Bidirectionele stappenmotor in half step

Anoniem

Hallo, ik weet de oplossing op onderstaande vraag niet.
Stel de spoel-aanstuurmethode op voor een bidirectionele stappenmotor in half step, je moet dit kader invullen met +,-,o

code:

Spoel  A.       Spoel B.             Spoel.             Spoel.  
1
2
3
4
5
6
7
8

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 juni 2023 21:40:40 (3%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

klinkt als een schoolvraag. Maak eerst het tabelletje voor fullstep.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 09:55:17 schreef rew:
klinkt als een schoolvraag.

Als dat zo is, is het nu al te laat door mijn post.

Dingen die je vroeger moest WETEN kan je tegenwoordig op het internet opzoeken. Zolang je het kan opzoeken hoef je het van mij niet te weten.

Mijn "professor" embedded systems vond dat je moest de timing van de GPIB bus uit je hoofd moest weten. Ik ben naar hem toegegaan en gezegd: ALS ik dat in de toekomst moet weten, dan zoek ik het dan wel op. Het heeft geen zin om dit soort dingen uit je hoofd te leren. Hij was het er niet mee eens.
Ik heb het NIET uit m'n hoofd geleerd en had een 6 doordat ik 30 of 40% van het tentamen niet gemaakt had (of niet kon beantwoorden). Ik geil niet op hoge cijfers. Afgevinkt vak gehaald. (had me al veel meer tijd gekost dan nodig. Ik had in 1 middag het (5 dagdelen) prakticum af behalve dan dat het niet werkte. Bleek een bug te zijn in de lib die we MOESTEN gebruiken en het debuggen-zonder-source heeft me de overige 4 middagen gekost. Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juni 2023 12:52:40 schreef rew:
Dingen die je vroeger moest WETEN kan je tegenwoordig op het internet opzoeken. Zolang je het kan opzoeken hoef je het van mij niet te weten.

Mijn "professor" embedded systems vond dat je moest de timing van de GPIB bus uit je hoofd moest weten.

Yep, mee eens. Maar nu is dat zover doorgevoerd dat jonge mensen die binnenkomen helemaal niets weten en volledig afhankelijk zijn van het internet. Ze weten niet eens hoe een led aangesloten moet worden zonder dat die defect raakt.

Dat maakt allemaal niet uit zolang je werkt in het warme nest dat Nederland heet. Hier is altijd en overal snel internet. In het buitenland was het een keer verdomd handig dat ik even uit het hoofd een RS232 kabel van een 25pol subD naar een 9 polig subd kon fabrieken om twee systemen te koppelen. En ik heb het een keer gehad dat een stel nooddiesels niet vanuit de plc en een daartussen geschakeld stukje embedded electronica dat weer een ouderwetse relaiskast stuurde, schakelde. Dat was ergens in een woestijn, en het enige dat ik bij me had was een paar schroevendraaiers, tangetjes en een laptop. Ik had niet eens een schema. Ik heb toen de fout bedrade relaiskast leeggehaald en opnieuw bedraad met een zelf bedachte schakeling die dus wel werkte.

Ik kan zeggen dat ik eigenlijk alle 'onbelangrijke' dingen die ik vroeger heb moeten leren toch wel ergens in mijn carriere gebruikt heb. Talen was bijvoorbeeld zoiets. Ik vond het vreselijk om Duits en Frans te leren. En de houding van mij en mijn mede studenten was dat dat echt onbelangrijke vakken waren. Achteraf heb ik echt heel erg veel aan die talen gehad. En vind ik het heel jammer dat ik nooit Spaans en Chinees heb geleerd.

En ik vind dat iemand die een technische opleiding als electronica volgt eigenlijk echt wel mag weten hoe een 'stappen' elektromotor werkt.

Als jong persoon heb je geen idee hoe je leven gaat verlopen. En een opleiding waarmee je alles van te voren kunt leren bestaat natuurlijk niet. Maar een opleiding waar je zoveel mogelijk leert is er wel. En de docenten bepalen hierin wat belangrijk is. Die weten als het goed is door ervaring en hun opleiding wel enigszins wat wel en niet nuttig is. Maar ook die mensen weten niet alles en maken fouten.

Als ik nooit naar het buitenland gegaan zou zijn had ik die talen niet nodig gehad en had ook nooit die macgiver knutsels in de woestijn hoeven doen. En dan was dat stukje scholing als kind zijnde dus inderdaad voor niets geweest. Achteraf ben ik blij dat niet ik maar mijn docenten en professors besloten hebben wat ik moest leren.

Maar even voor de TS. Die heeft natuurlijk niets aan dit klets verhaal. De tip van lambiek is een goede en bestudeer dat verhaal. En dan met name de werking. Er bestaan heel veel systemen die op een geklijkaardige manier werken. Zowel oude als nieuwe. En dingen die nu obsolete worden of zijn komen in de toekomst vaak in een of andere 'andere' vorm wel weer terug. Het is dan heel handig om de oude achterliggende techniek al in de vinders te hebben. De stap naar iets nieuws is er dan niet. De led (of de techniek ervan) is al in achttienhonderd zoveel uitgevonden. Het werd pas technisch mogelijk om een betrouwbare led te maken in de jaren zeventig. Dat is bijna twee eeuwen later.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 18 juni 2023 14:02:59 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 12:52:40 schreef rew:

Daar zit een zekere vorm van waarheid in, maar als je wat weet hoef je het niet op te zoeken.

