Stapelen van Peltier elementen

Het rendement van peltier elementen is inderdaad belabberd, dit is mij opzich wel bekend. Probleem is dat ik voor zover ik weet niets anders kwijt kan in deze machine anders zou ik dat best willen proberen. Origineel werkt de machine nu eenmaal met een peltier. Het eerste element neemt circa 33W en het tweede 63.5W. Hiermee had ik wel verwacht toch wel net ietsjes meer koeling te krijgen waardoor de machine wel zijn werk kan doen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 6 juni 2023 08:30:01 schreef Stefanb:
Ze zijn geplaatst met de warme zijde van de 1e tegen de koude van het tweede element.

Heb je al eens geprobeerd om de twee koude kanten tegen het koelvlak te zetten. Daar zou ik meer heil in zien of je moet de ruimte niet hebben omdat te doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zou ze inderdaad thermisch parallel kunnen proberen. Bij een omgevingstemperatuur van 20 graden haal ik altijd wel een onbelaste temperatuur onder nul, mits geforceerde koeling.

Thermisch in serie zorgt maar voor een kleine vergroting van het haalbare temperatuursverschil. Ik heb mijn ervaringen ooit allemaal opgeschreven.

Wat je kan proberen is om de koudste peltier wat minder hard te laten werken. De 60w peltier zal hoe dan ook grote moeite hebben met 30w verplaatsen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Vaak is er inderdaad te weinig koeling aan de 'hete' zijde, die moet zo koel mogelijk gehouden worden. (sterke geforceerde koeling is eigenlijk onvermijdbaar)

Als de hete zijde > 35 graden is wordt 't al moeilijk om < 10 graden te halen aan de koude zijde...
(iedere graad hoger aan de hete zijde werkt ook door aan de koude zijde)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 6 juni 2023 09:36:46 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen of ik de twee elementen beide met de koude kant tegen het koelvlak kan plaatsen. Er is geen vlak aansluitstuk om er 1 bij te zetten. Wellicht dat ik er iets op kan maken. De hete zijde is veel meer dan 35 graden dat is wel te voelen. Deze is al geforceerd gekoeld met een ventilator, ik heb hem niet gemeten maar het is net een kleine föhn.

Arco

Special Member

Als de hete zijde veel meer is als 35 graden, dan gaat 't zeker niet werken.
(het gaat om de verschiltemperatuur tussen hete en koude zijde, die kan nooit meer als ~60 graden zijn, meestal nog een stuk minder)
Monteer de boel op een heatpipe processorcooler, die kunnen tot 265W aan warmte afvoeren...

https://alitools.io/en/showcase/image?url=https%3A%2F%2Fae01.alicdn.com%2Fkf%2FH95b1db4defa145e7b82dd41c29fd517ay.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb veel gewerkt (lees: laboratorium apparatuur ontworpen) met peltier elementen. Mijn ervaring is 1. wat Arco zojuist benoemd; je onttrekt warmte en dient deze goed af te voeren. Doe je dat niet, dan zit je al snel aan de maximale verschiltemperaruur en kan je dus niet (nog) meer warmte onttrekken (in de volksmond een lagere temperatuur halen). 2. De voeding. De voeding is een grote factor als het gaat om de tijd waarin je een bepaalde temperatuur wilt bereiken en de hoogte van de verschil temperatuur. Weet de specificaties van je peltier (of bepaal deze) en stem de voeding daar op af.

Kwaliteit boven kwantiteit

Ik heb er wel eens wat mee gespeeld, maar mijn conclusie was dat het onbruikbaar is om praktisch te kunnen koelen. Ik wilde onder de 0 graden komen. De elementen creëren enorm veel warmte die je moet afvoeren. Ik deed dat destijds met waterkoeling. Het stacken van elementen was nog minder Success, wellicht dat een kant-en-klare beter werkt, maar ik betwijfel het.

Ik zou eerder zoon mini ijsmachine kopen, die koelen met propaan.

PE2BAS

2 peltiers op elkaar stapelen is geen goed idee.
Ik zou ze naast elkaar zetten, reeds eerder genoemd hier.

Je wilt de warmte uit de kast afvoeren, en dat gaat blijkbaar moeilijk.
Heb je ook al eens gedacht of eens te kijken of je een mogelijkheid ziet om de ruimte die je wil koelen BETER te isoleren is?
Als er overal warmteverliezen en gapende kieren zitten kun je er wel 400 Watt aan peltiers tegenaangooien om het zo met moeite enigszins koel te krijgen.

Alles begint met isoleren.

Er ist wieder da...
Lambiek

Special Member

Precies mijn gedachte. En niet te vergeten de warmte goed afvoeren, zie optie Arco.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 juni 2023 08:51:28 schreef Stefanb:
. Het eerste element neemt circa 33W en het tweede 63.5W.

