C16 knalt eruit na kortsluiting maar neemt 35A hoofdzekering mee?

Op 5 juni 2023 21:59:11 schreef benleentje:
[...]In ieder geval iets wat je eruit kan trekken en Diazed is toch altijd nog draaien. Zekering die je kan trekken zijn BV messpatronen

Nou, ik kan een Diazed vast wel trekken... het is dan alleen dat ik nog
wat meer stukjes meeneem, maar dat is niet erg, toch?

https://www.elektroshop.nl/elektromaterialen-elektro-nl/elektra-zekeri…

Allemaal webp, lust mijn oude feh(1) niet :(

(Ja, nodig upgraden. Verhaal apart.)

EDIT: @mvdk direct hierboven: heh.

mvdk

Golden Member

Het bekende strijkijzertje:

Mag bij de meeste bedrijven niet meer gebruikt worden.

Op 5 juni 2023 22:02:31 schreef mvdk:
Ja, er zijn huisaansluitkasten met NH000 patroontjes. Als het groter dan 3x25 word, heb je die al gauw. Grote waardes schroefpatronen blijven hoofdpijn artikelen.

Ik heb vuistdikke schroefpatronen gezien, in een openstaande kast in de
roentgenbunker van een ziekenhuis in Praag. Zaten naast oude barrels ook
gewoon moderne machines op aangesloten. Een aantal "regels" waren
uitgenomen wegens "demonta`'z"...

Mespatronen met één s geschreven...

Edit: als stoppendraaier meegemaakt dat de klant vertelde dat de hoofdpatroon eruit ging op het moment dat ie de stekker van z'n scheerapparaat in het stopcontact deed. En ik geloof die meneer wel. Maar er zal vast wel, misschien wel meerdere keren, iets aan vooraf gegaan zijn. Hetzelfde verhaal met die grote sterke man die de baby uit de wieg tilt, en het dan in z'n rug schiet. Dattie elke dag 60x60 tegels legt hoor je dan weer niks over...

:X

Op 5 juni 2023 22:14:17 schreef mvdk:
Het bekende strijkijzertje:
[bijlage]
Mag bij de meeste bedrijven niet meer gebruikt worden.

Ah, die gebruikten de jongens van de extra groep volgens mij.

Op 5 juni 2023 20:30:04 schreef schaafuit:
Dat is ook mijn ervaring, toen ik (ook in Enexis-gebied) in mijn
ouderlijk huis het spontaan rebooten van mijn (bij elkaar geschraapte)
computers zat was en de storingslijn belde. Spanning te laag, fase
overbelast, op andere fase, opgelost. (Tegenwoordig zou er eerder het
tegenoverstelde probleem zijn.)

De monteur droeg ook zoiets, in het rood, toen hij in de aansluitkast
(waar in dat geval ook de zekering zat; in het geval dat ik eerder
noemde, was alles veel grondiger afgeschermd) ging porren. De
hoofdzekering verwijderde hij met een rode geschubde handschoen, waar
een stuk plexiglas tegenaan gelijmd zat, waar de zekering precies in
paste.

In geen van beide gevallen was het trouwens Diazed, in het eerder
omschreven geval een soort grijze platte cartridge, en in dit geval een
trafo-achtig (qua vorm) ding met taps toelopende aansluitingen. Geen
idee hoe het allemaal heet.

klinkt als een mespatroon. een dergelijke handschoen heb ik ook in m'n bus liggen. als enexis een zekering wisselt komt er een heel scala aan pbm's tevoorschijn, strikt volgens de regeltjes. de handschoen is op t werk wel standaard al jaren. bij inschakelen van grote vermogens schakelaars komt daar ook de helm en vlamwerende stofjas nog bij. kan zeggen dat het toch een raar gevoel is als je een kast gaat inschakelen waar dezelfde dag nog een steekvlam van 8 meter uitkwam, 1000A voeding erop. dan word er iets vaker gemeten en gemeggerd, gekeken onder randjes en hoekjes. die pbm's schermen wel iets af, maar niet alles als dat eens vlamt.

op t werk liggen mespatronen tot 1000A op voorraad, ook voor storingen maar net zo goed als men een trafo aan moet sluiten, alles klaar en verrek zijn er geen 2 sets NH3 630A bijbesteld? bedrijf moet straks draaien!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, maar primitiever, duidelijk in de eigen werkplaats gemaakt (was in
de jaren '90; nog net IJsselmij denk ik). En het plexiglas was veel
langer (dieper) dan op dat plaatje het geval lijkt.