Mijn "professor" embedded systems vond dat je moest de timing van de GPIB bus uit je hoofd moest weten. Ik ben naar hem toegegaan en gezegd: ALS ik dat in de toekomst moet weten, dan zoek ik het dan wel op.

Sommige dingen is zinloos oom te weten, dat kun je inderdaad opzoeken. Vroeger was dat in een boek, tegenwoordig op het net. Maar ook daar moet je mee op passen, je moet het onderscheid wel weten tussen goede en foute info.

Ik geil niet op hoge cijfers.

Ik ook niet, maar je probeerde wel een zo hoog mogelijk cijfer te halen. En een 9 of een 10 zegt ook niet alles, je moet het eerst maar eens in de praktijk waar zien te maken.

Op 18 juni 2023 13:37:32 schreef Ex-fietser:
Maar nu is dat zover doorgevoerd dat jonge mensen die binnenkomen helemaal niets weten en volledig afhankelijk zijn van het internet.

Ja precies en als internet er uit ligt is leiden in last.

Ik vind ook nog steeds dat ze meer aandacht moeten schenken aan techniek in het lager onderwijs.

En ik vind dat iemand die een technische opleiding als electronica volgt eigenlijk echt wel mag weten hoe een 'stappen' elektromotor werkt.

Dat krijgen ze ook wel op school, maar als de interesse er niet is wordt het niets.

De tip van lambiek is een goede en bestudeer dat verhaal.

Heb ik het artikel toch niet voor niets geschreven. :+

Op 18 juni 2023 13:37:32 schreef Ex-fietser:
In het buitenland was het een keer verdomd handig dat ik even uit het hoofd een RS232 kabel van een 25pol subD naar een 9 polig subd kon fabrieken om twee systemen te koppelen.

Gewoon 2-2 en 3-3 toch? :-) (en dan iets als 1-7 maar die zou ik opzooeken als het er op aankomt, of nameten).

Op 18 juni 2023 16:03:50 schreef rew:
[...]Gewoon 2-2 en 3-3 toch? :-) (en dan iets als 1-7 maar die zou ik opzooeken als het er op aankomt, of nameten).

Dat moet je dus wel weten want opzoeken is echt niet bij daar.

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 16:28:49 schreef Ex-fietser:
Dat moet je dus wel weten want opzoeken is echt niet bij daar.

Ik heb daar en leuke app voor op mijn telefoon, Electrodoc-Pro. Reuze makkelijk en je hebt niets met internet te maken.

Op 18 juni 2023 17:16:00 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb daar en leuke app voor op mijn telefoon, Electrodoc-Pro. Reuze makkelijk en je hebt niets met internet te maken.

[bijlage]

Blijft toch lastig met alleen een draaischijf telefoon in het lokale postkantoor.

Het is natuurlijk lang geleden maar er zijn nog best veel plaatsen in deze wereld waar gewoon echt geen verbindingen zijn. En als mobiele techneut kun je daar zomaar tussen geraken. Uiteraard heb je dan alle boeken in pdf op je laptop bij je. En dan doet je laptop het niet omdat het te heet of te koud is bijvoorbeeld. Beide situaties heb ik meegemaakt. En in zulke gevallen blijft parate kennis het enige waarop je terug kunt vallen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 18 juni 2023 18:04:52 (28%)

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2023 17:50:08 schreef Ex-fietser:
Blijft toch lastig met alleen een draaischijf telefoon in het lokale postkantoor.

Je hebt toch een mobiel?

Het is natuurlijk lang geleden maar er zijn nog best veel plaatsen in deze wereld waar gewoon echt geen verbindingen zijn.

Of had je toen nog geen mobiel?

En als mobiele techneut kun je daar zomaar tussen geraken.

Ja, daar weet ik alles van.

En in zulke gevallen blijft parate kennis het enige waarop je terug kunt vallen.

Dat is zeker waar, maar als je in een bepaalde branche zit hoor je dat te weten vind ik. Als je dan alles op moet zoeken kun je beter iets anders gaan zoeken kwa werk. :)

Maar waar blijft Victoria? :)

Gelukkig zijn alle stappenmotoren bidirectioneel anders zouden ze maar een kant uit kunnen draaien.
Ik denk dat je bedoelt: een bipolaire stappenmotor.

benleentje

Golden Member

Mijn "professor" embedded systems vond dat je moest de timing van de GPIB bus uit je hoofd moest weten.

Dat vind ik onzin. Een tijdje terug in een youtube over hoe een eenvoudige computer te maken met een 6800 chip werd wel behandelt waarom timing belangrijk is en welke snelheid je eprom dan moet hebben. Daar zaten wel dingen tussen die ik nog niet wist. Maar dat vroeger voor mij ook geen schoolvak. Dat je in jouw opleiding moet weten hoe timing werkt en hoe je daaruit moet bepalen hoe je een ander IC met zijn timing moet aansturen lijkt me relevant. Maar om nu zomaar de timing van een bus te moeten weten niet belangrijk.

IK deed overigens wel altijd braaf dat soort dingen uit mijn hoofd leren maar meer omdat het me heel weinig moeite koste. Maar het is ook het eerste wat je direct weer vergeet.
Ik weet bv niet uit mijn hoofd hoeveel stroom een specifiek microcontroller kan hebben en ga er veiligheidshalve van 1 a 2mA uit. Als dat voor een toepassing te weinig is ga ik wel een keer meer specifiek kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henry S.

Moderator

Op 17 juni 2023 19:50:07 schreef Victoria julie:
Hallo, ik weet de oplossing op onderstaande vraag niet.

Goh, helemaal niks ingevuld, begin daar eens mee:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.