijderde componenten daadwerkelijk defect waren, of zelfs maar te maken hadden met de storing. Vreemd genoeg had men een defecte 150k weerstand (R625) echter helemaal niet opgemerkt. Die moet de +60V voedingsspanning naar de verschilversterker in het SBL (surround back links) kanaal voeren. Die weerstand gaf aanvankelijk een vreemde meetwaarde, na aan één zijde uitsolderen bleek deze geheel open te meten. De andere componenten op de AMP print maten OK.

Ik zie op een van je foto's dat (rode) weerstand R698 (22 Ohm 1W) is verbrand. Die voert het te versterken signaal naar de basis van eindtor Q482 in het SBR (surround back rechts) kanaal. De (groene) emitterweerstanden R483, R484, R689 en R690 zijn 0,47 Ohm 2W. Aangezien je schrijft, dat de receiver een storing in het linker kanaal had, zal daar vast ook nog een defect component zitten.

Ik raad je daarom aan ALLE componenten op de AMP print met de multimeter door te meten. Bij twijfelachtige meetwaarden vergelijken met de meetwaarde op hetzelfde component in een ander kanaal, of het verdachte component aan één kant uitsolderen en opnieuw meten. Let er bij het in- en uitsolderen op, dat het een fenolkern print is. Dit type print kun je heel makkelijk door te lang verhitten beschadigen. Trekt heel snel krom, en, ook al ben je nog zo voorzichtig, voor je het weet laten de printsporen los.

Ik raad je in navolging van een aantal schrijvers in deze thread, met klem aan vooral voor de eindtorren een betrouwbare leverancier te gebruiken. Farnell, Mouser, Digikey e.d. zullen hun vingers niet branden aan fake of relabelled componenten. De gemiddelde chinees op AliExpress boeit dat daarentegen totaal niet. De 2SD2390 en 2SB1560 eindtorren kosten bij Digikey ong. € 3 per stuk, dat is dus niet eens zoveel duurder dan op Ali Express. Vervolgschade aan je receiver door fake of relabelled componenten zal altijd duurder uitpakken, je loopt zelfs kans dat het apparaat daardoor onherstelbaar defect raakt. En het is zonde van al het werk dat je er tot dan toe in hebt gestoken.

Mijn X2600h staat overigens nog altijd ongerepareerd in het schap in mijn hobbykamer. Reden is dat ik de (door de vorige eigenaar verwijderde) 2SC3964 nergens kan vinden. Alleen Futurlec had hem in het leveringsprogramma, maar mijn bestelling is nu nog altijd niet geleverd. Ik heb niet eens een bestelbevestiging van ze gekregen. Geen idee dus of de bestelling uberhaupt is gelukt. Gelukkig betaald met credit card, het bestelbedrag is daar nog niet op in rekening gebracht. Ik heb op internet heel veel negatieve reviews over het bestelproces van deze leverancier gelezen, met name over het ontbreken van inzicht in het bestelproces en de status van geplaatste bestellingen. Ik ben dus in goed gezelschap...
Hopelijk komt er op korte termijn een einde aan de wereldwijde componentenschaarste, en komt deze tor via meer leveranciers beschikbaar, zodat ik eindelijk de reparatie van mijn X2600h kan voltooien.

Anoniem

Op 4 juni 2023 11:37:27 schreef re-atari:
... weerstand R698 (22 Ohm 1W) ... emitterweerstanden R483, R484, R689 en R690 zijn 0,47 Ohm 2W...

OK, als deze 1 en 2W weerstanden zijn dan is 16 euro voor 8 al minder ridicuul.
Het is nog altijd aan de hoge kant maar in kleine hoeveelheden zijn deze wel wat duurder dan de normale 1/4 of 1/2W exemplaren.

