Draadloze schakeling maken met dodemansfunctie

Hallo,

Is het mogelijk om een draadloze schakeling te maken/ samen te stellen met
-een zender die op 12 volt werkt.
-deze zender wordt geactiveerd door een externe schakelaar.
-100 tot 300 meter bereik
-Ontvanger mag op 230 v werken

Het liefst met een ‘dodemansfunctie’ al dan niet continu.
Dwz als de zender niet meer zendt, moet de ontvanger schakelen

Dit alles uiteraard low budget.

Ik ben enkele sites al afgestruind: conrad, rs, reichelt elektramat tyro etc . Maar vooral de zender die aangestuurd wordt door een extrene schakelaar is lastig, zeker op 12 volt.

Ik hoop dat jullie iets weten of mij een richting op kunnen wijzen.

Mvg,
René

Op 9 juni 2023 15:29:06 schreef Slofke:
Hallo,

Is het mogelijk om een draadloze schakeling te maken/ samen te stellen met
-een zender die op 12 volt werkt.
-deze zender wordt geactiveerd door een externe schakelaar.
-100 tot 300 meter bereik
-Ontvanger mag op 230 v werken

Ja dat is heel goed mogelijk. Ik heb dat wel gemaakt vroeger. Gebruikte toen een stemvork als identificatie in de ontvanger. Was best een leuk ding eigenlijk. Tegenwoordig zou ik iets doen met een cpu enzo. Die stemvork techniek bestaat alleen nog in musea. Verder is natuurlijk elke gewenste voedingsspanning mogelijk.

Het liefst met een ‘dodemansfunctie’ al dan niet continu.
Dwz als de zender niet meer zendt, moet de ontvanger schakelen

Als het ok is dat regelmatig de verbinding wegvalt en dan dus alles uitschakeld zou dat kunnen. Erg handig is het waarschijnlijk niet. En failsave kan het nooit worden. Een radioverbinding blijft een radioverbinding.

Dit alles uiteraard low budget.

Supergoedkope shit kan leiden tot een grote teleurstelling. Bij die dingen die ik vroeger gemaakt heb, hoorde ook een officiele zendvergunning. En dat kostte gewoon centjes.

Het is eenvoudig om op de z.g. vrije 433MHz ism band (Er bestaat dus eigenlijk geen vrije band) iets te maken, maar omdat daar de halve wereld op loopt te knoeien zal dat de betrouwbaarheid niet echt positief beinvloeden.

Ik ben enkele sites al afgestruind: conrad, rs, reichelt elektramat tyro etc . Maar vooral de zender die aangestuurd wordt door een extrene schakelaar is lastig, zeker op 12 volt.

Je kunt natuurlijk gewoon zo'n goedkope portofoonset als de baofeng kopen en daar iets bij knutselen met een kleine cpu en een relais en een druknop ofzo. Dan ben je alleen wel een piraat en dus illegaal bezig en omdat veel mensen dat doen zul je een erg onbetrouwbaar systeem hebben.

Misschien is het betrouwbaarder te krijgen om iets te doen met lora of iot? Maar jouw toepassing heb je niet genoemd dus valt er niet veel te zeggen over wat handig is jouw geval. En dan bestaan er ook nog van die garagedeur en tuinhek openeners enzo. Misschien kun je daar iets mee?

fred101

Golden Member

Die 12V hoeft geen probleem te zijn. Dat kan gewoon met een boost converter.

Kun en wil je de boel zelfs helemaal bouwen of wil je kant en klare modules koppelen met een totaal gebrek aan kennis. Of iets daar tussen in.

Welke frequentie ?
Welke toepassing ?
Welke omgeving ? (100m op het water is eenvoudig, 100m in een stad-centrum een "uitdaging".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 9 juni 2023 17:38:01 schreef Ex-fietser:...En failsave kan het nooit worden. Een radioverbinding blijft een radioverbinding...

Dat kan wel, er is al genoeg op dat gebied te krijgen.
Als het voor een bedrijfsmatige toepassing is is het echter onmogelijk om het goedkoop te maken. Je bent altijd verplicht om het door een NB te laten keuren.

