Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Al meerdere keren las ik alhier positieve berichten over desktopmultimeters - ze zouden blijkbaar vele voordelen bieden boven de algemeen gebruikelijke "hand-held". Maar welke eigenlijk?
Ik keek zo eens rond, en vond als een van de goedkoopste deze: aliexpress.com/item/1005004341924689.html die weliswaar maar vijf beduidende cijfers biedt.
Maar is dat nu zijn geld waard? Voor die prijs koop ik een handjevol hand-held multimeters, en dat is maar al te handig, om er bv. eentje over een spanning te hangen en een tweede meet dan de betreffende stroom.
Is zo'n desktopding zijn meerprijs waard, voor iemand als ik die enkel simpele dingen doet (wat audio, wat besturinkjes met Raspberry of ESP32 of zo) ?
[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]
Er zijn een paar draadjes over deze meter hier op CO.
Ik heb onlangs mijn eerste benchmeter gekocht en het is vooral gemak + meer werkruimte op je werktafel/bank.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (14%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Onze mede co-lid heeft er een blog over geschreven:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/xdm1041-tafel-multimeter…
Ik heb die XDM1041, die @Verstraten getest heeft, gekocht een tijdje terug.
Hij is niet heel snel maar het is een hele fijne meter.
Vooral het aflezen is bij een tafelmeter, het staat bij mij allemaal op een verhoogd deel van de werktafel, erg prettig.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Deze bied toch echt meerwaarde t.o.v. een handvol (budget) handhelds https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/dm8145-desktop-multimete…
Edit, te laat! Edit 2, toch een ander metertje, maar beter.
Een aantal voordelen:
- Je kunt ze stapelen en nog steeds aflezen 
- Ze vreten geen batterijen (in de regel)
- Ze hebben een hogere resolutie (6 digit en meer is niet vreemd)
- Ze hebben (vooral de oude types) geen crappy retroreflective LCD met bijbehorende kijkhoeken. LED en VFD is zooo veel beter !
- Ze hebben vaak geavanceerde functies die een handheld niet heeft (4-wire resistance, filters, ... )
- Je kunt ermee interfacen (serieel, GPIB, Ethernet)
- Ze zijn (niet allemaal) SNEL
- ... vast nog wel het eea wat ik vergeet.
Ik blijf om de een of andere reden toch fan van het wat oudere spul van HP en keithley wat dat betreft.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Je kunt ze stapelen en nog steeds aflezen
Huh, ik zit te twijfelen of ik er eentje zou aanschaffen - en om te stapelen is dat niet genoeg
Ik er mezelf nog niet zo gauw meerdere kopen, al weet men natuurlijk nooit. [ edit: en ja, natuurlijk was die reactie niet super-ernstig, anders had ik er op niet dieper op ingegaan
]
De reactie van Jos was meer dan het lezen waard - die kerel is echt een standbeeld waard! - alleen vraag ik me af of de software (zijn voornaamste minpunt) veel beter zou geworden zijn op de twee jaar tijd sedert zijn bespreking.
Jos meldde ook als een minpuntje dat het apparaatje zo klein en licht is dat men niet met 1 hand de knopjes kan bedienen, het indrukken doet dan nl. alleen het apparaat achteruit schuiven. Dat zal wel op te lossen zijn met er iets solieds achter te zetten, veronderstel ik..? Bloempot, schoonmoeder, of misschien een ge-externiseerde trafo van een soliede labvoeding?
Allen hartelijk bedankt!
Dat stapelen was een geintje natuurlijk, als je handhelds op elkaar prakt kun je ze niet meer lezen.
Software is voor mij ook geen reden om er eentje te hebben.
Sterker nog, ik heb pas nog een oude HP 3435A gekocht (introductie 1976), en dat is geen meter met wereldschokkende specs.
Maar het ding heeft een "echt" display, autorange, en blijft staan waar ie staat.
Het ergste is .. ik had ooit zo'n ding, maar die heb ik jaren geleden om onduidelijke redenen verkocht.
Ongetwijfeld aan iemand hier op het forum 
Tja, ooit in Rosmalen wilde ik een leuk klein radio'tje kopen. Dat radio'tje kreeg ik niet mee zonder voor vijf euro extra een bench voltmeter erbij te kopen.
Dat was onderstaande meter:
Thuisgekomen bleek de meter prima te functioneren en exact gelijk te zijn aan mijn toen nieuwe (met kalibratie certificaten) fluke process meter. Hij is geen 5 digits, maar dat is mijn fluke ook niet. En dergelijke nauwkeurigheden heb ik ook nooit nodig. Je moet dan ook gebruik maken speciale kabels enzo. Die ik ook niet heb.
