Wisselstroom

Hi,

Ik heb hier een vraag die ik grotendeels al heb opgelost. Ik heb een pdf bestand toegevoegd met de vraagstelling en mijn uitwerking. Echter ben ik niet zeker van welke van de 3 mogelijke opties het beste is en de verklaring waarom.

Ik zou denken dat de beste optie de optie met de weerstand is omdat er her 100% actief vermogen gebruikt wordt terwijl er bij de andere twee opties reactief vermogen gebruikt wordt wat minder gunstig is voor het elektriciteitsnet. Maar er staat mij ook iets bij dat er niet betaald moet worden over reactief vermogen waardoor dat economisch gunstiger is zolang men niet de maximale waarde overschrijf waardoor de leverancier een boete kan opleggen wegens het gebruik van te veel reactief vermogen.

Helaas beschik ik niet over een antwoorden boek dus vandaar dat ik jullie hier om wat help vraag.

Vriendelijke groet,
Student Sylvester.

mvdk

Golden Member

D'r staat toch niks in die opdracht over blindstroom? Of is daar op school bij het doornemen van de opdracht over gesproken?

Frederick E. Terman

Honourable Member

In elk geval, al je berekeningen kloppen.
Met de extra weerstand verbruik je in totaal dus 2400 W; met de niet-ideale spoel 1500 W; met de ideale condensator 1000 W.

Blijft over de vraag wat met 'beste' wordt bedoeld.
Als daarmee bedoeld wordt: het zuinigste voor de verbruiker, dan krijg je een ander antwoord dan als bedoeld zou worden: het kleinste blind-aandeel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De opleiding die ik volg is aan de universiteit waar veel vakken met elkaar gelinkt worden en de docenten er zo vanuit gaan dat je alle kennis die in andere vakken gedeeld wordt, toepast op hun vak. Bij dit vak zelf is er niet veel gesproken over reactief vermogen. Maar bij andere vakken wel. Dus wat voor antwoord de docent dan precies wilt is moeilijk te zeggen. Maar in ieder geval weet ik nu dat er niet nog iets anders was wat ik over het hoofd zag om te bepalen wat de beste keus zou zijn.

Dankjulliewel voor de hulp. <3

Groetjes,
Student Sylvester

mvdk

Golden Member

Die oplossing met die extra weerstand produceert een hoop extra warmte. In de winter is dat meestal niet erg, maar in de zomer kán het een zodanig probleem veroorzaken dat er daardoor extra energie (airco) verstookt moet gaan worden.

pamwikkeling

Special Member

Waarom zet je geen vermogensdiode in de voedingskring ?
Dan ben je er ook bijna.

Arco

Special Member

Keuze voor een diode is er toch niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind "beste" redelijk eenduidig in deze opdracht. Het gaat om 0, 500W of 1400W aan extra verliezen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

"Keuze voor een diode is er toch niet?"

een beetje out-of-the-box denken mag toch ...
Dit duidt op probleem oplossend vermogen.

Maar je hebt gelijk, het werd niet als mogelijk oplossen weerhouden.