Er bestaan heel veel type en soorten zekeringen, het hoeft niet perse een mespatroon te zijn.

Als het groter dan 3x25 word, heb je die al gauw. Grote waardes schroefpatronen blijven hoofdpijn artikelen.

Ja je moet er ook niet mee gaan gooien ;)
Maar ik ben wel benieuwd waarop dan wel. In onze oude werkplaats zaten grote gietijzeren kasten met diazed zekeringen tot 63A.Maar met de zekering zelf eigenlijk nooit problemen gehad.

De puntlasmachine had een eigen gietijzeren kast met daarin 2x 100A mespatroon. Die vond ik wel eng omdat de mespatroon houder een ongeïsoleerd type was, lekker alle aansluitingen aanraakbaar. Gelukkig zat er verderop wel een schakelaar, maar dan lag de hele werkplaats stil, dus de zekeringen maar in de pauze vervangen. Gelukkig zat het kantoor en de rest wel apart

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 5 juni 2023 22:47:15 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 5 juni 2023 21:50:54 schreef rew:
Ik snap het niet helemaal, maar ik krijg de indruk dat daar een harde kortsluiting van de "uitgaande nuldraad" (i.e. van de tuinverlichting), naar aarde/nul is. Draai je de boel om dan komt de fase d'r op te staan en heb je een harde kortsluiting.

Omdat die kortsluiting zodanig heftig was, denk ik niet aan een "natte lasdoos" maar eerder aan keihard verkeerd aangesloten.

Wellicht snap ik je niet helemaal maar als ik je wel begrijp: er zijn twee kortsluitingen geweest die los staan van elkaar.
Ëén is de tuinverlichting die voldoende was om de C16 te laten trippen (en daarvoor een paar keramische 16A patronen). Deze is nu, met het droge weer, niet meer aanwezig. Het *zou* ook nog kunnen dat deze verdwenen is omdat ik nog even gekeken heb hoe de eerste lasdoos buiten in elkaar zit en van daar uit de verlichtingsdraden een stukje gevolgd/gevoeld heb. Dichtgetapete kroonsteentjes onder een plankje en zo.

De keiharde sluiting twee is mijn schuld door niet helemaal helder te hebben hoe het aangesloten zat. Gek genoeg begreep ik dat opeens wel prima 10 seconden na de steekvlam(metje) door tijdklok in het stopcontact te steken. Dat was simpelweg de fase en de nul kortsluiten.

@mvdk waarom mag dat strijkijzer niet meer gebruikt worden?

I thought, I thought of everything

Als je in je openingspost al gemeld had dat je gewoon kortsluiting gemaakt hebt... heb ik dat gemist.

Er zit een paar milliseconden tussen dat de zekering beslist: Dit wordt hem niet ik spring en dat de verbinding verbroken wordt.

Heb je een 16A en een 35A zekering in serie, dan is bij overbelasting/kortsluiting van zeg 100A de 35A zekering nog in "als dit zo doorgaat dan ga ik springen" fase, als de 16A zekering bij "verbreek de verbinding" is. Maar met een harde kortsluiting kan er wel 1000A gaan lopen. Dan is niet meer gegarandeerd dat de ene sneller is dan de andere.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 juni 2023 08:34:59 schreef rew:
Als je in je openingspost al gemeld had dat je gewoon kortsluiting gemaakt hebt... heb ik dat gemist.

Er zit een paar milliseconden tussen dat de zekering beslist: Dit wordt hem niet ik spring en dat de verbinding verbroken wordt.