Voor mij voldoet deze meter prima en is nu dan ook vast in mijn instrumentarium opgenomen. Ik ben blij dat ik deze meter zo intact en voor weinig heb kunnen kopen. Voordat iemand hem gaat slopen om er suffe nixiklok van te maken ofzo.
Maar waarom zou ieman op vijf digits willen kunnen meten. Dat is toch ik alleen zinnig als je andere meetinstrumenten wilt testen en kalibreren?
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (66%)]
Hahaha, dat zal een hele straf geweest zijn 
Mooi metertje dat .. zo'n zelfde heb ik ooit van iemand gekregen die wist dat ik een nixie afwijking heb 
Het enige wat er Philips aan is is het labeltje op het front overigens, de meter is een Japans iets.
Maar dan zit je ook echt in de tijd (net als die HP hierboven en de Fluke 8000A bijvoorbeeld) dat je geen keuze had. Er waren geen handheld meters.
Die HP had een accu optie, dat hield in dat er een 6V 2Ah loodaccu in zat.
De 8000A ook trouwens, daar zaten vier dikke NiCD-cellen in als je de portable optie had.
[Bericht gewijzigd door Sine op (38%)]
benleentje
Golden Member
Huh, ik zit te twijfelen of ik er eentje zou aanschaffen - en om te stapelen is dat niet genoeg
Maar je kan hem wel tussen andere meetapparaat stapelen. 
Ik vind het vooral makkelijk omdat hij gewoon altijd op een vcastplek staat en dat je dan een automatische krijgt met uitlezen.
Er zit ook wel een nadeel aan. Als je aan het foutzoeken bent moet je steeds opkijken en een meter die dan naast je licht hoef je minder op te kijken. Maar vanwege de voordelen was ik daar ok heel snel aan gewend.
IK heb 2x een fluke 8010A + 1x 8012A. 3,5 digid erg oud maar is een kruising tussen desktop en handheld, in die zin dat er een accu in zit en je hem erg mobiel kan gebruiken. Qua stroommeting vind ik die erg handig kun tenminste micro A's meten en de zekering zit in/ achter de banaanbus.
Maar je moet niets natuurlijk. Voor ieder is de situatie anders. Desktop meter zijn handig als je alles op 1 vaste locatie wilt en kan gebruiken. Ik zie me zo een ding niet meenemen naar een werkplek of tijden het meten in een schakelkast.
Dat is nog niet eens de goedkoopste 
https://nl.aliexpress.com/item/1005004850033584.html?spm=a2g0o.detail.…
Maar is dat nu zijn geld waard? Voor die prijs koop ik een handjevol hand-held multimeters,
Dat is appels en peren met cocosnoten vergelijken.
Als je echt gelukkig bent met die goedkope meters dan is een desktop gewoon te duur voor je. IK ga dat niet een proberen uit te leggen.
Ik bedoel dat verder ook niet negatief en als die goedkope meters voor jouw goed werken is dat prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb de Philips PM2527 / PM2528 / Prema 5000, alledrie zeer nauuwkeurig en goedkoop op de kop kunnen tikken op eBay. (iets van 50-85 euro per stuk)
Een goede tweedehands heb je vaak meer aan als een nieuwe...
De PM2423 is een omgelabelde Takeda Riken:

Thevel
Golden Member
Een tijdje geleden heb ik bij Eleshop een Owon XDM1041 gekocht.
Wat niet in de test van Jos staat is dat de Owon rete traag is met een weerstandsmeting, tijdens het springen naar het juiste bereik geeft de meter 00000 aan (duurt een seconde of 3) het is dan alsof je sluiting meet. Persoonlijk vind ik het heel hinderlijk en even snel wat weerstanden meten kun je wel vergeten...
Ik gebruik de Owon niet als hoofdmeter dus voor mij is het niet zo'n punt.
Spanningsmetingen werken wel heel snel.
Ook is de meter erg licht, als je een knop indrukt schuift het apparaat weg.
Verder is het best wel een goede meter.
De meter start wel supersnel op en is ook zuinig (ongeveer 1,5W) en in de uit stand is het verbruik nihil.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Toch zit er verschil in de Philips PM2423 en de Takeda Riken TR 6354. De Philips heeft 3 nixies en een vaste 1 (https://www.radiomuseum.org/r/philips_digital_multimeter_pm2423.html), de TR heeft 4 nixies.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (21%)]
Het naar achteren schuiven van de meter kan idd hinderlijk zijn.Voor € 0,79 koop je een muismat bij de Action.De onderkant van die muismat is zacht rubber met profiel.Muismat in stroken knippen en daarna vierkante stukjes knippen.Bovenkanten op elkaar lijmen.Daarna op de meter plakken.Schuift never meer.(+ een levenslange voorraad rubber voetjes)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb nog maar 2 bench meters in gebruik, een Keithley 7510 en 2000. Ik heb nog een aantal nixie meters, oa een paar hele mooie Philips. Ik heb ook nog 1 of twee HP meters uit die serie van Sine (volgens mij komt er 1 bij jou vandaan), een Keithley 199. Een TTi met LED display, best een fijn ding, een dan nog een Prema en Solartron, beide 7,5 digit. Ik had nog een 196 maar die is vorige week naar een vriend verhuisd.
De 7510 en 2000 zijn vreselijk snel. De K7510 is een beest, heeft een hele berg functies, ook wat bijzondere (oa dry resistance, 10V diode met instelbare stroom), 1MS/s sampling, en een hoge bandbreedte, AC+DC, kan heel kleine en heel grote waarden meten. Daar had je vroeger speciale meters voor nodig. Die meter doet alles wat ik wil en nodig heb.
Er is maar 1 nadeel, de prijs....
Denk er om dat sommige van de benchmeter voordelen niet opgaan voor lowbudget spul. Vaak ultralicht waardoor je ze van de plank trekt of wegduwt. Traag vergeleken bij de zelfde leeftijd A-merken. Veel low budget spul is gewoon een hand-DMM in een grote bijna lege kast. Een bench meter zal altijd meer kosten dan een vergelijkbare hand DMM. Ze starten vaak niet zo snel op als een hand DMM. Groot voordeel vind ik de kleuren schermen. Al mijn hand DMMs hebben dat ook, dat leest veel fijner dan een klassiek LCD met niet permanent brandend backlight. (een SEM, Peak en Keysight)
Ik denk dat die Owon best een bruikbaar ding is voor een heel lage prijs. Owon is in ieder geval een "merk". Zelf zou ik dan naar Siglent kijken maar dat is gelijk weer 4x zo duur. Ik zou hem bij Eleshop kopen, niet op Ali. Vreemd, die link van benleentje naar ali liet eerst 50 euro zien maar wat later sprong hij naar iets van 112 euro.
Op 25 juli 2023 22:05:57 schreef fred101:
Ik heb nog maar 2 bench meters in gebruik, een Keithley 7510 en 2000. Ik heb nog een aantal nixie meters, oa een paar hele mooie Philips. Ik heb ook nog 1 of twee HP meters uit die serie van Sine (volgens mij komt er 1 bij jou vandaan), een Keithley 199. Een TTi met LED display, best een fijn ding, een dan nog een Prema en Solartron, beide 7,5 digit. Ik had nog een 196 maar die is vorige week naar een vriend verhuisd.De 7510 en 2000 zijn vreselijk snel. De K7510 is een beest, heeft een hele berg functies, ook wat bijzondere (oa dry resistance, 10V diode met instelbare stroom), 1MS/s sampling, en een hoge bandbreedte, AC+DC, kan heel kleine en heel grote waarden meten. Daar had je vroeger speciale meters voor nodig. Die meter doet alles wat ik wil en nodig heb.
[bijlage]
Er is maar 1 nadeel, de prijs....Denk er om dat sommige van de benchmeter voordelen niet opgaan voor lowbudget spul. Vaak ultralicht waardoor je ze van de plank trekt of wegduwt. Traag vergeleken bij de zelfde leeftijd A-merken. Veel low budget spul is gewoon een hand-DMM in een grote bijna lege kast. Een bench meter zal altijd meer kosten dan een vergelijkbare hand DMM. Ze starten vaak niet zo snel op als een hand DMM. Groot voordeel vind ik de kleuren schermen. Al mijn hand DMMs hebben dat ook, dat leest veel fijner dan een klassiek LCD met niet permanent brandend backlight. (een SEM, Peak en Keysight)
Ik denk dat die Owon best een bruikbaar ding is voor een heel lage prijs. Owon is in ieder geval een "merk". Zelf zou ik dan naar Siglent kijken maar dat is gelijk weer 4x zo duur. Ik zou hem bij Eleshop kopen, niet op Ali. Vreemd, die link van benleentje naar ali liet eerst 50 euro zien maar wat later sprong hij naar iets van 112 euro.
Tja voor mij is zo'n hele dure super nauwkeurige meter in verhouding tot de werkzaamheden gewoon te duur. Het is bij mij net zo nutteloos als het aanschaffen van een massief gouden toiletpot zeg maar. De toiletgang is op een gouden toiletpot net zo goed als op een pot van porselein. De afschrijving is per boodschap alleen beetje hoger.
Met mijn fluke 787 meet ik alles goed genoeg. En deze best wel dure meter heb ik ooit aan een klus overgehouden. En die meet verder prima al zitten er verder voor mij wel functies op die ik nooit gebruik. Je kunt er stroompjes mee maken en meten voor current loop systemen. Ik heb dat ooit wel eens gebruikt maar voor mijn huidige electronica bezigheden heb ik dat niet nodig. Als ik zelf had kunnen kiezen had ik een ander type meter gekocht. Een meter met wat functies die handiger zijn bij electronica. Waarschijnlijk zijn die meters ook wat zuiniger. Deze vreet gewoon in standby batterijen. Maar ja hij kostte me niets en hij doet het goed.
Die oude philips nixi meter, (ik noem hem lekker toch zo, omdat het er op staat.) is gewoon een erg leuke en bruikbare aanvulling gebleken. Meters is net als voedingen, je hebt er altijd te weinig.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 25 juli 2023 20:22:51 schreef Paulinha_B:
Ik keek zo eens rond, en vond als een van de goedkoopste deze: aliexpress.com/item/1005004341924689.html die weliswaar maar vijf beduidende cijfers biedt.
Met een tolerantie van 0,05% + 5 digits heb je dat laatste cijfer niet nodig.....
benleentje
Golden Member
De toiletgang is op een gouden toiletpot net zo goed als op een pot van porselein.
Een vergelijking die heel erg mank gaat op het vergelijk meteen lowbudget en professionele meters.
lowbudget spul heeft bv veel meer drift en waarde die je nu meet is een andere waarde van die over 30 minuten gemeten word aan referentie spanningsbron zonder drift. Kan zo 1% schelen.
En bij het meten aan spanningen die niet geheel sinusvormig meer zijn (crest factor) gaat het ook snel mis en geven goedkope meters een heel andere waarde. Dus zoals bij de WC is de stoelgang dan niet meer hetzelfde.
Tja voor mij is zo'n hele dure super nauwkeurige meter in verhouding tot de werkzaamheden gewoon te duur.
Dat snap ik dan weer 100%, vaak heb je die nauwkeurigheid niet nodig. En geeft dat beetje drift ook niet zo erg. En de crest factor dan geeftde goedkope metereen andere waarde aan maar als die elke keer min of meer hetzelfde is kan je daar ook informatie uithalen. Je kan de bv niet de exacte waarde van een PWM spanning meten maar je hebt wel een aardig idee van wat die is. En als je de PWM anders instelt verandert de waarde ook.
Op 25 juli 2023 23:01:37 schreef benleentje:
[...]Een vergelijking die heel erg mank gaat op het vergelijk meteen lowbudget en professionele meters.
Nouja, als je het niet nodig hebt ... dan is het vrij zinloos. Geen speld tussen te krijgen lijkt me.
Dat is een van de redenen geweest om die HP aan te schaffen, mijn keithley 2000 een beetje ontzien. Om te zien of een batterij vol is heb ik geen 6,5 digits nodig.
Een dure desktop meter met 6,5 digits waarvan je de meest rechtse 2 a 3 digits absoluut gezien kunt vergeten...
benleentje
Golden Member
Op 25 juli 2023 23:07:31 schreef Sine:
[...]Nouja, als je het niet nodig hebt ... dan is het vrij zinloos. Geen speld tussen te krijgen lijkt me.
Dat snap ik maar niet zeggen dat het het net zo goed is.
Op een gouden WC schijt je echt precies hetzelfde maar met een duurdere meter meet je echt niet meer precies hetzelfde. Alles is dan echt wel beter geworden.
Daar ging het mij meer om.
Ik kan met mijn corsa ook een zware aanhanger tot 1400kG trekken volgens het kenteken bewijs. Maar met een corsa een een zware last trekken is echt niet hetzelfde als en auto waar een 6 cilinder inzit.
Als je een vergelijk maakt maak dan een goede.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met een goede gebruikte meter heb je kwaliteit voor de prijs van een budgetmeter...
Mijn 6.5 digit Prema 5000 gebruik ik dagelijks en heb ik veel plezier van (goedkopere heb ik daarvoor al een paar van versleten, gammele boel)
De Prema is ook robuust (er kan rustig een olifant op gaan staan (of zitten), dan zitten er hooguit wat krasjes in de lak, verder niets...
)
IJzerhersteller
Natuurlijk heb je gelijk Leendert, maar om on topic te blijven, je hebt hele mooie nieuwe desktop DMM´s tussen de € 125 en € 175 en die zijn veel beter dan goedkope handhelds. Met een koop op MP moet je geluk hebben.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (10%)]
Ik kan me niet heugen dat ik ooit meer dan 3 cijfers achter de komma nodig heb/had om een spanning of stroom te meten.Op mijn werk niet en voor de hobby niet.
Als we het over een frequentiemeter/teller gaan hebben is het natuurlijk een ander verhaal.Dan liefst super nauwkeurig en vooral stabiel.