Via Marktplaats een 90cm Siemens inductiekookplaat gekocht welke volgens de vorige eigenaar wel functioneerde maar alleen de middelste (grote) pit deed het niet.

Siemens EH95S501E/09
https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/supportdetail/product/EH95S5…

Nu moest er eerst een 3fase groep aangelegd worden voordat ik verder kon testen. Vandaag de laatste onderdelen daarvoor binnen gekregen en dus de eerste tests kunnen doen.

De plaat was origineel voorzien van een Perilex aangesloten als 3 fase. Omdat ik persoonlijk een hekel heb aan Perilex en in de werkplaats gewoon 3Fase+N CEE form heb is de kookplaat voorzien van een 16A 5polige CEE.
Dit allemaal aangesloten als 3F+N zoals Siemens dat keurig netjes op een label op de kabel vermeld.

Voordat de plaat aangesloten is heb ik deze open gehaald om te kijken of er zichtbare schade was. (Fusetracks aan onderzijde PCB zijn nog heel) Dit was niet het geval, wel was duidelijk te zien dat er twee van de IGBT's al een keer vervangen waren. Omdat volgens diverse fora bij dit probleem de IGBT's defect zijn had ik deze op voorhand al besteld. type: 20N60A4D, een meting liet zien dat de beide IGBT's volledig in kortsluiting lagen. Deze zijn dus netjes uitgesoldeerd en vervangen door twee 30N60A4D volgens de verkoper een opvolger/vervanger van de 20N60A4D. Volgens specsheets enkel zwaarder en verder identiek voor zover ik heb kunnen zien.

Bij aanzetten van de plaat komen er kort twee streepjes op de middelste displays en daarna de code (omgekeerde 9) en een 0.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/supportdetail/product/EH95S5…

Volgens Siemens: Interne fout van de apparaatelectronica
De oplossing zou zijn: Schakel de groepszekering in de groepenkast uit en schakel deze vervolgens na ongeveer 20 seconden weer in. Stel de klok opnieuw in
Bovenstaande werkt helaas niet.

Alle hulpspanningen lijken in orde, op alle printen is de 5V en de 24v aanwezig.
De gelijkrichters lijken ook in orde te zijn, maar krijgen geen voeding omdat de plaat niet aan gaat.

Wie (her)kent dit probleem en kan mij in de juiste richting wijzen?

1. Bedoel je b0?
2. De voedingselco's zijn bij dit type hoofdverdachte.
3. Soms al eens een secundaire diode stuk vd hulpvoeding. Dat smps ding met gele trafo. Kijk na hoeveel secundaire uitgangen er zijn (minstens 2) en kijk of ze spanning geven en of gelijkrichtdiodes stuk zijn. De 5 en 24 die je meet kunnen vd andere printen komen. Dus goed aan die secundaire kant vh voedinkje meten.

Ik ga de printen onderling loskoppelen en alle voedingen nogmaals nameten.

Dit is de error code, lijkt mij een negen in spiegelbeeld

e0

Weinig zeggende fouten. De vermogenmodule doet iets niet. Kan veel zijn. Niet noodzakelijk letterlijk de beschrijving die bij de code staat

[Bericht gewijzigd door EricN op (97%)]

Begin eerst eens te meten of voedingsspanningen uit hulpvoeding goed zijn. Is de aansluiting conform typeplaatje?? Ik gebruik vaak een 2,5 mm2 snoer en sluit de plaat enkelfazig aan 230V. Volle test op 3 ph met ander snoer, sommige platen geven geen error op 230V en juist bij 3 Ph een error (fase detectie)

Ik zie in de bijlage geen E0 omschrijving staan?
Is deze informatie ook ergens online in te zien of is dit een besloten systeem van BSH?

Op 14 augustus 2023 18:03:03 schreef help:
Ik zie in de bijlage geen E0 omschrijving staan?
Is deze informatie ook ergens online in te zien of is dit een besloten systeem van BSH?

Oeps. My bad.

Op 14 augustus 2023 18:02:04 schreef smd:
Begin eerst eens te meten of voedingsspanningen uit hulpvoeding goed zijn. Is de aansluiting conform typeplaatje?? Ik gebruik vaak een 2,5 mm2 snoer en sluit de plaat enkelfazig aan 230V. Volle test op 3 ph met ander snoer, sommige platen geven geen error op 230V en juist bij 3 Ph een error (fase detectie)

Hier ben ik vrij zeker van, de voedingen komen juist binnen op de printen spanningen kloppen. Aangesloten met een 2.5mm2 op een CEE form direct onder de verdeler in de werkplaats.

Heb de printen van elkaar losgekoppeld en enkel aan de netspanning hangend gemeten. Alledrie de printen hebben zowel de +24 als de +5v op de connector staan. Na de brugcel van de hulpvoeding meet ik overal ruim 300vdc (verschilt een beetje per fase)

De E0 fout zou dus op een relaisfout duiden als ik dat lees?

Spanningen zeggen niet alles. Er kan stoorrimpel op zitten. Er kan (en zeker als er al aan geprutst geweest is) altijd iets unieks zijn qua fout. Processor dood. Ergens een circuit beschadigd door sluiting tijdens werkzaamheden. Bolletje soldeer gemorst...
Wij gaan maar uit van gangbare zaken. Unieke zaken vragen reverse engineering en opbouwanalyse. Dat gaat niet van hieruit.

Dus de flatcables waren los bij het meten vd 5-24v? Dan ga je naar de processor moeten kijken.

Ondertussen een stap verder gekomen.
De plaat wil inschakelen, maar reageert niet altijd even lekker op de touch. De buitenste twee printen lijken volledig te werken want die pitten functioneren nu goed.

Blijft de middelste over die dus de E0 melding blijft houden.

Alle kabels waren los tijdens meten, de printen hingen alleen aan de netspanning en de bijbehorende pitten.

warm de 3 printen eens op met een haardroger. Dan terug spanning aanleggen. Als het een elco is maak je kans dat het kort werkt. Zijn ze te slecht gaat dat ook niet lukken. Eenvoudige goedkope test.

De buitenste twee printen werken goed, enkel de middelste geeft de E0 foutcode.

Heb zojuist de print met de hetelucht bout op 100° rustig verwarmd tot een graad of 50a60. Maakt helaas voor opstarten niets uit. De foutcode blijft.

Als ik de voedingen vergelijk met de andere twee printen zit daar niet echt een noemenswaardige afwijking in. Zit wel een beetje rimpel op maar die is gelijk op de andere printen.

Nieuwe denkpiste. e0 betreft het relais. Meestal is het wat anders. Bv de condensatoren rond igbt (gate en drain..) maar wat als in jouw geval het relais een klap gehad heeft? Komt de 230v door (na het NO contact) bij het opstarten vd zone (of hoofdschakelaar)?

De onderdelen rond de igbts kunnen uiteraard ook een slag gehad hebben maar dat id al wat complexer.

Ga vanavond weer verder met meten. Kookzone op de zijkant dan kan ik meten aan de print onder spanning.
Naar mijn idee zou ik als het relais omgaat spanning op de grote brug bij de IGBT's moeten hebben?

de brugcel welke de 230V gelijkricht voor de igbt heeft ook geen diode in sluiting liggen? komt ook vaker voor nadat er een stel igbt in sluiting lagen. vaak start de plaat niet op als dat zo is..

Die brugcel heb ik losgehad en gemeten en die meet goed.
De zone wil niet inschakelen, het relais komt niet op en dus ook geen spanning op de brugcel. Op een werkende print hoor je het relais klikken en komt er spanning op de brugcel.

Wat me opvalt is dat de hulpvoeding aanmerkelijk warmer wordt dan die van de naastliggende print.

Defecte print, 46,2°

Werkende print, 27,7°

Morgen de print nogmaals eruit halen en aan de onderzijde kijken welke componenten daar allemaal zitten, iets word daar warmer dan mij normaal lijkt in rust.

Mooi resultaat. Dat helpt echt. Er zit (als ik probeer te mikken links vd 3 naast elkaar staande elcootjes) een diode en ic op die locatie. Als het de diode is dan is die stuk of krijg die teveel belasting te verwerken (ergens iets dat te veel stroom vraagt). Het ic gaat wat complexer zijn. Dan moeten we het nr weten.

Print weer uitgebouwd onder spanning gezet en gemeten.

Het probleem lijkt zich te lokaliseren rondom QR20 een SOT89 met een opdruk I E

De print is ook licht verkleurd rondom dit onderdeel.
Wie weet welk onderdeel dit is want op enkel I E vind ik weinig.

EDIT: via een Duits forum deze file gevonden: http://www.forum-electromenager.com/depannage/plaques-vitro.pdf

[Bericht gewijzigd door help op (24%)]

De smd codering van in siemens gebruikte onderdelen is dikwijls moeilijk vindbaar. Als ik goeg kijk lijkt de middelste naar de massa te gaan. De linkse naar elco's en ergens via de igbts met een spoor weg te gaan (voeding van iets) en de linkse naar de voedingstrafo. Ik zou denken een spanningsregelaar of iets dergelijks. Heb je voltages gemeten op de pootjes?

Zou het de voedingsspanning zijn voor de igbt gate sturing? Ik heb hier deze week geen print bij de hand om mee te kunnen volgen.

Wordt je wijzer vd service manual? De diepte dat je nodig hebt op onderdeel niveau vd print is er helaas nooit bij.

De service manual wordt je helaas weinig wijzer van, dat is heel simpel bij een fout vervang de print :'(

Voltages op alle poten t.o.v. GND springt nogal op en neer, rond de 20-24v ook met en scoop is er geen fatsoenlijk beeld van te krijgen.

Je gaat dus moeten uitzoeken waar die baan naartoe gaat en vandaar wat schema uittekenen. Puzzelen dus.

Als die baan naar de gate sturing gaat ean zit daar mss ook de oorzaak. De defecte igbts destijds mss iets in het gate circuit opgeblazen?

Op een goede print de spanningen gemeten t.o.v. GND en die zijn als volgt:

+18.2v
-1.31v
+20.75v

Zal de banen eens verder volgen en kijken waar we uitkomen.

Niet meten vanaf de gnd vd 5-24. Die is galvanisch gescheiden van deze. Kijk naar de opto's. Deze voeding gaat naar de gates. Die zijn ook gescheiden vd gnd vd 5-24 via opto's (optocouplers)

Meet eens ohms tss deze 2 (groene cirkels). Als het nul is dan is dat volgens mij de gnd van deze galvanisch gescheiden voeding.

PS de strepen zijn van het slepen vd foto. Geen betekenis.

TSP142 is GND van de IGBT aansturing, ligt aan de tab van QR20 en de min van de elco's

Gemeten op een werkende print:

TSP	3	6,95	v
TSP	4	105	v
TSP	12	53,3	v
TSP	14	3,52	v
TSP	15	3,7	v
TSP	17	14,64	v
TSP	18	7,32	v
TSP	19	0	v
TSP	20	14,12	v
TSP	22	14,55	v
TSP	26	1,09	v