Nieuw batterijpakketje in steelstofzuiger aansluiten

Dag allemaal,

Via via kwam ik op dit forum terecht. Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ben wel een knutselaar, dus een batterijpakket vervangen in mijn steelstofzuiger leek me een leuke uitdaging. Maar dat blijkt wel wat lastiger dan gedacht?. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Het gaat om een steelstofzuiger van het merk Electrolux, type Ergorapido ZB2941. Deze is voorzien van vijf batterijen die zijn weggewerkt in de steel. De oude batterijen waren aan vervanging toe, en ik heb een vervangend pakketje op Aliexpress weten te vinden. Na ontvangst bleek echter dat de geleverde batterijen iets anders zijn dan op de advertentiefoto stond aangegeven.

Ik heb maar vijf kabels in plaats van zes aan het nieuwe pakketje zitten. Op mijn steel stofzuiger zitten zes kabels aan de motoren die ik aan moet sluiten. Ook komen de kleurtjes van de kabeltjes niet overeen. Op de foto bij de advertentie had ik in ieder geval nog zes kabels ter beschikking, zodat dit in ieder geval overeenkwam met de kabels die op de motor zitten :-). De kleuren kwamen ook wat meer overéén.

Dus ik heb nu geen idee hoe ik een en ander aan moet sluiten. Wellicht dat er een bepaalde standaard voor is en dat jullie aan de kleuren kunnen zien wat waar moet? Ik heb een foto bijgevoegd. De kabeltjes van het nieuwe batterijpakket zijn nog netjes met een stukje krimpfolie afgedekt.

Vast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Vriendelijke groet

Bas

Arco

Special Member

Een foto/info van de nieuwe batterij kan helpen...
Je kunt natuurlijk altijd gewoon alle cellen los vervangen een voor een. (zit de rest van die batterijen onder dat printje?)

Dit soort batterijen koop je liever bij een betrouwbare zaak (en dat is Ali voor batterijen zeker niet, je mag blij zijn als ze uberhaupt iets doen)
Kans is groot dat de nieuwe cellen slechter zijn als de oude...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de dunne draden zijn van de bms, elke draad zit tussen 2 cellen aangesloten. echter wel de juiste draad weer terug aansluiten, als de bms ineens 8V ipv 4V tussen 2 cellen ziet zal het ofwel gaan roken of het werkt geheel niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waarschijnlijk heb je een dikke rode, een dikke zwarte en 4 dunnere draadjes op de nieuwe accu.
bij je stofzuiger zal er nog een gemeenschappelijke draad zijn, waarschijnlijk diegene meest aan de plus of aan de massa.
op foto met die paarse pijltjes aan.

kan eventueel ook een temperatuursensor zijn die bij een accu geplakt is.
li-ion cellen van aliexpress.... ik hoop dat je weet wat je doet, en hang die niet in een brandbare omgeving

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 6 juni 2023 09:26:06 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dank allemaal voor de snelle reacties. Ik weet dat Ali niet heel betrouwbaar is, maar het is een oud beestje, en een duurder setje batterijen is domweg te duur voor wat het apparaat nog waard is?.

Ik heb wat duidelijker foto’s gemaakt, hopelijk is alles daarop beter te zien.

Maar het klopt dat er een zwarte en rode draad zijn, dat zal wel de plus en min zijn? En vier dunne witte draadjes. Maar geen idee waar die voor zijn.

En de motor heeft inderdaad een temperatuursensor aan de achterkant, dat is het zwarte kabeltje.

Ik neem aan dat de rode draad van de batterijset aan de rode kabel met de zekering moet, en de zwarte aan de zwarte. Dan hou ik nog een witte, rode en blauwe kabel op de motor over. Maar ik heb 4 witte kabeltjes op de batterijset. Dus ik moet er wellicht twee samen aansluiten?

Maar dat laatste is dus verwarrend voor mij ?

Arco

Special Member

maar het is een oud beestje, en een duurder setje batterijen is domweg te duur voor wat het apparaat nog waard is

Je hebt 5 losse cellen van goede kwaliteit voor 20 euro...
(die Ali dingen zullen toch ook minstens 10 euro zijn, en met grote kans dat je ze zo weg kunt mikken, die 18650 cellen van ali zijn bijna allemaal beroerd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juni 2023 20:10:24 schreef Bluedog79:
Maar het klopt dat er een zwarte en rode draad zijn, dat zal wel de plus en min zijn? En vier dunne witte draadjes.

