JBL monitor luidspreker kraakt

Opeens kraakt mijn linker JBL LSR 308 monitor speaker uit het niets.
Zie de video voor een voorbeeld van het geluid: https://www.youtube.com/watch?v=fehPdNZr0a0

Tot nu toe heb ik het volgende geprobeerd:

• De voedingskabel vervangen.
  • Alle inputs losgekoppeld.
  • Getest op een andere stroomgroep.
  • De andere speaker werkt nog steeds prima.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb de printplaat bekeken en zie geen zichtbare beschadigingen, behalve mogelijk op foto 3, waar R10, R11 en L901 (?) diode (?) er door de hitte zwart uit lijken te zien.

Update: Ik heb zojuist het printplaatje van de andere (goed werkende) luidspreker gecontroleerd, inclusief de EEVblog #1322 video hieronder, en het blijkt dat deze dezelfde vergelijkbare zwarte weerstanden R10, R11 en spoel L901 heeft. Daarom is het waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem.

Als het iets eenvoudigs is, zoals een defecte condensator, kan ik deze vervangen.

Als referentie is hier een YouTube-video van iemand die dezelfde apparatuur repareert: https://www.youtube.com/watch?v=IjVMSCFc5rY

Zie bijlage voor de foto's van de printplaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

fred101

Golden Member

Ik heb de printplaat bekeken en zie geen zichtbare beschadigingen, behalve mogelijk op foto 3, waar R10, R11 en L901 (?) diode (?) er door de hitte zwart uit lijken te zien.

R10 en 11 zijn gewoon zwarte weerstanden. L901 is een spoel. Ook voor deze is zwart een normale kleur. Tenminste op de foto lijken de weerstanden OK. Staat er tekst op ? Zonder enige opdruk zijn ze mogelijk wel verbrand.

Heb je een scoop ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 augustus 2023 22:01:01 schreef fred101:
[...]
R10 en 11 zijn gewoon zwarte weerstanden.

Hoi fred101,
Je hebt gelijk! Ik heb zojuist het printplaatje van de andere (goed werkende) luidspreker gecontroleerd, inclusief de EEVblog #1322 video,
en het blijkt dat deze dezelfde vergelijkbare zwarte weerstanden R10, R11 en spoel heeft.

Zie afbeelding:

Heb je een scoop ?

Ik heb twee oscilloscopen, tot nu toe heb ik nog geen elektronische componenten met ze gemeten (dus laat me gerust weten hoe ik dat moet doen).

Dit zijn de twee oscilloscopen die ik heb:

Velleman PCSU200 - Frequentiebereik: 0 .. 120Hz tot 12MHz
USB PC-oscilloscoop en signaalgenerator.

Video van de scope in werking.

De tweede is een Chinese kit - Maximaal frequentiebereik: 200 kHz
JYE Tech DSO138 DIY Digitale Oscilloscoop Kit 13804Kg

Video van de scope in werking.

fred101

Golden Member

Met de scoop meet je in de schakeling waar de stoorsignalen ontstaan ;-) Dat China-ding is geen scoop, dat is een gadget.

Eerste waar je altijd mee begint, zeker bij consumenten electronica is de voeding. Met de scoop kijk je naar de rimpelspanning. Deze moet zo laag zijn dat hij niet onder de minimale spanning voor de regelaar komt. Is deze te hoog dan zijn de elco's gaar. Die desoldeer je, meet ze op C en DF (of ESR) beide voor 100 Hz (In de datasheet staan de grenswaarden)

Zijn die goed dan trekt er iets te veel stroom.

Is de voeding goed, dan ga je verder meten. Je zet er een enkele toon op, bv 1 kHz en dat signaal ga je door de schakeling heen volgen met je scoop. Dit bij voorkeur aan de hand van het schema. En dan kijk je steeds of de meting overeen komt met wat er gezien het schema zou moeten staan. Daarvoor moet je natuurlijk wel genoeg electronica kennis hebben.

De andere methode is videos bekijken over reparaties van zo'n apparaat, forums er over lezen en dan op de gok doen wat ze daar doen in de hoop dat het jou probleem oplost. (Gebruik onderdelen van een betrouwbare leverancier (dus niet via Ali ofzo) Met de eerste methode lukt het altijd, met de tweede alleen als je geluk hebt en de boel niet meer kapot maakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 augustus 2023 09:16:35 schreef fred101:
Met de scoop meet je in de schakeling waar de stoorsignalen ontstaan ;-)

Dankjewel voor de gedetailleerde uitleg.

Ik ga kijken wat ik kan doen.