Heb je een 16A en een 35A zekering in serie, dan is bij overbelasting/kortsluiting van zeg 100A de 35A zekering nog in "als dit zo doorgaat dan ga ik springen" fase, als de 16A zekering bij "verbreek de verbinding" is. Maar met een harde kortsluiting kan er wel 1000A gaan lopen. Dan is niet meer gegarandeerd dat de ene sneller is dan de andere.

de kortsluitstroom van het net helpt hier ook wel, zou je daar 2000A halen dan zal een traag reagerende automaat de hoofdzekering eerder laten beslissen. evengoed lijkt me de zekering gewoon thermisch oud te zijn geweest. al zo vaak meegemaakt, gu10 die springt, hogedrukreiniger word aangezet en hop hoofdzekering stuk.

die oude mespatroontrekkers mogen niet meer ivm aanraakveiligheid en evt vonkvorming, hoewel je de mespatroon dient te vervangen spanningsloos of onbelast. denk maar wat er gebeurt als je een 400A patroon vervangt belast, die last zich meteen vast in de houder met de nodige vonkvorming.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor lering ende vermaeck hierbij wat foto's van de tijdklok. Zelfs als ie nog te redden zou zijn, volgens mij ontbreken er nog een aantal tandwielen en heb ik (daardoor?) geen idee hoe je 'm in moet stellen. Gaat dus de kliko of zo in.

Batterij (? of Goldcap avant la lettre?) staat 8102 op, vandaar mijn gok dat ie uit 1981 komt.

een analoge klok uit 1981 met gangreserve, dat zie je niet vaak.

die oude klok doet het zonder de nicd accu ook nog. had van de week een kapotte schakelklok van hager, jaar of 12 oud. als de 3,6V li-soci batterij leeg is dan is het over, gesoldeerde batterij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Interesse? Ik stuur hem graag naar je op _/-\o_

Twee dingen:
(1) ik heb de zekeringenkast wat opgeruimd maar er passen net geen 6 'units' naast elkaar. Waarom niet? Zekeringen zijn gelijk die op de bijgevoegde foto, maar het is een andere kast. Ik dacht dat dit toch redelijk gestandaardiseerd was de laatste 40 jaar |:( Ik kom maar 2-3mm tekort maar breek het plastic als ik hem met wat geweld op de plek zou drukken.

Planning is zoals gezegd een aardlek/16A combinatie voor de tuin i.p.v. een 16A zekering die meelift op een aparte aardlek (en dus ook allerlei koelkasten uitschakelt bij een aardlek in de tuin...)

Daarachter wilde ik de timer en nog een extra 6A zekering voor de verlichting, zodat een te verwachten storing in de verlichting de vijver beluchting niet uitschakelt (tenzij aardlekfout natuurlijk).

Hiervoor heb ik een oude tweepolige 6A L (is vergelijkbaar met B toch?) gesloopt omdat alleen de fase geschakeld mag worden (popnagel die de twee verbond eruitgeboord): ik heb maar één draad voor de nul (4 aderig: nul, aarde, fase en schakeldraad), dus die mag alleen door de 16A aardlek automaat uitgeschakeld worden.

Maar kan dit wel met deze 6A automaat? Het kopplingsdingetje doet wel iets als ik deze handmatig ronddraai(automaat wil dan niet inschakelen oid) maar na twee keer inschakelen werkt hij wel gewoon weer. Het is een EXTRA veiligheid, dus als het te oude meuk is, is er altijd nog een tweede veiligheid.

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 11 juni 2023 18:08:00 (20%)

voor de test met die gare tuininstallatie kunnen die B6 nog wel, maar verder is het klikospul, halen de 40 jaar wel..

de kast die er voor houd is ook een heel stukje ouder als de abb kast met pls houders. oude kasten met dinsleuven hadden nog de rand van de kap breder als tegenwoordig. die kasten zijn nog 11 moduuls breed ipv de huidige 12 modulen..

je kunt ook 1 houder waar de tuin opzit voorzien van een aparte aardlek mits de kast niet mutvol zit, evt beltrafo eruit kiepen dan..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 juni 2023 18:39:16 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bestaande meterkast:

Wordt vervangen door dit:

Wel in de oude kast, dus vandaar dat er een ruimte is bij beide rails.

