4049 Hex inverter

Hubie

Special Member

Wat is het verschil tussen een MC14049B en MC14049BCP (Motorola) en de SCL4049UBE (fabrikant onbekend).Is dat alleen de schakelsnelheid?

Arco

Special Member

B is buffered, UB is unbuffered...
Unbuffered is doorgaans sneller, buffered kan meer output leveren...

[Bericht gewijzigd door Arco op 8 september 2023 02:28:45 (51%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Golden Member

SCL = Solid State Scientific

In de UB versie bestaat elke inverter uit slechts een P en N MOS transistor in push-pull, terwijl er bij de B versie een buffer achter is geschakeld. UB versies lenen zich daardoor ook voor lineaire toepassingen.

Maar je moet je realiseren dat een standaard inverter even "shoot through" heeft. Halverwege laag-naar-hoog, is de Pfet nog aan terwijl de N-fet ook al begint met aan-gaan. In de buffered versie gebruiken ze dan heel "lullige" mosfetjes aan de ingang(*), zodat de stroom dan beperkt is.

Gebruik je ook "lullige" torren in de UB versie, dan kan je weer nauwelijks iets aansturen. Dus er is een compromis gesloten met toch net wat minder "lullige" torren zodat je net wel iets nuttigs kan aansturen, maar toch ook niet te grote shoothrough hebt.

(*) een "lullige" mosfet-in-een-huisje, de 2N7002 heeft een RDSON van orde 1 ohm (2 of 3 geloof ik). In een chip zal "lullig" iets zijn van RDSON = 1k tot 10k....

[Bericht gewijzigd door rew op 8 september 2023 11:11:40 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

DeDrie uitgangen moeten 3 x een BC547 aansturen.Gebufferd of ongebufferd zal allebei gewoon gaan werken dus.

Dan kan je 3 x een setje van 2 nemen. Dan gaat het aansturen van de BC547 wat gemakkelijker. Wel een weerstand in de basisleiding van de transistor opnemen.

Op 8 september 2023 11:08:54 schreef rew:
Maar je moet je realiseren dat een standaard inverter even "shoot through" heeft. Halverwege laag-naar-hoog, is de Pfet nog aan terwijl de N-fet ook al begint met aan-gaan. In de buffered versie gebruiken ze dan heel "lullige" mosfetjes aan de ingang(*), zodat de stroom dan beperkt is.

Gebruik je ook "lullige" torren in de UB versie, dan kan je weer nauwelijks iets aansturen. Dus er is een compromis gesloten met toch net wat minder "lullige" torren zodat je net wel iets nuttigs kan aansturen, maar toch ook niet te grote shoothrough hebt.

(*) een "lullige" mosfet-in-een-huisje, de 2N7002 heeft een RDSON van orde 1 ohm (2 of 3 geloof ik). In een chip zal "lullig" iets zijn van RDSON = 1k tot 10k....

Snel schakelen tussen 0 en 1. Dan heb je nergens last van. Hoogstens moet je een 100nF condensator over de voedingspennen van de 4049 zetten.

Hubie

Special Member

Ik zocht een supersimpele manier om een relais aan/uit te schakelen met 1 druknop (flipflop).Dus juist niet snel schakelen.Het kan ook met 2 Schmitt-triggers (40106 b.v.)

Weerstand van 1 K op de basis is voldoende.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 8 september 2023 23:30:43 (12%)

Een betrouwbaarder manier kun je ook met een 4013 D flip-flop schakelen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Daarom is een 4013 ook een flipflop ;-) Maar dat hoeft niet betrouwbaarder te zijn.De 3 drukknopjes en de 4049 en de torren komen direct achter de frontplaat dus de verbindingen zijn erg kort.Ik denk dat het best wel betrouwbaar werkt.
Ik heb 3 relais die ik aan/uit moet zetten.Dat kan nu dus met 1 ic.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 9 september 2023 00:30:32 (32%)

@Hubie
Met snel schakelen tussen 0 en 1 bedoel ik dat je niet lang blijft hangen ergens halverwege de voedingsspanning. Jouw voorgestelde schakeling voldoet daaraan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 8 september 2023 23:20:47 (15%)

Thevel

Golden Member

Op 8 september 2023 22:57:21 schreef Hubie:
Ik zocht een supersimpele manier om een relais aan/uit te schakelen met 1 druknop (flipflop).

Supersimpel kan ook met een NE555
Met de NE555 kun je direct een relais sturen (geen transistor nodig)
De NE555 verbruikt wel meer stroom dan een CD4049.

