1 kHz Sinusgenerator met een minimum aantal onderdelen

Hubie

Golden Member

Mijn 18 jaar oude Bosch koelkast borrelt niet alleen maar maakt soms ook kermende geluiden dus ik denk dat zijn dagen geteld zijn.

Op 4 september 2023 20:01:39 schreef Ex-fietser:
[...] (koelkast)

Kan die ook oscilleren dan? Die van mij borrelt alleen beetje.

Die van mij piept als je hem open laat staan. Gezien de leeftijd van mijn kinderen is dat het waard ;-)

Hubie

Golden Member

Op 4 september 2023 15:48:41 schreef Frederick E. Terman:
Van een ouwe telefoon het luisterding en het praatding uit de hoorn gehaald en op elkaar getapet. In serie, batterijtje eraan.. pieieieiep! :D

Zomzing lijk dizzz ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, fraai! Dat is een RSGB-uitgave, ik herken de tekenstijl (wie niet). Maar welk boek is het?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 4 september 2023 14:49:53 schreef Hubie:
;-) Het kan allemaal veel simpeler... ;-) microfoon aansluiten op je scoop en een toon fluiten van 1 KHz.
.

Vroeger floot ik altijd een repeater open met 1750 Hz :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, TT, naturellement. Gevonden! Dank je.

Roger Davis, ZS5L, schrijft in Radio-ZS, mei 1992, p3: "Het verbaast me dat mensen extreem veel moeite doen om de meest ingewikkelde oscillatoren te maken waarop ze morsecode kunnen oefenen, terwijl met een oude koolmicrofoon, een luidspreker met hoge impedantie, een batterij en een morsesleutel een oscillator kan worden gebouwd die een goede toon geeft en meteen werkt: Fig 11. De luidspreker met hoge impedantie kan worden vervangen door een oortje van een oude koptelefoon of, alweer, van een oude telefoonheadset. Een 8Ω-luidspreker kan worden gebruikt, maar dan moet er een stroombegrenzende weerstand van 22 Ω in serie worden geplaatst."

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Golden Member

Er zijn een paar delen die nu ook,inclusief het laatste deel,op CD+in boekvorm uitgebracht zijn.Dus een verzameling van een verzameling topics en daar is dan weer een verzameling van verzameld. ;-)