Spontaan alarm rookmelder

Op mijn hobbykamer hangt al jaren een Alecto rookmelder type SA-19/1.
Het is nog een ouder type met een 9 volt batterij. Vervangingsdatum op het kastje is april 2025 (dus niet zo heel ver meer verwijderd).
Het is nu de warmste kamer in huis (dakkapel op het zuiden).
Er staat geen enkele verbruiker aan. Desondanks ging gistermiddag spontaan het alarm af. Gereset en daarna is het stil gebleven.
Herkent iemand dit en at zou de oorzaak kunnen zijn?

Het is de laatste melder in huis die nog een verwisselbare batterij heeft en ik denk er nu toch maar over om er alvast een nieuwer type neer te hangen maar toch benieuwd wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Hugo Welther

Moderator

Het kan de warmte zijn. Ik had laatst een soortgelijk probleem met een melder van de Action op zolder/hobbyruimte.
Alleen was het midden in de nacht en dat ding hing in de nok. Grrrr.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Kruimel

Golden Member

Ik heb meerdere (2) keren zo een Action ding (ik geloof dat hun merk "Smartware(s)" heet) dat problemen gaf met snel leeg raken of vals alarm. Ik heb die toen vervangen met een ander merk. Ik denk dat dit merk gewoon net dat stukje te goedkoop gemaakt is en dat (de consistentie van) de kwaliteit het net niet is.

Wat betreft vals alarm: soms is het alleen een stofje. Wat voor type heb je? Die met een stukje radioactief Americum-241 (geloof ik) werken iets anders dan de optische die je nu veelal tegen komt, maar beide kunnen reageren op (verschillende formaten) stofdeeltjes. Als hij zich laat resetten zal de oorzaak in elk geval weggenomen moeten zijn.

revado

Honourable Member

Gewoon vervangen.
En, beter een paar keer vals alarm dan geen melding als het wel nodig is...

PE9SMS

Special Member

Kan gewoon vervuiling zijn van de optische sensor. Stof, spinnerag, insektjes.. Even de stofzuiger erlangs halen.

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

Ik heb wel 2 keer vals alarm gehad toen de zon er rechtstreeks op scheen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik denk dat ik eens in de 5 jaar een vals alarm heb. Komt gewoon voor, niet teveel bij stilstaan. Is wel vervelend natuurlijk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Als er stof in het labyrint zit krijg je dat ook, dan even de stofzuiger erop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alleen was het midden in de nacht

Heb ze hier allemaal op een magneetplaatje gehangen.
Als er eentje dan op een onmogelijk uur onterecht gaat jammeren klop je hem zo met een pantoffel van het plafond en kan hij buiten in de vuilemmer rustig verder gaan.
Sinds hier enkel nog Brennenstuhl hangt is dat echter niet meer nodig geweest.

Vrij duidelijk. Het komt dus veel vaker voor. Ga hem binnenkort maar vervangen door zo'n type wat geen vervangbare batterij meer heeft en 10 jaar (hopelijk) mee gaat.

Kruimel

Golden Member

Mijn eigen keuze is deze van Profile geweest:

Gekocht bij de Hornbach voor iets meer dan een tientje.

De reden is dat in mijn ervaring de exemplaren die 10 jaar beloven mee te gaan soms zeer matige ingebouwde batterijen hebben (meermaals gezien in zo weinig als twee jaar), en dat je dan liefst een apparaat hebt waar je de batterij dan alsnog kan vervangen met elk 9V blokje dat je hebt liggen. Die met de ingebouwde batterij zijn niet goedkoper, maar moeten dan als geheel worden vervangen.