De verhouding bij het stapelen van peltiers dient eerder 1:3 of nog sterker te zijn. Dus als je dat eerste element op 15 of 20W laat draaien, dan krijgt dat tweede element 15W minder aan warmte te verplaatsen, waardoor z'n koude zijde koeler wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké, duidelijk verhaal volgens mij dat twee gestapelde elementen zeker niet gaat werken. Ik zal binnenkort het koelcompartiment er eens uithalen en kijken of hier nog wat winst is te behalen met de isolatie. Mocht dat niet zo zijn dan ga ik wellicht proberen zo'n cpu koeler er op te plaatsen. Dit moet ik goed bekijken of deze nog achter de machine past voordat ik die aan ga schaffen. Bedankt voor alle hulp! Zodra ik hem open heb zal ik een update plaatsen.

Arco

Special Member

Isolatie zal niet zo'n groot effect hebben, betere koeling wel.
(elke graad meer aan de hete zijde vertaalt zich direct in ook een graad minder koel aan de koude zijde...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juni 2023 11:20:05 schreef Stefanb:
Oké, duidelijk verhaal volgens mij dat twee gestapelde elementen zeker niet gaat werken. Ik zal binnenkort het koelcompartiment er eens uithalen en kijken of hier nog wat winst is te behalen met de isolatie. Mocht dat niet zo zijn dan ga ik wellicht proberen zo'n cpu koeler er op te plaatsen. Dit moet ik goed bekijken of deze nog achter de machine past voordat ik die aan ga schaffen. Bedankt voor alle hulp! Zodra ik hem open heb zal ik een update plaatsen.

Zoals ik eerder al zei is het ook een goed idee om te weten wat de maximale spanning en stroom is van de peltier. 3 en 4A zoals je in je openingspost schrijft, klinkt als een beetje weinig. Daar is naar mijn idee - mits de specs dit toelaten, maar dat verwacht ik wel - ook de nodige winst te behalen op een vrij eenvoudige manier.

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 7 juni 2023 14:12:29 schreef OPTOdesign:
[...]

Zoals ik eerder al zei is het ook een goed idee om te weten wat de maximale spanning en stroom is van de peltier. 3 en 4A zoals je in je openingspost schrijft, klinkt als een beetje weinig. Daar is naar mijn idee - mits de specs dit toelaten, maar dat verwacht ik wel - ook de nodige winst te behalen op een vrij eenvoudige manier.

De maximale spanning van deze elementen is 15v dus hier verwacht ik weinig in te halen aangezien ik op 14.95v gemeten spanning zit.

een groter peltier elementje nemen en idd ook de effcientie verbeteren van de fan, liefst met een groter koelblok. als eerder is gezegd is er max 60 graden verschil haalbaar tussen koude en warme kant. miss de isolatie verbeteren van de koeling zelf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die 60 graden haal je echt niet. Echt helemaal niet. Tenzij je een oppervlakte van 1cm2 wil afkoelen met een drietraps peltier (ze bestaan) die samen 120w verbruikt ofzo. De verplaatste warmte bij 60 graden verschil is dan misschien 1w ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 juni 2023 10:56:31 schreef Stefanb:
[...]

De maximale spanning van deze elementen is 15v dus hier verwacht ik weinig in te halen aangezien ik op 14.95v gemeten spanning zit.

Oké. Dan zit er inderdaad niks anders op om goed te koelen (daar wellicht wat winst te halen) of anders een ander type peltier te nemen.

Zelf heb ik gewerkt met een aantal producten van Meerstetter. Op de website is een schat aan informatie te vinden om een goed ontwerp te maken. Misschien gaat dat wat ver voor de hobby, maar doe je voordeel er mee.

Of in een filmpje gegoten:
https://www.youtube.com/watch?v=bp3Ox7H4dwA

Kwaliteit boven kwantiteit

Het lijkt me nog steeds een makkelijk experiment om te kijken of de boel verbetert als je minder stroom door de originele peltier heenstuurt. Ook dat Meerstetter document geeft aan dat je voor optimale prestaties niet altijd de max stroom moet nemen. En dat is ZEKER zo als je ze gaat stapelen.

Je moet het zo zien. Je hebt een 2x grotere peltier gemonteerd. Die moet je AL het werk laten doen. Gewoon nul stroom door de originele. Dan kan je de boel nog een klein beetje efficienter maken door de originele heen HEEL klein beetje aan te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de koeling ondertussen weer op orde gekregen. Het peltier element heb ik vervangen door eentje van Laird. Om precies te zijn het type ETX7-16-F1-4040-TA-RT-W6. Deze is geschikt voor hogere temperaturen. Tevens heb ik de fan aan de achterzijde vervangen, deze was 45 m3/h en heeft nu een capaciteit van 60 m3/h. Nu schakelt de machine ook het element regelmatig uit wanneer de 2 graden wordt bereikt, dit heeft hij bij mij nog nooit gehaald dus is een aanzienlijke verbetering.

Bedankt voor de hulp, en belangrijkste les voor mij dat het stapelen zeker niet werkt.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/koeling%20cafitesse.jpg

Lambiek

Special Member

Dat is mooi. Leuk dat je het nog even laat weten dat het weer goed werkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goed om te horen en zo simpel eigenlijk hebt kunnen oplossen. Goed werk!

Kwaliteit boven kwantiteit

En bij hoeveel Volt toegevoerd? 12 of 15 VDC??

Ik heb hem aangesloten op de extra voeding, dus 15 VDC. Circa 4.1 ampere verbruik.