JVC radio cd speler

Hij staat de hele tijd op standby. Als jk op de aan uit standby knop druk doet hij niks. Als ik het op de afstandsbediening doe gaat hij even aan (toont hello) en dan weer naar standby.

voeding op batterijen? batterijen leeg. op net, elco's in de voeding gaar wrs, of los contact op print..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb een radio die niet op standby gaat en gewoon aan gaat als je op de aanknop drukt.

Ook gewoon interessante info denk ik.

En anders gewoon even bellen:

JVC service centre

Smetledestraat 74
9230 Wetteren - België
Tel. 00 32 9 2318252
Website: www.scgent.be

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 5 augustus 2023 11:06:14 (43%)

Sorry, een tijdje laten liggen.
Met veel moeite toch maar uit elkaar gehaald.
Zie foto's.
Eventueel het kleine drukknopje vervangen, of gewoon draadjes aan elkaar vastmaken en dan aan en uit met de stekker?

DAD1B292-1C17-4D38-9367-399ACBE15102.heic

AC200C4F-4124-403E-BFCE-CB6C533C6EC9_1_201_a.jpeg

8E6C9700-8353-4425-9347-1757F3238800_1_201_a.jpeg

Denk niet dat er iets mis is met het knopje, het zal een probleem zijn met je voeding die blijkbaar in protectie gaat. Want met de afstandsbediening werkt hij immers ook niet.

En het is een drukknop, dus de draadjes aan elkaar is dan hetzelfde als het knopje blijven indrukken, dat gaat ook niet werken.

Tip; Warm de radio binnen eens goed op met een haardroger, start hij dan wel?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 15 september 2023 17:56:49 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Iemand anders nog een idee hoe ik die stand by knop kan omzeilen?Hoe werkt die stand by eigenlijk? Ik kan het dus niet vervangen door een aan uit knop?

Zoals hierboven al opgemerkt, is er waarschijnlijk meer aan de hand dan het drukknopje, mogelijk de voeding.
Maar met alle respect: als je niet weet hoe je een drukknop moet overbruggen weet ik niet of je er verstandig aan doet om in de voeding te gaan wroeten.

Terugkomende op jouw vraag: waarschijnlijk is het een momentschakelaar. Die kun je eenmalig omzeilen door kort contact te maken over de contactpuntjes met een schroevendraaier of draadje (of iets anders dat breed genoeg is en elektrisch geleidend :).

Die knop is gewoon goed, daar mankeert niks aan. Want ook met zijn afstandsbediening start de radio niet.

Het probleem zit dus in de voeding. :) Met de voeding bedoelen we daar waar je netsnoer van het stopcontact de radio binnen gaat.

Niet aan prutsen zonder ervaring, 230VAC op je vingers voelt niet fijn...
Je krijgt een flinke opdonder die je uren lang nog voelt.

Openen en met een multimeter spanningen meten op de printplaat. Heb je dat trucje al geprobeerd met een haardroger goed opwarmen? Als hij dan wel werkt na goed opwarmen zijn het slechte elco's in de voeding.

pa3gws

Golden Member

Ik vrees dat dit een brug te ver is voor @TS

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dank voor de reacties. Erst maar eens met de haardroger proberen. Had het nog niet gedaan omdat ik dacht dat er vocht in het apparaat werd vermoed. :)

Je maakt hem goed warm, dan terug in stopcontact en kijken of ie nu wel werkt.

Moet ik me richten op het gebied bij de voeding? Is die grote zwarte de eico?

Thevel

Golden Member

Heb je de radio al getest met volle batterijen?

KGE

Golden Member

Het is een simpele transformator voeding zo te zien, dus meten of er voldoende spanning op dat voedingsprintje is. Als je niet weet hoe dat moet dan niet verder prutsen.

Had nog een oude adaptor met 12 volt erop. (Geen zin om 8 grote batterijen te kopen). Aangesloten op de batterij contacten en de radio doet het. Wat nu met de voeding of de eico?

pa3gws

Golden Member

Heb je hem al een keertje opgewarmd????

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Als je over (de)soldeer apparatuur beschikt maar geen scoop zou ik gewoon die elco vervangen. Helpt dat dan heb je geluk, helpt het niet dan houdt het waarschijnlijk op want dan zul je met een DMM en scoop aan de gang moeten. Elcos hebben polariteit, dus opletten hoe hij erin zit en de vervanger het zelfde positioneren. Mol de soldeerpads niet bij het desolderen (wat gegarandeerd gebeurd met een budget boutje in de handen van een leek ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als hij niet exact weet hoe een drukknop werkt, dan zou ik zeker niet aanraden om die condensator te vervangen en te solderen, dat loopt geheid slecht af.

Heb je dat ding nu al eens opgewarmd? Je ging het doen zei je...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 1 oktober 2023 08:18:14 (18%)

Ik ga het doen. Dus de voeding en het printplaatje daarbij opwarmen met een föhn, en dan kijken hoe de aan/uit/standby knop reageert op 220 volt?

Ja opgewarmd doet hij het wel.
Sorry voor mijn soms late reacties, heb nog een hoop andere dingen aan mijn hoofd.
Wat kunnen we hier voor conclusie uit trekken?
De eico?
Ik denk dat ik dat wel kan vervangen. Zie mijn geschiedenis, heb ook een lichtlamp van Philips gerepareerd door een nieuw kristal op de printplaat te zetten. Ik vind mezelf geen leek, maar eerder een beginner. :)

KGE

Golden Member

Op 1 oktober 2023 12:59:35 schreef Lex Lugthart:
Ja opgewarmd doet hij het wel.
Sorry voor mijn soms late reacties, heb nog een hoop andere dingen aan mijn hoofd.
Wat kunnen we hier voor conclusie uit trekken?
De eico?

Grote kans maar het kan ook simpelweg zijn dat er een slechte soldeerverbinding op dat printje zit.
Dat is makkelijk te zien, en anders doorsolderen, testen, geen effect? Dan de elco vervangen. Kleine logische stappen.