Open dag satellietstation Burum/Inmarsat

TinusTech

Golden Member

"Op zaterdag 16 september doet Inmarsat de deuren open, ter ere van hun 50-jarige bestaan.

Dit is jouw ultieme kans om een kijkje te nemen op dit bijzondere terrein waar technologie en innovatie samenkomen. Loop tussen de metershoge oren door of doe een oproep via een satelliet".
(informatie wordt nog aangevuld)

https://grutteearen.nl/open-dag-inmarsat/

Hubie

Special Member

Ik zou er graag naar toe willen maar het is 'heen en terug'een dag reizen met het OV.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, dat is wel een leuke tip, dank je wel!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

He, daar zou ik wel heen willen! Pa is ook op de hoogte ;)

Dank voor de tip!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Als ik een schotel zou jatten,zouden ze die dan missen? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Aan de hoeveelheid controleschermen te zien (helaas binnen geen foto's mogen maken), binnen een seconde.

Boven de schotels achter de extra hekken (defensie, niet te bezichtigen) komt geen eens een drone.

pa3gws

Golden Member

Op 16 september 2023 16:46:52 schreef mel:
Als ik een schotel zou jatten,zouden ze die dan missen? :P

Al zouden ze die niet missen zo'n schoteltje op het dak van je auto is zeker niet te missen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Veel Miteq uplinkconverters in de racks zo te zien, en dat is leuk spul..

Ik had vandaag zullen gaan, maar een sterfgeval in de familie, waardoor m'n pa zowel op vrijdag als op zaterdag een op-en-neer naar Friesland had moeten doen zag 'ie niet zitten, dus ben ik zelf ook niet geweest.

Leuk om de foto's te zien. Maar uh Henry, ik snap het niet: binnen mocht je geen foto's maken, maar ik zie er toch echt twee ;)

Hoe werkt dat dan met drones bij die defensie-spullen? Worden die elektronisch uit de lucht geschoten of zo?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Hubie

Special Member

Mooie apparatuur daar.Ben gaan zoeken naar wat daar nu aan apparatuur op de foto staat.

Helemaal links op de foto op een tafel/karretje de HP-8594 spectrum analyzer- tot 2,9 GHz met daar bovenop een HP tracking generator??

Dan het eerste rack links,3e van boven een Vertex C-Band power amplifier 50 - 200 Watt.Zie plaatje 1.

Dan bijna onderin zie ik 2 x een Miteq U-9453 converter,plaatje 2.

In het 2e rack van links helemaal bovenin een Digital Tracking Receiver voor de L-band 945 -2055 MHz,plaatje 3.
Daaronder de Vertex RSI-7200 Tracking Controller,plaatje 4
Onderin weer de Miteq U-9453 converter nu 4 x en in het rack ernaast ook 4 x.
In het midden ook 2 Miteq converters,gegevens niet kunnen vinden.
In het rack helemaal rechts weer 3 x een C-Band power amplifier.

Van de 2 HP ontvangers? of counters? in het 3e rack heb ik niets kunnen vinden.

Plaatje 5 is nog een keer de L-Band DTR.

TinusTech

Golden Member

Nog wat aanvullende foto's
De eerste twee zijn van de (nood)stroomvoorziening Daarvan zijn er 2 op het terrein. met accu's voor de eerste paar minuten (geen foto, was een grote zwarte kast...) en een dieselgenerator (zie de post van Henry S).

De schermen bij Inmarsat mochten niet gefotografeerd worden, maar dat hoorde ik pas toen de eerste foto was gemaakt....

TinusTech

Golden Member

En nog een paar
@mel: een schotel meenemen? Er zit nog een paar ton ijzerwerk onder voor de fundering en de standregeling...

Henry S.

Moderator

Op 16 september 2023 22:31:45 schreef weardguy:
Hoe werkt dat dan met drones bij die defensie-spullen? Worden die elektronisch uit de lucht geschoten of zo?

Die worden gejammed en verliezen meteen de verbinding met de bestuurder. Dan vliegen ze terug naar het startpunt. Een medewerker van de lokale omroep vertelde me dit.

Op 17 september 2023 09:59:28 schreef TinusTech:
De schermen bij Inmarsat mochten niet gefotografeerd worden, maar dat hoorde ik pas toen de eerste foto was gemaakt....

Ik zou net een foto van de hoofdverdeelkast van de noodstroomvoorziening maken toen iemand er iemand voor ging staan met de opmerking 'u mag binnen geen foto's maken'. Van de generator (800kW btw) en de UPS had ik toen al een foto gemaakt. De medewerkers waren opzich wel scherp wat fotograferen en aanraken betrof. De door Hubie beschreven apparatuur mocht wel op foto.

Een grappig detail: Slam FM en 100%NL gebruiken in Burum een backup up-link voor de kabelmaatschappijen via satelliet in de C-band (Castor gebouwtje). De aanvoer (glasvezel) komt uit Baarn, en daar komt het signaal voor alle kabelmaatschappijen (ook glasvezel) ook vandaan...

Een impressie: https://www.rtvnof.nl/video-feestelijke-open-dag-bij-inmarsat-ter-gele…