Onderste rij: er komen twee gelijke aardlek schakelaars, eentje zit in de oude kast en wordt hergebruikt (nog wat andere dingen ook, zoals de 20A zonnepaneel zekering ipv de 25A die in de 'mock-up' zit).
De 16A aardlek automaat combi is een oud ding maar komt uit een identiek huis van de buren (net overgestapt naar 3 fasen). Zal ik die hergebruiken of is dat vragen om problemen na 30 jaar? Ook heeft dat ding een aarde-aansluiting. Was niet aangesloten in de oude kast, maar moet dat wel?

In serie daarmee komt de tijdklok die (alleen) de fase schakelt en dan via de 6A L zekering naar de buitenverlichting gaat.

3 linker automaten is een uitbreiding van de 2 die er nu zitten en krijgen ook een eigen aardlek (3 aardleks en 1 16A aardlekautomaat ipv huidige enkele aardlek).

Kritiek welkom. Kritiek wat geld kost, iets minder welkom maar nog steeds welkom.

Dan nog een vraagje over hoe te klemmen: (1) of (2)? Lijkt me dat (1) de kamrail (?) krom trekt, maar is daar een regel voor? En wat is het standaard aanhaalmoment van de schroeven of varieert dat per merk/automaat?
(1)

(2)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 28 juni 2023 19:08:13 (12%)

HVinduction

Honourable Member

De aardlekautomaat rechtsonder is onbetrouwbaar, deze serie en de andere met de opdruk 16A in plaats van HH had geen / verkeerd vet waardoor de aardlekfunctie blijft hangen, deze komen uit 1986. De aardlek rechtsonder mag je ook niet gebruiken, is nog van het type AC. Verder mis ik een hoofdschakelaar, en persoonlijk zou ik deze rommel niet meer gebruiken, dat holec spul is zeker al 30 jaar oud. In een 220x330 kast kan je veel meer kwijt en je hebt tegenwoordig ook goede 1 module aardlekautomaten.

tja, ik zou ook zeggen beide alamatjes niet gebruiken, de aardlekken en automaten zijn wel goed verder.

je hebt 10 groepen dus met 4 groepen per aardlek kom je wel uit met de 4 aardlekken die je nu hebt, evt de tuin op een eigen aardlek en automaat zetten. je hebt 13 automaten totaal beschikbaar.

edit: ik zie dat de extra kast vochtschade heeft, let op dat je componenten geen last hebben van oxidatie. dat zie je aan de klemmen bovenop het eerste, als ze onder ook geoxideerd zijn beter niet gebruiken.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 29 juni 2023 08:30:04 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank heren!

Hoofdschakelaar zit in de originele installatie (achter het rode mandje) en daar kom ik verder niet aan. De tweede kast was om goed inzicht te krijgen hoe alles past maar de kast zelf wordt niet gebruikt, alleen de automaten & het tijdklokje.
De lompe zonnepaneel boeren hebben wel hoekjes uit het deksel van de zekeringkast geknipt om verdeelklemmen op de hoofdschakelaar te kunnen zetten: prima om de 4kW aan zonnepanelen rechtstreeks op de hoofdschakelaar te zetten, maar moet je de kast daarvoor slopen? Alles is nog steeds aanraak veilig dus daar ga ik niets aan veranderen.

Op 28 juni 2023 19:13:02 schreef HVinduction:
De aardlekautomaat rechtsonder is onbetrouwbaar, deze serie en de andere met de opdruk 16A in plaats van HH had geen / verkeerd vet waardoor de aardlekfunctie blijft hangen, deze komen uit 1986.

Huizen zijn van 1991, ouwe zooi gebruikt door installateur? De alamat rechtsonder zit ook in de originele kast, dus zolang ik er niets aan doe mag ie blijven zitten maar een tweede mag ik er niet bijzetten :+ Ik zal ze allebei vervangen (of eigenlijk alledrie: ook de 16A-L alamat).

Op 28 juni 2023 19:13:02 schreef HVinduction:
In een 220x330 kast kan je veel meer kwijt en je hebt tegenwoordig ook goede 1 module aardlekautomaten.

