Vdetector watchdog

fred101

Golden Member

Ik heb hier een instrument waar een hele hoop kapot is, de laad-electronica en smps werken weer (is een 19V ipv 9V adapter gebruikt). Nu zit ik met een kapotte XC6114C421, een Vdetector/watchdog.

Het apparaat trekt bij indrukken van de powerknop 384mA en dit onderdeel wordt bloedheet. Dat ding hoort geen enorme stroom te leveren dus ik denk dat hij kapot is. Gezien de kans er is dat er gewoon teveel kapot is wil ik de boel eerst opstarten zonder dit onderdeel.

De Watchdog input zit direct aan de power-on knop. De resets waarschijnlijk aan de processor. (Doorpiepen is lastig, er zijn meerdere multilayer boards)

Wat doet zo'n reset, is dat een "startschot" voor de processor ?
Aangezien het power-on signaal maar even aanwezig is neem ik aan dat de reset uitgangen ook maar even laag zijn. Kan ik als test gewoon die lijnen aan gnd leggen of via een pull-up hoog. of moet dat maar kort.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb hier even geen datasheets bij de hand om die ic's even te checken. Maar algemeen gezegt gaat een watchdog pulsen geven als de cpu om onduidelijke redenen inactief wordt.

Een watchdog is daarvoor meestal een hardware timer die steeds door de cpu gereset wordt voordat de timer afloopt. Als die timer wel afloopt gaat hij zelf bijvoorbeeld resetpulsen genereren om de boel opnieuw te starten.

De timer meestal is zo simpel mogelijk opgebouwd zodat er maar erg weinig fout gan gaan. Met bijvoorbeeld een NE555 is zoiets eenvoudig te bouwen.

Bij de oude 8 bit home computers zat geen watchdog maar was dat alleen maar rc netwerkje dat de reset de eerste paar mS laag hield zodat alle spanningen in de processor netjes even kunnen stabiliseren. Pas als gebeurt is kan een cpu veilig doorstarten.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 28 augustus 2023 11:09:50 (19%)

Arco

Special Member

CPU stuurt een blokgolf naar de watchdog om deze 'rustig' te houden...
Als die blokgolf wegblijft, of de voedingsspanning buiten de specs valt wordt de reset actief.

Je kunt de WD eraf halen en de resetpin direct met een weerstandje aan Vdd of Vss hangen (afhankelijk of reset tijdens run laag of hoog is)
Eventueel condensatortje parallel aan weerstandje voor vertraging.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Het wordt vreemd. WD eraf gehaald. Reset aan gnd, dikke kortsluiting. Maar er is geen short in de Vdet/WD zelf en ook niet tussen reset en gnd. (eerst wel)

WD terug gezet. Druk de powerknop in, apparaat gaat netjes aan, batterij wordt geladen en alles lijkt te werken ????????????

Enige probleem is dat het schakelaartje wat de batterij uitschakelt gesmolten was. Daar zit tijdelijk een grotere. En dat is de enige manier hoe ik hem nu uit kan zetten. (of de batterij afkoppelen of wanneer op adapterspanning, de labvoeding uitschakelen) Dus mogelijk is de Vdet/WD toch enigzins stuk (schakelt wel aan maar niet uit)

Probleem is dat het ding niet meer gemaakt wordt in de 2,1V versie, wel in een 2V versie wat waarschijnlijk ook wel zal werken. Maar ook dat schakelaartje is een probleem. Is een inimin schuifding wat op het PB wordt gesoldeerd. Eerst maar eens een andere Vdet bestellen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

't Ding schijnt nog steeds gemaakt te worden; je kunt samples aanvragen...
https://product.torexsemi.com/en/series/xc6114

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoiets?

Het is een heel klein pest knopje.

fred101

Golden Member

Breed= 9mm, hoog=3mm, diep is 5mm (zonder het "schakelpinnetje") Pitch is 2mm maar de vorm is anders. De pinnen zitten aan de achterkant en gaan dan direct haaks naar beneden. Ik denk dat dit schakelaartje te diep in de behuizing komt. Van de soldeer eilandjes naar de voorkant is ongeveer 6mm

Arco

Special Member

Deze lijkt aardig te passen, alleen de plastic pootjes moeten er (misschien) af...
https://nl.farnell.com/nidec-copal/mfs101d-6-z/slide-switch-spdt-0-3a-…

pa3gws

Golden Member

Is dit bruikbaar het is wel een chinees. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Sorry voor de late reactie, ze stonden om 19:30 op de stoep met een spoedgeval, krokant PCB, schip vaart woensdag weer uit (tenminste als ik het board dan afheb) nu even thee-pauze en dan weer verder.

Arco, hoe doe jij dat toch iedere keer ? Dat zijn ze inderdaad, compleet met de plastic pootjes.

Exfietser en pa3gws in ieder geval erg bedankt voor het aanbod/opmeten/fotograferen.

pa3gws

Golden Member

Op 28 augustus 2023 21:24:39 schreef fred101:
Arco, hoe doe jij dat toch iedere keer ?

Dat heb ik hem ook wel eens gevraagd als ondeschrift bij zijn nic. kan men best "meester in componenten zoeken" zetten. :-p

fatbeard

Honourable Member

Ik speel even eindredacteur: meester in componenten VINDEN :P ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member