Deze is betaalbaar, heeft een vervangbare Lithium 9V blokbatterij die 10 jaar mee zou moeten gaan, en heeft me tot nu toe (~1 jaar) nog geen vals alarm gegeven. In theorie zou het verschil tussen een lithium 9V batterij en een alkaline niet veel meer dan een factor 2 moeten zijn.

marcob

Golden Member

Een rookmelder heeft vanuit de fabrikant een levensduur van 10 jaar, na de 10 jaar is de werking niet meer gegarandeerd. Zo is dit ook beschreven in de norm. Je staat natuurlijk zelf vrij om hier wat mee te doen en ze langer te blijven gebruiken.
Maar de rookmelders naar 10 jaar vervangen is goedkoper als je Netflix abonnement. Wat is belangrijker :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ooit een rookmelder gehad die altijd begon te loeien tijdens het stofzuigen zodra de stofzuiger-luchtuitlaat richting de rookmelder stond. En op hete tropische dagen gaf dat ding ook steeds om de zoveel tijd een heel kort en zeer irritant hard piepje. Dat ding heeft niet lang gehangen...

Alex P

Golden Member

Op 9 juni 2023 11:40:12 schreef Kruimel:
Die met een stukje radioactief Americum-241 (geloof ik) werken iets anders dan de optische die je nu veelal tegen komt, maar beide kunnen reageren op (verschillende formaten) stofdeeltjes.

Rookmelders met radioactief materiaal (ionisatiemelders) mogen al sinds 2002 niet meer, dus zo een zal het niet wezen.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Kruimel

Golden Member

Ok, wist niet dat ze ook verboden waren, ik dacht dat het gewoon een kwestie was van voorkeur voor een werkingsprincipe. Verklaart wel dat ik ze zo weinig meer zie... :)

Op 9 juni 2023 15:51:10 schreef marcob:
Een rookmelder heeft vanuit de fabrikant een levensduur van 10 jaar, na de 10 jaar is de werking niet meer gegarandeerd. Zo is dit ook beschreven in de norm. Je staat natuurlijk zelf vrij om hier wat mee te doen en ze langer te blijven gebruiken.
Maar de rookmelders naar 10 jaar vervangen is goedkoper als je Netflix abonnement. Wat is belangrijker :-)

Het ging me er niet om om over die 10 jaar te gaan (al lijkt dit voornamelijk een verantwoordelijkheidsontwijkingsclaim te zijn), maar dat die "10 jaar" claim lijkt te betekenen dat de batterij gegarandeerd minder lang mee gaat, en dat zo weinig als 2 jaar geen uitzondering is. Ik heb dit toevallig eens gehad met twee uit een batch die na 2 jaar de geest gaven en bij beide een enkele 3V cel (van de 3) in het apparaat slecht was. Als je er dan gewoon een rondslingerende 9V alkaline (of lithium, als het echt snel is) in kan doen is dat IMHO minder verspilling en zeker minder gezeik.

McAwesome

Golden Member

Op 9 juni 2023 18:58:12 schreef Kruimel:
Ok, wist niet dat ze ook verboden waren, ik dacht dat het gewoon een kwestie was van voorkeur voor een werkingsprincipe. Verklaart wel dat ik ze zo weinig meer zie... :)

De ionisatiemelders zijn wel nog toegelaten voor zakelijk gebruik. Nu zijn ze wel minder goed dan de optische rookmelders in de zin dat ze soms te gevoelig zijn. Ikzelf heb hier optische melders hangen van een goed merk met gewone 9 V batterijen. Ik vervang de melders ook om de tien jaar en ik heb eigenlijk nog nooit vals alarm gehad. Testen doe ik (naast het knopje) 1 keer per jaar met zo'n speciale spuitbus om rookmelders te testen.

op t werk zijn onlangs dikke 1000 melders vervangen geweest, ook veel die net over hun tijd zaten. toch na ruim 10 jaar was bij de meeste van dat model de lithium batterij nog ruim 3V. heb er diverse bewaard die nog niet over de datum waren, sommige nog 9,5 jaar te gebruiken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Mijn perspectief was dat van een consument, ik verwacht inderdaad minder van deze problemen via de groothandel en had er met de kennis van het achteraf graag wat van je overgenomen. Er wordt in consumentenland zo te zien te veel bespaard op kwaliteit, waarschijnlijk in anticipatie van de rookmelderplicht van recent.