Bij Farnell kosten zowel de 0,47 Ohm 2W weerstand als de 22 Ohm 1W weerstand € 0,19 per stuk (fabrikant Multicomp Pro), dus de door TS genoemde € 2 per stuk is idd. nogal prijzig.

fred101

Golden Member

22 ohm 2W kost 5ct bij Farnell voor de goedkoopste en 0,50 voor de duurste. Er zijn nog duurdere maar dan ga je naar speciaal spul bv 1kV of 0,1% etc dan kan zo'n ding wel 5 euro of nog meer kosten. Ik heb wel eens een 10M van 30 euro gekocht en weerstanden voor 5 kV met 5ppm temperatuur coefficient. Dat was om een weerstandstandaard voor een klant te bouwen.
EDIT: grappig, re-atari we zoeken tegelijk maar vinden verschillende exemplaren.

TS, als je de nieuwe plaatst, doe wat dunne krimpkous om de pootjes, de oude hebben daar lak zitten als isolatie. Is niet perse nodig maar zeker als je nog moet meten een stukje veiliger.

Hij heeft het bijna 10x over diodes dus dat is geen "verschrijving" hij heeft waarschijnlijk echt naar diodes gezocht. Wat kan als leek. Daarom zal hij wel dure hebben gevonden. En omdat hij ze niet met gebogen pootjes vond stelde hij de vraag hier.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Dan moet TS natuurlijk wel bij Farnell kunnen bestellen anders komt er nog particulierenpremie bovenop.
Maar goed, ze zijn blijkbaar goedkoper dan ik in gedachten heb.

fred101

Golden Member

Conrad heeft ze ook voor ruim onder een euro (457688-62 voor 0,52)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Idd. erg opvallend, Fred. Er zijn kennelijk meer wegen die naar Kralingen leiden ;-)
Ik heb mijn vaste methode gebruikt, te weten op de Farnell website simpelweg '0,47R 2W' en '22R 1W' in de zoekregel in te typen, en uit de hele waslijst die dan op het scherm komt een component van een (n.m.m.) betrouwbare fabrikant i.c.m. prijs te kiezen. Ik heb Multicomp Pro gekozen, maar het had net zo goed Vishay kunnen zijn.

De kans bestaat dat de TS niet bij Farnell terecht kan (als hij geen KvK-nr heeft), als alternatief kan hij dan bijv. bij eoo-bv.nl (voorheen Dick Best) shoppen. Voorzover ik weet levert die wel aan particulieren. Bij die webshop kost een 22 Ohm 1W metaaloxide weerstand € 0,10 en een 0,47 Ohm 2W metaaloxide weerstand € 0,25. Zeer schappelijk, dus. De website noemt wel verzendkosten, maar de hoogte van de verzendkosten is daar weer nergens te vinden. Ik heb er nog nooit iets besteld, dus heb geen ervaring met deze webshop. De Elektra-Breda webshop heeft de weerstanden zo te zien niet.

Ik denk dat TS zich eerst moet richten op het meten van alle componenten op de AMP print, voordat hij onderdelen gaat bestellen en/of vervangen. Dan kan hij álle defecte/verdachte componenten in één keer bestellen. Bij nogmaals bekijken van zijn foto's lijkt het er bijv. op, dat de rode 22 Ohm 1W weerstand in het SBL kanaal (R674) ook niet helemaal okselfris meer is. TS kan de screenshot die ik in mijn thread van aug. vorig jaar had geupload, gebruiken om zijn metingen te verrichten. Daar zijn het SBL en SBR kanaal beide op weergegeven.

Receivers als deze zijn overigens best gecompliceerde apparaten, ik hoop maar dat TS zijn reparatie met goed resultaat kan volbrengen. Ik heb in de loop der jaren diverse Denon receivers gehad, en ben er zeer over te spreken.
Ik hoop dat ik mijn X2600h binnen afzienbare tijd alsnog kan repareren. Erg jammer dat die actie door een enkel niet/slecht leverbaar component noodgedwongen in de wachtrij staat.