neopreen kabel aardlek

lief dagboek, ik hep de volgende vraag;
ik had bij een klant een aardlek,uiteindelijk een stuk van 3 metr neopreen
tussen weggeknipt ,en klaar.
nu hep ik daar een meter tussenuit geknipt en meet daar weerstand, net genoeg voor aardlek.
kabel, snoer bedoel ik,is 2 jaar oud ruikt als neopreen ziet er ook zo uit voelt ook als, maar is er ook slechte neopreen ofzo?? of is het wiso niet echt waterdicht??

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wil je je verhaal eens opnieuw schrijven! en dan wel op een manier dat ik het ook snap.
Hoe meet je?
Wat meet je?
Waarmee meet je?
En wat had je verwacht te meten, en wat zou je moeten meten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik meet aan een meter neopreen, mooi net stukje, 2 jaar oud zonder beschadigingen (3x1,5),
weerstand tussen de aders, waar ik eigenlijk niets moet meten
ik denk vocht in het snoer maar dat kan eigenlijk niet. toch?

Sine

Moderator

Hoe
Wat
Waarmee

Euh, en wel snel een beetje !!!!11 8)7

Zo moeilijk is het niet, TS heeft een stukje kabel, dat stukje kabel is lek genoeg dat een aardlek er niet blij mee is.

Ik ben wel eens neopreen tegengekomen waarvan de aderisolatie compleet vergaan was. Dat had was uit elkaar gevallen tot een plakkerig snot. En lekte ook behoorlijk.
Maar dat was kabel die flink wat ouder was dan "een paar jaar"

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 6 september 2023 12:27:53 schreef Sine:
[...]
Euh, en wel snel een beetje !!!!11 8)7

Zo moeilijk is het niet, TS heeft een stukje kabel, dat stukje kabel is lek genoeg dat een aardlek er niet blij mee is.

Ik ben wel eens neopreen tegengekomen waarvan de aderisolatie compleet vergaan was. Dat had was uit elkaar gevallen tot een plakkerig snot. En lekte ook behoorlijk.
Maar dat was kabel die flink wat ouder was dan "een paar jaar"

Blijft voor mij vaag, omdat hij ook niet aan geeft wat hij meet.
Het stukje draad van een meter meet hij tussen de aders, maar wat is de uitkomst.
En waar meet hij mee? (en hoe)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pa3gws

Golden Member

meet daar weerstand, net genoeg voor aardlek.

Hij meet een weerstand tussen de aders genoeg om een aardlek te laten trippen.
Toegegeven het is een beetje vreemd omschreven maar toch niet zo heel moeilijk. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb dit bij rubber kabels in de grond al vaker gehad iig, onder 1Mohm door zure grond. vervangen door ymvk die er wel tegen kan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

sorry,ik heb de vraag verkeerd gesteld, het moet zij,
is een neopreenkabel van 2 jaar oud wel waterdicht?
ik bedoel dan radiaal niet axiaal

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is wel een heel andere vraag.

Antwoord: Ja

Op 18 september 2023 19:06:12 schreef sjonnieborsato:
is een neopreenkabel van 2 jaar oud wel waterdicht?

Als het goed is wel. De jouwe waarschijnlijk niet.

Wat wil je met dat antwoord op je vraag?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de man had weer een aardlek in de tuin ,dit was de kabel naar de pomp.
deze lag ook onder de grond half in het water en aangezien zijn 'verlichtingsneopreen' begon te aardlekken, was zijn vraag wat voor kabel hij moest kopen.
omdat gewone x of ymvk misxchien beter was.

Een hoge kwaliteit neopreen zou het veel langer dan 2 jaar moeten volhouden, maar voor iets wat in het grondwater ligt zou ik zelf gewoon ymvk nemen en als het soepel moet zijn een pur kabel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het blijft lastig....
Neopreen is geen kabel! maar een snoer.
Als de kabel snoer onder de grond ligt, dan is dat heel wat anders dan onder water.

Een Neopreen snoer (NWpK etc) is NIET geschikt voor onder de grond

erg zure grond of goedkope snoer dan, heb al zat RWpk gezien die ruim 15 jaar in de grond zat zonder storingen. NWpk dicht beter af als RWpk.

het komt ook voor dat de gietmof of het armatuur lek is en vocht in de snoer geduwd word, dan heb je wel sneller storing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2023 22:37:41 schreef Toeternietoe:
Een Neopreen snoer (NWpK etc) is NIET geschikt voor onder de grond

Mee eens maar toch is 2 jaar erg snel maar anders had het 5 jaar oid geweest.

Maar buiten in veld toch ook veel neopreen kabel die in plassen water liggen en 10 jaar of meer oud worden en terwijl er dan ook steeds op haspels op en afgerold enz.

Als de pomp niet goed waterdicht is kan het snoer ook via daar vol gezogen zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

snoer ligt wel door een mantelbuis maarja daar loopt ook wel water in,
maar de aardlek van de pomp zat in een half leegelopen mof, zal wel heel goedkoop geweest zijn.

de eerste aardlek ging naar een paar lampjes waarbij het snoer half boven de grond en deels onder de grond lag,
de gedachtengang was,het snoer boven de grond droogt iedere keer wel op maar het stukje onder de grond blijft vochtig en zuigt misschien vocht in.
t was maar een idee.