12V is een beetje een rare spanning, maar op 24V is er echt meer dan genoeg te krijgen, bv bij Phoenix.

Hoeveel kanalen heb je echt nodig?
Wat mag het kosten?
Kant en klaar?

Ik heb wel paar ideetjes, maar daarvoor moeten we wel meer weten van TS

ASPA-tech.be
McAwesome

Golden Member

Op 9 juni 2023 18:26:05 schreef picturemaker:
Hier verkopen ze wel RF modules waar je misschien iets mee kan:

https://www.kiwi-electronics.com/nl/catalog?fa76=315MHz

Opgelet, 315 MHz mag je niet gebruiken in Europa. Het is wel een gangbare frequentie in de VS.

Ik ben blij om te lezen dat er mogelijkheden zijn.

Ik zal het geheel even verduidelijken.

Ik heb een grote sproeier op een automatische oprolhaspel. deze werken beide op de waterdruk van een pomp die bij huis geplaatst is.

Er zit een functie op, dat hij bij het helemaal opgerold zijn, er een ontlastklep opengaat, deze zorgt voor een drukval in het systeem, en hierdoor schakelt een drukschakelaar( bij de pomp) de pomp uit.

Dit werkt bij mij niet altijd feilloos.

Nu wil ik op de haspel een schakelaar monteren die dus schakelt als de haspel opgerolt is.
deze zou dan draadloos de pomp moeten afschakelen dit systeem zou dan op een accu moeten werken, vandaar 12 volt. eventueel 2 accu's in serie kan ook natuurlijk.
de schakelaar is geen probleem, echter het overbrengen van het schakelsignaal nog wel.

De failsafe optie wil ik er in hebben, zodat de pomp uitschakelt als er om een of andere reden iets misgaat met dit systeem. dus bijvoorbeeld de zender zendt iedere 10 minuten een signaal naar de ontvanger, om te zeggen dat alles ok is. dit signaal zal dan een timer( 11 minuten) bij de ontvanger resetten die, als hij bij nul is, de pomp zal stoppen.
dit signaal zal wegvallen zodra de eindschakelaar inkomt.
een eventueel 2e signaal stuurt paralel hierover een direct stopsignaal.

op deze manier weet ik dat als de pomp blijft draaien, dat de radioverbinding nog ok is.

doe ik dit niet, en de radioverbinding werkt op een of andere manier niet meer, dan zal de pomp blijven draaien, en de wei is dan erg nat bij het eindpunt de volgende ochtend als ik wakker wordt want dan blijft de sproeier lang doorsproeien terwijl de haspel al opgerold is.

De haspel heeft verschillende opstelplaatsen op verschillende plekken in de wei( vandaar draadloos) , en de verste afstand is zo’, n honderd meter schat ik.

momenteel heb ik al een manueel start/stop systeem met een afstandsbedieningskastje , maar die werkt helaas niet altijd en overal feilloos.

ik hoop dat sit alles een beetje verduidelijkt.

Kan je niet gewoon een timertje bij de pomp monteren?
Je weet ongeveer hoelang het duurt voordat de haspel helemaal opgerold is. Dan geef je de timer nog een extra tijdje erbij. Na afloop van de timer schakel je de pomp uit. Dus normaal regelt de ontlastklep het uitschakelen en als deze faalt regelt de timer het.

Sine

Moderator

Lastig, voor 433 spul is de afstand eigenlijk te groot. En je mag er niet continu mee zenden. (max 10 minuten per uur oid)

Dat zou je nog kunnen opvangen door eens in de x-tijd te zenden met een time-out aan de ontvangende kant.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 17 juli 2023 23:03:01 (31%)

High met Henk

Special Member

Op 17 juli 2023 23:00:53 schreef Sine:
Lastig, voor 433 spul is de afstand eigenlijk te groot. En je mag er niet continu mee zenden. (max 10 minuten per uur oid)

Dat zou je nog kunnen opvangen door eens in de x-tijd te zenden met een time-out aan de ontvangende kant.

