Verschillende soorten elektromotoren

Goedenavond allen,

Mijn naam is Tim en ik ben student op een ROC voor het vak automonteur. Nu zitten er in auto's verschillende elektromotoren. DC motoren voor bijvoorbeeld het raammechanisme, en AC motoren voor bijvoorbeeld de elektrische aandrijving. Maar Wat zijn nou de grote verschillen? en waarom worden DC-motoren voor het één gebruikt en AC voor het andere?
Zijn er naast DC en AC nog ander type motoren?
En hoe werkt het als een motor andersom moet draaien? bij een DC verandert de polariteit, maar bij een AC? verandert dan de aansturing van de fases?
Ik hoor het graag van jullie.

Vriendelijk bedankt.

Tim

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Welkom op dit forum Tim,
Kan je iets specifieker je vragen formuleren? En heb je zelf al h.e.e.a. opgezocht. Je kunt op internet al heel veel antwoorden vinden naar mijn idee. Maar misschien zoek je meer diepgang of meer in de hoek van natuurkunde of heeft je vraag met een schoolopdracht te maken? Kortom, kom je ergens niet uit, dan zijn wij er om je te helpen! Maar jou vraag is nu te algemeen: https://duckduckgo.com/?q=soorten+elektromotoren

Kwaliteit boven kwantiteit

Een gewone DC motor heeft koolborstel.

De nadelen zijn
Ze gebruiken koolborstel en deze verslijten en dus op een keer op zijn
De koolborstels belasten de motor ook door de wrijving over de lamellen en maakt dit soort motoren minder efficiënt zijn.
Voordeel
Goedkoop te produceren
Geen aparte motor regelaar nodig en dat maakt ze nog goedkoper in gebruik.

In bv een elektrisch raam hoeft motor maar steeds kort te draaien en maak te de efficiëntie ook niet veel uit. Dus een lekker goedkope en motor die sterk genoeg is meer heb je niet nodig
Ruiter wisser motoren hebben ook koolborstels maar zelf die overleven de auto meestal wel voordat die naar de sloop gaan.