Op zich denk ik dat ze zo vooruit kunnen en vind het zelf een nuttige 'upgrade': er komt één extra automaat bij (airco of zo, voorlopig niet aangesloten) en verder zet ik alles achter alamats als ik toch bezig ben.

Met een aparte alamat-16A automaat voor de tuin (vijver) en in serie daarmee de tijdklok en een extra 6A zekering voor de notoir brakke tuinverlichting. Dit was eigenlijk het enige dat ik wilde doen maar dat past niet, dus vandaar ook alle andere wijzigingen...

Alleen nog kijken of de oven geen autmoaten rauw eet: die zit op een gewoon stopcontact en heeft nooit zijn (keramische) 16A zekering gesloopt bij normaal gebruik maar is 4,41 kWmax...

Op 29 juni 2023 10:02:44 schreef r-p:
Dank heren!

Alleen nog kijken of de oven geen autmoaten rauw eet: die zit op een gewoon stopcontact en heeft nooit zijn (keramische) 16A zekering gesloopt bij normaal gebruik maar is 4,41 kWmax...

in de praktijk is dat vol vermogen, en op 240V. je zet het ding aan op 230V, door spanningsval over installatie nog minder wrs. element word heet en verbruik komt niet boven de 3,5kW meer uit.

nogmaals zou ik die alamatjes niet meer gebruiken, zijn notair onbetrouwbare dingen van t eerste uur. overigens kan het prima dat die alamatjes er zaten, dat model was er in 1985 al, opvolgend model kwam rond 1987 en rond 1992/1993 weer een ander model.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
HVinduction

Honourable Member

Nogmaals, helemaal rechtsonder is een oude schupa aardlek, deze komt uit begin jaren 80 en is nog van het type AC, die aardlekautomaat overigens ook, mag ook al jaren niet meer en is daarom niet verstandig om te gebruiken, want ze kunnen bij gebruik van schakelende voedingen zeer onvoorspelbaar reageren. Volgens mij zijn deze aardlekautomaten zelfs spanningsafhankelijk, deze hebben namelijk een printje met een ferrietring en Telefunken IC die wordt gevoed door een condensator en weerstand in serie dus kan mij niet voorstellen dat de aardlekbeveiliging daarvan bij een lage spanning nog werkt.

Ik heb zelf ook nog smeltzekeringen, die reageren inderdaad behoorlijk langzaam bij overbelasting, gaan er ook bijna nooit uit als ik aan het lassen ben. Ik denk dat een B16 automaat dan snel verbrand is, het bimetaal wordt dan gevaarlijk heet, dus ook met een oven. Als dat stopcontact niet toegankelijk is dan kan je beter een ceeform gebruiken en zeker als die oven lang aanstaat, anders verbrand die ook.

geen probleem om een 4kW huishoudelijke oven op een B16 te zetten, de last is ohms immers. als het nu een bakkers oven is dan is het nog wat anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mwah. Beetje stout, net buiten spec, maar in de praktijk zal het wel werken.

Maar een consumenten oven kan (in Nederland) niet 4kW zijn, want meer dan 16A en als consument wordt je geacht zelden >16A beschikbaar te hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ken meerdere ovens met dat opgegeven vermogen welke al 15 jaar op een B16 zitten, en nog nooit eruit gegaan. let op dat de maximale stroom 4kW is en dat kan weleens alleen op een stand zijn welke je zelden gebruikt. grill boven en onder met de oven samen bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vage foto van de aangepaste groepenkast, met de excel printout die eronder geplakt zit zodat lay-out duidelijk is (hopelijk, ik was behoorlijk gelimiteerd door de lengte van de aanwezige bekabeling).

De 6A verlichting zekering en de 16A zekering-aardlekautomaat-combo lagen er na een paar dagen allebei uit. Vandaag verlichting nagezocht en onderstaande lamp aangetroffen. Geen idee of het een beestje was dat verkoold raakte of dat er iets anders aan de hand is, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit het (intermitterende) probleem was. Tijd zal het leren.

geen beestje dit, deze fitting loopt vol water zo te zien..

ik weet niet wat die flex met die bos lasdoppen is, maar dat is niet bepaald fraai zo.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 1 september 2023 22:20:20 (43%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer