Een gewone DC motor heeft koolborstel.
De nadelen zijn
Ze gebruiken koolborstel en deze verslijten en dus op een keer op zijn
De koolborstels belasten de motor ook door de wrijving over de lamellen en maakt dit soort motoren minder efficiënt zijn.
Voordeel
Goedkoop te produceren
Geen aparte motor regelaar nodig en dat maakt ze nog goedkoper in gebruik.
In bv een elektrisch raam hoeft motor maar steeds kort te draaien en maak te de efficiëntie ook niet veel uit. Dus een lekker goedkope en motor die sterk genoeg is meer heb je niet nodig
Ruiter wisser motoren hebben ook koolborstels maar zelf die overleven de auto meestal wel voordat die naar de sloop gaan.
De motor voor elektrisch aandrijving zou in theorie prima kunnen met een koolborstel motor, maar dat zou een lompe inefficiënte motor zijn.
De motor voor aandrijving is een soort BLDC motor een motor die zonder koolborstels werk en je met gepulseerde gelijkspanning kan aansturen.
voordelen
Hogere efficiente
Kleine bouwvorm dan een DC motr met koolborstels
Nadelen
Er is echter altijd een motorregelaar nodig
En hoe werkt het als een motor andersom moet draaien? bij een DC verandert de polariteit, maar bij een AC? verandert dan de aansturing van de fases?
Technisch gezien geen AC want dat zou een sinus vormige spanning zijn maar deze motoren worden met PWM aangestuurd. Dat is een aan of uit signaal waarbij de tijd tussen aan en uit kan varieren of zo tussen 0 en 100% te regelen.
Zoek anders PWM eens op.
In een klasieke 400V 3 fase motor keer je de draairichting om door 2 van de 3 fasen om te draaien dus eerst L1, L2 en L3 aangesloten en daarna L1, L3 En L2. welke van de 2 je omdraait maakt niet uit. Voor de motor in de auto geld precies hetzelfde.
stel je heb 3 mensen met een bal.
A mag enkel naar b gooien
b enkel naar c
en c enkel naar A.
Als de mensen in de volgorde ABC in een cirkel staan staan dan gaat de bal altijd hetzelfde rond. Draai 2 willekeurigen mensen om dan draait de bal andersom rond. In een motor noemen we dat het draaiveld. De rotor moet dat draaiveld volgen.
De moderne motor in de aandrijflijn is geen BLDC meer meer 1 vande vele door ontwikkelingen maar ik dacht in de basis nog wel hetzelfde maar dan om compacter en efficienter te zijn.
Een tesla motor bv kan 750kW maximaal gedurende een korte tijd leveren. Een vergelijkbare elektromotor voor een in een fabriek van 750kW zou al bijna net zo groot als de hele auto zijn maar ook nog eens zwaarder als een auto.
Zijn er naast DC en AC nog ander type motoren?
Voor mij is een AC motor die zonder regelaar direct op een wisselspanning kunnen draaien. Als er dan toch een regelaar nodig is kan die net zo makkelijk AC of DC maken naar de motor en net zo makkelijk op eeb DC of AC spanning werken.
BV een met een speciale frequentie regelaar kan je een standaard 3 fase motor aansluiten op een 48 accu systeem.
Tegenwoordig spreken we eigenlijk niet meer van AC of DC.
Als je AC en DC buiten beschouwing laat dan zij er toch heel veel verschillende motoren met elk een eigen werking
Zoals:
Stappen motor
Servo motor ( dat zijn ook weer 2 soorten op zich maar ik noem ze even als 1)
3 fase kooianker, de klassieke 3 fase motor
3 fase sleepring
enkel fase ac kooianker
universeel motor ook met koolborstels en de enige motor die op AC en DC kan draaien voor zover ik weet
DC motor met vaste magneten
DC motor zonder magneten
BLDC
spleetpool motor
En waarschijnlijk nog heel wat meer.
Veel van bovenstaande motoren hebben weer hun eigen regelaar nodig