Die zijn voor het balanceren. Die moet je PRECIES in de juiste volgorde aansluiten op de vier juiste draden van het printje. Om te weten te komen welke waar op moet, moet je even naar de oude kijken hoe het zat.

Vanaf de zwarte heb je een cel. De plus daarvan, het witte draadje noemen we "B1". dan weer een cel en dat witte draadje noemen we "B2" enz. Dat heeft identiek gezeten bij het andere pakket. Ik neem aan dat je de aansluitingen op het printje hebt gemarkeerd met B1, B2 enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah, dat is wel duidelijk zo dan. Die losse cellen heb ik wel gevonden, maar ik zag er geen enkele waar al draadjes aan zaten, en ik las dat het erg lastig is om deze er zelf aan te maken. Op Ali vond ik ze wel, dus dat speelde ook mee. Maar wellicht heb ik niet op de juiste plek gezocht. Nogmaals, ik heb er geen verstand van?.

Maar dat op de juist volgorde aansluiten moet lukken, ik kan dat denk ik nog wel ergens terugvinden. Alleen hou ik dus blijkbaar een draadje over. Moeten die samen?

McAwesome

Golden Member

Ik had hetzelfde probleem met een AEG steelstofzuiger anderhalf jaar geleden. Die ziet er qua vormgeving gelijkaardig uit met die van jou.

Ik heb toen gewoon goede losse 18650-cellen gekocht bij TME en daar nikkelstrips op gepuntlast. Dan heb ik de batterijen één voor één gewisseld waarbij ik de bestaande draden aan de nikkelstrips heb gesoldeerd. Op die manier kun je je niet vergissen met de volgorde van de draden van het BMS.

Ondertussen werkt het ding al geruime tijd weer als een tierelier. Als je niet kan puntlassen kan je ook 18650-cellen kopen met nikkelstripjes of soldeertabs eraan.

De officiële reservebatterij was moeilijk te vinden en pokkeduur. Daar heb ik dus niet lang over hoeven nadenken. En Aliexpress, dat is idd. wel de laatste plaats waar ik Li-ion batterijen zou kopen...

In onze oude steel stofzuiger heb ik de cellen zelfs gesoldeerd met een 100W revolver... Werkte ook goed en doet het nu nog, je moet enkel niet bakken en in enkele seconden solderen.

Heb mijn accu pack van Laptop ook zo gesoldeerd, je moet wel voorzichtig zijn natuurlijk. Daarom juist een 100W revolver om in een seconde een draad vast te maken. Werkt prima. Niet voor beginners...

Voor de enkele keren dat ik dit moet doen, zag ik niet in waarom ik dan weer zo een puntlas apparaat moet aanschaffen, dat de rest van de tijd dan in de kast ligt. Je kan ook 18650 cellen krijgen met nikkelstrips erop kant en klaar.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 8 juni 2023 03:29:13 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Voor de goede orde:
1. Je originele kleuren en draden hangen nog aan de kruimelzuiger print?
2. Je nieuwe ali batterijen hebben witte draden?

Waarom niet op het net foto's zoeken zodat je zelf B1-B4 kan ontcijferen?
Zoals deze: https://www.ebay.it/itm/333388456440?hash=item4d9f8021f8:g:Y5AAAOSwOI5…

B- dik zwart
B1 dun zwart
B2 dun blauw
B3 dun rood
B4 dun wit
B+ dik rood

Kan iemand dubbel checken? Die li-ion is nogal snel in de fik. Nog af te wachten of de BMS zich niet vastgereden heeft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 juni 2023 22:21:38 schreef Bluedog79:
Alleen hou ik dus blijkbaar een draadje over. Moeten die samen?

Voor het balanceren van 5 cellen zijn 6 aansluitingen nodig. Omdat je de plus en min zowiezo nodig hebt, zijn er maar 4 extra draadjes nodig. Het kan zijn dat het balanceer-circuit op deze print WEL bijvoorbeeld de GND maar niet de "V+" van de andere draden gebruikt. Kijk bij de oude hoe het gezeten heeft. 1 verkeerde move en de print is voor eeuwig naar de jachtvelden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jammer dat je geen foto hebt genomen voor je alles uit elkaar hebt gehaald...

Nu is het giswerk geworden met een grote kans op schade. En dan ook nog eens lithium accu van ome Ali, dat wordt een super stofzuiger.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Of het nu lukt of niet, je kunt in ieder geval zeggen: ' it sucks '... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com