Op 9 juni 2023 19:06:49 schreef McAwesome:
Nu zijn ze wel minder goed dan de optische rookmelders in de zin dat ze soms te gevoelig zijn.

Ik geloof dat dit ook een beetje de crux was: de deeltjes die je met ionisatie kan meten zijn erg klein, maar blijkbaar was dat niet karakteristiek voor een beginnend vuur. Ik weet niet of dit een factor is geweest in het omschakelen naar optische melders.

normaal dien je de rookmelders ook 1 of 2x per jaar schoon te maken. met de vervanging van die 1000 werd er ook een onderhoud handleiding bijgedaan. stof is idd een bekende oorzaak. echter waren er ook met vervangen ook wel klachten over piepen van de rookmelders. andere erop en leg het ding elders neer en weg piep, was dus ook gewoon stof..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 9 juni 2023 23:08:03 schreef Kruimel:
Ik geloof dat dit ook een beetje de crux was: de deeltjes die je met ionisatie kan meten zijn erg klein, maar blijkbaar was dat niet karakteristiek voor een beginnend vuur. Ik weet niet of dit een factor is geweest in het omschakelen naar optische melders.

Vroeger heb ik dikwijls valse alarmen gehad met die ionisatierookmelders in een vrouwenopvangtehuis. Eén van de bewoonsters die wat liet aanbakken op het fornuis was al genoeg en dan moest er zelfs niet echt rook zijn. Het ging in de praktijk om kleine studio's met elk zo'n melder tegen het plafond. Dat was ook nog in de tijd dat de optische melders nog maar pas verkocht werden.

De reden dat ze uitgefaseerd zijn ligt inderdaad bij hun gevoeligheid en het feit dat ze radioactief materiaal bevatten. Nu is dat radioactief materiaal bij normaal gebruik absoluut ongevaarlijk maar het wordt wel een probleem als particulieren hun rookmelders niet inleveren maar gewoon bij het restafval kieperen. Als dat landelijk om grote aantallen gaat dan krijg je wel radioactieve contaminatie van afvalstorten.

Zelf heb ik hier rookmelders uit de bouwmarkt en meer professionele rookmelders (>100 euro/stuk) verbonden met een alarmcentrale. Die laatste reageren niet op rook alleen maar er moet ook een temperatuurstijging zijn (kamertemperatuur hoger dan 50 graden). Dat is om vals alarm te voorkomen en dat moet ook wel, want als zo melder afgaat staat de brandweer hier. Die van de bouwmarkt zijn meer als "early warning" bedoeld en voor persoonlijke veiligheid.

Op 10 juni 2023 14:02:52 schreef McAwesome:
[...]
Zelf heb ik hier rookmelders uit de bouwmarkt en meer professionele rookmelders (>100 euro/stuk) verbonden met een alarmcentrale. Die laatste reageren niet op rook alleen maar er moet ook een temperatuurstijging zijn (kamertemperatuur hoger dan 50 graden). Dat is om vals alarm te voorkomen en dat moet ook wel, want als zo melder afgaat staat de brandweer hier. Die van de bouwmarkt zijn meer als "early warning" bedoeld en voor persoonlijke veiligheid.

heb pas een gebouw omgebouwd waar het bestaande systeem uitgebreid werd met extra melders, er kwam een andere functie in het gebouw dus moest het brandalarm uitgebreid en gecertificeerd worden. ouder model centrale en in elke ruimte een slowhoop. dat werden er al snel te veel voor 1 ringlus dus ook de melder en slowhoop lussen moesten uitgebreid worden. eerste stuk vanaf centrale functiebehoud uitvoeren. tegenwoordig geen vaste lijn meer op die centrales, maar een 4G modem en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer