Hoi,
Zie foto, aan dat plaatje ontstond een geknetter/vonken.
Weet iemand hier de oorzaak van, kan ik deze magnetron nog wel gebruiken?
Kan/moet er iets vervangne worden?
Graag hoor ik jullie reacties.
benleentje
Golden Member
Geknetter in een magnetron kan komen omdat er bv nog een stuk metaal zoals bv een lepeltje in de beker zat, of er bv metaal stof in is terecht is gekomen, maar bij jouw zie ik een brandplek en is er iets anders aan de hand.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Stof in de uitgang van de buis?
Dat plaatje is waarschijnlijk micanol, een soort mica spaanplaat en zit er als venster dat r.f. doorlaat, of ter bescherming van het lampje.
Kan ook zijn dat het lampje achter dat venster zit en kapot is.
Ik zie twee van die plaatjes; mogelijk één voor de uitganspoort en één voor het lampje
Oventje lijkt me een oud beestje....
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (29%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hebben wij ook een paar keer gehad, het is gewoon door een stukje voedsel dat er bleef aan kleven, dat verbrand dan natuurlijk.
Gewoon eens goed poetsen aan de binnenkant lost het probleem op.
Is gewoon een stukje mica idd.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een dikke vetspat op je mica (karton lijkende bescherming). Die is ontvlamd. Dit is eenvoudig uit te nemen en te vervangen. Wat niet eenvoudig is is de schade die je aan je chassis hebt. Het is een gelakte kuip dus als daar iets mee aan beschadigd is dan kun je het wel schudden. Dus verwijder de mica en probeer de beschadiging (die hopelijk oppervlakkig is) van de email te poetsen. Geen metaal gebruiken om te poetsen (staalwol, staalborstel..)en geen poetsmiddel of materiaal achterlaten in de kantjes. Best eerst gewoon droog met een vod kijken of het enkel rookschade betreft.
Persoonlijk test ik daarna zonder mica eens op vol vermogen zonder iets in de oven, 5sec (niet langer) om te zien of er iets vonkt. Deze test is niet zonder gevaar daar bij knetteren de kuip (binnenmantel) nog erger stuk gaat maar als die test doorstaan wordt is de kans groot dat er geen blijvende schade is. Dus ik weet niet of ik je die test kan aanraden daar ik niet kan meekijken of het proper genoeg is en of de schade relevant is. Iets waar je de ervaring van ontbreekt.
Nooit gebruiken met voeding zonder mica.
EricN
Op 31 juli 2023 22:27:25 schreef Tidak Ada:
Kan ook zijn dat het lampje achter dat venster zit en kapot is.
Ik zie twee van die plaatjes; mogelijk één voor de uitganspoort en één voor het lampje
Dit soort mica is niet doorschijnend. Doorschijnend mica is al jaren niet meer in gebruik vanwege de exuberante prijs. (Hele oude kachelruiten). Voor een lamp tref je dan kunststof (microgolfoven) of hittebestendig glas (combi oven) aan. De 2de uitgang is om via dubbele uitgang een betere straalverdeling te krijgen zodat niet enkel de bodem heet wordt vd voeding.
Ik heb boven de micaplaat schoongemaakt.
Ook de micaplaat eruit gehaald.
Ziet er zo uit:
Het gaat overigens om combimagnetron "Hotpoint Ariston MWHA424AX":
Is een universele micaplaat zoals https://www.fiyo.nl/micaplaat-30-x-30-cm-rf502m oké als replacement?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
EricN
Op 2 augustus 2023 23:21:57 schreef Tidak Ada:
Als het goed is, is ook het venster in de golfpijp van de magnetron van mica....
Kun je dat even toelichten? Klinkt chinees voor mij.
Ik zie een dubbele golfuitgang met respectievelijke dubbele mica.
Tidak Ada
Ik bedoelde uitgang van de buis, niet van de oven
Overigans bedenk ik me dat die goedkope buizen uit hh-magnetronovens vaak geen golfpijp hebben, maar een aangebouwde antenne
miedema
Golden Member
Ha A. Haeser,
Ik heb met onze, zo te zien ongeveer dezelfde, magnetron precies hetzelfde meegemaakt. (De onze is een Philips Whirlpool)
Het onderste mica plaatje stond te vonken. Bij nader bekijken was daar vet op gespetterd.
Ik heb het mica plaatje schoongemaakt, en daarna verwisseld met het bovenste, identieke en nog in perfecte staat zijnde, mica plaatje.
Daarna werkte de Magnetron weer perfect. Dat is al weer zo'n 20 jaar geleden, daarna nooit meer problemen gehad.
(Er wordt nu wel wat beter op gelet dat het onderste mica plaatje schoon blijft.)
Dus dat is de makkelijkste reparatie: gewoon de mica plaatjes omwisselen 
Mijn idee is dat door het onderste plaatje meer geconcentreerde straling gaat, en dus kritischer is. Maar dat heb ik nooit geverifieerd....
groet & succes, Gertjan.