Op 13 augustus 2023 18:52:18 schreef miedema:
VMP gaat ook maar even hengelen op EEVblog: https://www.eevblog.com/forum/repair/jbl-monitor-speaker-is-crackling/

Hoi miedema,

Dat klopt. Waarom zeg je het alsof het iets negatiefs is? Tenminste, zo komt het op mij over. Of was dat niet zo bedoeld?

Zodra ik ergens een oplossing ontvang, zal ik die hier ook delen. Dat is toch juist leerzaam voor iedereen?

Ik heb het ook aan 6 andere mensen gevraagd die 'iets' weten van elektronica (maar zij weten het ook niet).

Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar JBL Professional, maar ik verwacht er niet veel van, behalve het standaard 'stuur het maar op, dan kijken we ernaar'.

Als ik het niet opgelost krijg via forums, overweeg ik om langs een elektronicazaak te gaan en te kijken of zij misschien weten wat het probleem kan zijn. Maar ook daar zullen ze waarschijnlijk alleen zeggen dat ze het voor 50-100 euro willen onderzoeken.

Op dit moment heb ik geen groot budget voor dure reparaties. Ik heb de speaker een jaar geleden als occasion gekocht.

Dus, zoals ik eerder zei, als het bijvoorbeeld een kapotte condensator is of iets anders simpels, zou ik dat kunnen vervangen.

Op 13 augustus 2023 19:27:00 schreef VMP:
[...]

Hoi miedema,

Dat klopt. Waarom zeg je het alsof het iets negatiefs is? Tenminste, zo komt het op mij over. Of was dat niet zo bedoeld?

Zodra ik ergens een oplossing vandaan haal, zal ik die hier ook delen. Dat is toch juist mooi?

Ik heb het ook aan 6 andere mensen gevraagd die 'iets' weten van elektronica (maar zij weten het ook niet).

Ik heb zojuist een e-mail gestuurd naar JBL Professional, maar ik verwacht er niet veel van, behalve het standaard 'stuur het maar op, dan kijken we ernaar'.

Als ik het niet opgelost krijg via forums, overweeg ik om langs een elektronicazaak te gaan en te kijken of zij misschien weten wat het probleem kan zijn. Maar ook daar zullen ze waarschijnlijk alleen zeggen dat ze het voor 50-100 euro willen onderzoeken.

Op dit moment heb ik geen groot budget voor dure reparaties. Ik heb de speaker een jaar geleden als occasion gekocht.

Dus, zoals ik eerder zei, als het bijvoorbeeld een kapotte condensator is of iets anders simpels, zou ik dat kunnen vervangen.

Grote kans dat het de luidspreker zelf is die kraakt door een verbrandde spreekspoel. Spoel is door de warmte dikker geworden en schraapt langs zijkanten van de gleuf waar die inzit. Dit is simpel te testen door een eenvoudige toonfiets aan te sluiten op de losgekoppelde luidspreker. Als het gekraak er dan ook is moet je de luidspreker repareren of vervangen en klaar. Wel even controleren of de versterker geen gelijkspanning op de luidspreker zet. Dat kan een oorzaak zijn voor het stiekum verbranden van de spreekspoel.

Op 13 augustus 2023 19:35:11 schreef Ex-fietser:
[...]
Grote kans dat het de luidspreker zelf is die kraakt door een verbrandde spreekspoel.

Hoi Ex-fietser,

Dat had gekund, maar helaas is dat niet het geval.

Ik heb zojuist de luidsprekeruitgang van het bord aangesloten op een andere speaker. Hetzelfde geluid.

Dat had ik al verwacht, omdat dit gekraak zowel uit de woofer als de tweeter komt.

Bovendien is er niets aangesloten op de ingang.

Vanochtend heb ik wat muziek via de ingang ingevoerd, het gekraak werd alleen nog erger.

Even een update: vandaag heb ik de luidspreker naar een elektronicareparateur gebracht. Hij zegt dat de eindtrap goed werkt, maar het voorversterkerdeel functioneert niet goed.

Er is echter één probleem: hij kan het schema of de servicehandleiding van de JBL LSR 308 niet vinden.

Nu heb ik een vraag voor jullie: kunnen jullie het schema vinden? Of weten jullie een manier om dat te vinden?

Update: elektronicareparateur kan het schema niet vinden dus zegt het niet te kunnen repareren.

20 euro betaald voor zn onderzoek zover.

Wat ik zou kunnen doen is kijken of ik zelf 1 voor 1 zn voortrap onderdelen kan vervangen, om te kijken of het dan werkt.