Hubie

Special Member

ja ok,maar dan heb ik 9 weerstanden,6 condensators en 3 x een 555 nodig om 3 transistors uit te sparen + dat het veel meer stroom gebruikt.

1 x een 4049 + 3 x BC547 is dan toch de kortste klap.

Net begonnen met easyEDA,1 uur bezig geweest.Pen en papier is een stuk sneller. ;-)

Ha Hubie,

Ik kan jou totale uitvoering niet overzien maar ik gebruik ( waarschijnlijk ) een teller dus 1 drukknopje voor omhoog en 1 voor omlaag.....
Niet dat het beter of gemakkelijker is maar het is een keuze in de uitvoering !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 september 2023 21:29:27 schreef ohm pi:
Snel schakelen tussen 0 en 1. Dan heb je nergens last van. Hoogstens moet je een 100nF condensator over de voedingspennen van de 4049 zetten.

Ja, normaliter is het geen probleem.

De reden dat je ontkoppel-condensatoren nodig hebt is dat als er EVEN veel stroom getrokken wordt, de voeding EVEN in kan zakken onder het minimum van de chip en dat de chip dan "raar" gaat doen. Bijvoorbeeld bitjes in registers vallen om of dat soort dingen. De hex inverter zal daar geen last van hebben. Zodra de voeding doorheeft dat er iets meer stroom nodig was, dan gaat ie gewoon weer werken.

Neemt niet weg dat het verstandig is om die condensator toch te plaatsen. Maar voor een snelle test op een breadboard... Mwah bespaar je de moeite.

P.S. Die mosfets in dat ding zijn "ongeveer 1k". Ik had het datasheet er even bij... Typical 750 ohm, max 1500 ohm. Het staat er anders, maar dit reken ik uit.

Dit betekent wel dat als je uitrekent: 1k, 5V -> 5mA de basis in, dat je dan bedrogen uit gaat komen: Het wordt maar ongeveer de helft!

Oh, ik heb de N-fet uitgerekend, niet de P-fet die je gebruikt bij het aansturen van de '547. Die zit rond de 3k. Maar... het datasheet impliceert dat het geen probleem is om daar 2.5V over te laten vallen. Dus om 4mA de basis van je tor in te sturen, sluit je hem zo goed als zonder weerstand aan...

[Bericht gewijzigd door rew op 9 september 2023 18:41:47 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Nog meer flipflop schakelingen.Hier kwam ik die met de 4049 tegen.
https://www.homemade-circuits.com/build-these-simple-flip-flop-circuit…

[Bericht gewijzigd door Hubie op 9 september 2023 23:06:06 (14%)

Warrige site. Beetje bij elkaar geraapt spul. Ik zie ook een schakeling uit elektuur (Flip Flop Circuit using IC 4027). De meeste schakelingen hebben meer onderdelen nodig dan jouw schakeling.
Zoals rew al aanstipte, de basisweerstand is nogal laag. Ik zou daar liever een weerstand zien die 30-50x hoger is dan de weerstand van het relais. Maar als je schakeling werkt, dan moet je er niks aan doen.
Je kunt de uitgangsspanning van de 4049 meten als het relais aangetrokken is. Voor een goede werking moet deze hoger dan ca 5/6 van de voedingsspanning zijn als het relais in aangetrokken toestand bevindt.
.
Je kunt deze flipflop ook bouwen met één inverter en de transistor.
De transistor die de relaisbesturing ter hand neemt vervangt dan ook de tweede inverter. Een 4049 kan dan 6 drukknoppen met relais bedienen ipv 3 en bijvoorbeeld een 4001 kan dan 4 drukkoppen met relais bedienen.
Hieronder een tekening in LTspice.
R3 van 1k is toegevoegd omdat de transistoruitgang een veel lagere uitgangsweerstand heeft dan de 4049 of zijn familieleden. De schakeling is niet getest.

Hubie

Special Member

Volgende week ga ik die schakeling even maken en testen.Even kijken of dat zonder haperen werkt.
De relais die ik gebruik zijn dezelfde als https://www.circuitsonline.net/forum/view/162649
4,5 Volt en hebben een spoelweerstand van 145 Ω.
De voedingspanning van de schakeling is 5 Volt.

Ha Hubie,

Hang je er een 7 segment display aan of leds voor de band indicatie ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,nee geen display gewoon 8 ledjes in het frontplaatje met daarbij het frequentiesegment van het gekozen filter.Een display zou ook kunnen,de onderdelen daarvoor heb ik wel in huis maar is overbodige luxe. ;-)

Ik heb hier nog ergens van die hele kleine led displays,ben even het typenr kwijt.