Nieuw batterijpakketje in steelstofzuiger aansluiten

Dag allemaal,

Via via kwam ik op dit forum terecht. Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ben wel een knutselaar, dus een batterijpakket vervangen in mijn steelstofzuiger leek me een leuke uitdaging. Maar dat blijkt wel wat lastiger dan gedacht?. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Het gaat om een steelstofzuiger van het merk Electrolux, type Ergorapido ZB2941. Deze is voorzien van vijf batterijen die zijn weggewerkt in de steel. De oude batterijen waren aan vervanging toe, en ik heb een vervangend pakketje op Aliexpress weten te vinden. Na ontvangst bleek echter dat de geleverde batterijen iets anders zijn dan op de advertentiefoto stond aangegeven.

Ik heb maar vijf kabels in plaats van zes aan het nieuwe pakketje zitten. Op mijn steel stofzuiger zitten zes kabels aan de motoren die ik aan moet sluiten. Ook komen de kleurtjes van de kabeltjes niet overeen. Op de foto bij de advertentie had ik in ieder geval nog zes kabels ter beschikking, zodat dit in ieder geval overeenkwam met de kabels die op de motor zitten :-). De kleuren kwamen ook wat meer overéén.

Dus ik heb nu geen idee hoe ik een en ander aan moet sluiten. Wellicht dat er een bepaalde standaard voor is en dat jullie aan de kleuren kunnen zien wat waar moet? Ik heb een foto bijgevoegd. De kabeltjes van het nieuwe batterijpakket zijn nog netjes met een stukje krimpfolie afgedekt.

Vast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Vriendelijke groet

Bas

Arco

Special Member

Een foto/info van de nieuwe batterij kan helpen...
Je kunt natuurlijk altijd gewoon alle cellen los vervangen een voor een. (zit de rest van die batterijen onder dat printje?)

Dit soort batterijen koop je liever bij een betrouwbare zaak (en dat is Ali voor batterijen zeker niet, je mag blij zijn als ze uberhaupt iets doen)
Kans is groot dat de nieuwe cellen slechter zijn als de oude...