Hoe doe je dat met bellypacks voor kranen? Die krijgen continu een gewicht wat ze tillen en een gewicht wat ze mogen tillen en of een bereik...

Ook zit er een noodstop op deze bellypack. Bij verlies of uitval grijpt noodstop functie vaak ook in .

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Die mogen dan denk ik niet in de standaard 433Mhz hoek zitten maar op een andere frequentie. Is denk ik een vraag voor FET ;) of zelf zoeken op welke frequentie dat wel mag.

Maar 10 minuten per uur is ook best veel. Je hoeft toch niet continu te zenden maar in korte Burst intervallen. En mist de ontvanger 2e een uitzending oid dus na een time-out interval dan ga die naar een safe mode voor de machine.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Bestel er meerdere per jaar, gewoon 433 MHz

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wordt de ontlastklep met een pal bediend of wordt deze opengeduwd door een eindeloopmechanisme die langzaam maar zeker wordt opengeduwd door de vordering van de haspel ?

Sine

Moderator

Op 17 juli 2023 23:07:10 schreef High met Henk:
[...]

Hoe doe je dat met bellypacks voor kranen?

Ook die staan niet continu te zenden, er was laatst nog een topic van iemand die onbekende signalen op 433 zag, dat bleek ook een kraan te zijn.

Of beter gezegd, toen die kraan werd afgebroken waren de signalen weg.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 18 juli 2023 08:32:56 (11%)

High met Henk

Special Member

Op 18 juli 2023 08:32:38 schreef Sine:
[...]

Ook die staan niet continu te zenden, er was laatst nog een topic van iemand die onbekende signalen op 433 zag, dat bleek ook een kraan te zijn.

Of beter gezegd, toen die kraan werd afgebroken waren de signalen weg.

helaas, met een dispaly heb je een transceiver en dan zend de kraan zelf dus continu informatie. wellicht zijn er korte tussenauzes, maar zeker als je net aan het inscheren bent, wil je meteen weten of je aan je load limiet zit, dus elke seconde een update met load an reach gaat hem niet worden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Is het niet veel handiger om een drukschakelaar op de pomp te zetten? Pomp > terugslagklep > druk sensor > 300m slang > kraan. Die kraan kan een elektrisch bedienbare klep zijn die gestuurd wordt door de schakelaar in het haspel.
Te snel gelezen

Kwaliteit boven kwantiteit

Is de 433MHz dutycycle niet heel kort? Bv 10 ms per 1 s max. Dan kan je prima een kraan besturen of een dodemansknop. Zeker als de informatie in 5 treintjes van 2ms per seconde past. En kan overige apparatuur in de buurt nog steeds 990ms van de frequentie gebruik maken. Bij simpele zaken als afstandsbedieningen moet je misschien even twee keer drukken al zou logica het signaal een paar herhalingen kunnen geven

Op 9 juni 2023 18:30:21 schreef fred101:
Die 12V hoeft geen probleem te zijn. Dat kan gewoon met een boost converter.

Kun en wil je de boel zelfs helemaal bouwen of wil je kant en klare modules koppelen met een totaal gebrek aan kennis. Of iets daar tussen in.

Welke frequentie ?
Welke toepassing ?
Welke omgeving ? (100m op het water is eenvoudig, 100m in een stad-centrum een "uitdaging".

mijn kennis ligt ergens in het midden: schakelingen e.d is mij bekend, maar het draadloze gedeelte ertussen is lastig. MAW: als ik de schakelaar bedraad zou maken, dan lukt het me wel, maar nu zoek ik hulp en kennis o.a. via dit forum

frequentie: een vrije vergunnningsloze frequentie die 100 meter overbrugt is goed genoeg.
toepassing: een schakelsignaal overbrengen, en een controlemiddel zodat het systeem failsafe is.
omgeving: 100 meter vrij zicht buiten met eventueel een halfopen gebouw er tussen ( dit is bij 1 van de standposities van de haspel)

Je kan ook eens bij de radiografische modelbouw kijken. Die helikopters en straaljagers op schaal hebben vast een rits veiligheidsfuncties in gebouwd en afstandsbedieningen hebben vast ook inputaansluitingen.