Hulp/informatie bij LOGO8 - HMI project

Goedendag,

Voor een projectje heb ik het ambitieuze idee om deze PLC gestuurd te maken.
Een vergelijkbaar project draait op een relaiskaart zoals deze:
https://www.conrad.nl/nl/p/conrad-components-197720-relaiskaart-module…

De programma`s zijn hier in eenvoudig te maken en aan te passen, echter regelmatig een hele slechte verbinding.

Project is een vormmachientje die voornamelijk moet worden gestuurd d.m.v. tijd.

Output 1 ON
Sleep 10 sec
Output 2 ON
Sleep 3 sec
Output 1 OFF
Sleep 20 sec
Output 2 OFF
Output 3 ON
etc.

Beetje dat idee. Tijden moeten gewijzigd kunnen worden via de HMI. Dat in de basis.

Omdat ik geen idee had waar te beginnen heb ik een Logo8 gescoord i.c.m. een KTP600 Hmi.

Na twee nachten vechten is het gelukt zowel de Logo als de HMI te verbinden en te voorzien van een communicerend programma.

Voor de Logo8 -> Softcomfort
Voor de HMI -> TIA V16

Mijn eerste vragen:

- Omdat Logo niet gebruikt kan worden in TIA is het simuleren van het volledige programma lastig in de simulator omdat de Logo niet herkend wordt. Correct?
- Het idee om een dergelijk programma als bovenstaand te maken, lijkt mij dat de Logo8 hier toe in staat is, correct?

Iemand tips of informatie/links om een goed begin te maken met waar te beginnen...?

Alvast dank! :)

Nou, ondertussen zelf enige tijd er mee bezig geweest. Eindelijk verbinding gekregen tussen PLC, HMI en PC. Ook de terugkoppeling naar de PLC vanaf de HMI wil lukken.

Loop nu tegen de eerste uitdagingen aan voor het maken van het programma zelf. Makkie als je weet waar je mee bezig bent maar anders...

Hoe krijg ik het bijvoorbeeld voor elkaar dat...

Output Q1 blijft 10 seconden aangestuurd, als output Q1 uitgaat wil ik dat de volgende timer gaat lopen. Iemand tips?

PS. Topic past geloof ik beter in Software & Interfacing, kan dit verplaatst worden? O-)

benleentje

Golden Member

Output 1 ON

IK zou nogwel een start stop knop toevoegen.
Dan word het dan in pseudo code. Dus niet hoe het er echt uitziet want dat weet ik ook niet meer.

If Start >> output 1 ON
set timer 10 sec
timer end >> output 1 OFF + output 2 ON
Enz

De timer kan dus meer dan 1 output aansturen

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 13 september 2023 22:58:47 (21%)

GJ_

Moderator

Denk aan zo iets:

Denk er ook aan dat als het om een bedrijfsmatig te gebruiken machine is dat een stopknop altijd wettelijk verplicht is op iedere bedienpost.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Looplicht.lsc

Er zijn vele wegen naar Rome

Zie voorbeeld.
Het is een soort van looplicht.
Het is uit te bouwen met meerdere tijden.
Ook afhankelijk van je startopgave.
Nu onbeperkte lus zolang de ingang aktief is.
Stopt bij Niet-aktief, en start altijd bij het begin.
Daar valt ook weer van alles van te maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

@toeternietoe.
Mooi dat je de moeite hebt gedaan om een voorbeeld bestand voor TS te maken. Maar voor de meelezers zoals ik die niet eens eet in welke software je dat bestand moet openen zou ik het waarderen als je ook een screenshot zou willen laten zien van wat je nu voor moois gemaakt heb

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@benleentje
De TS wil iets met een Siemens LOGO!
Daar is het voorbeeld ook voor gemaakt.
Logo Soft Comfort.
Een screenshot voegt weinig toe. Dan moet de TS alles over gaan nemen.
Nu kan hij er gelijk mee aan de gang.

GJ_ Maakte ook wat met Logo Soft Comfort, maar je ziet gelijk dat lang niet alles er op staat....
Maar als je er wat aan hebt:

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 9 september 2023 11:28:20 schreef speakerfreak3:
De programma`s zijn hier in eenvoudig te maken en aan te passen, echter regelmatig een hele slechte verbinding.

Waarschijnlijk door een te lange RS232 data kabel.

Project is een vormmachientje die voornamelijk moet worden gestuurd d.m.v. tijd.

Output 1 ON
Sleep 10 sec
Output 2 ON
Sleep 3 sec
Output 1 OFF
Sleep 20 sec
Output 2 OFF
Output 3 ON
etc.

Had een mooi klusje geweest voor Profilab, programma maak je het zelfde als in logosoft. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Het ging mij om een principe. Een kant en klaar programma is niet erg nuttig, daar gaat TS niks aan hebben zonder zware aanpassingen.

Een machine op een PC laten draaien met remote IO via RS232 is inderdaad absoluut waardeloos.

benleentje

Golden Member

Een screenshot voegt weinig toe. Dan moet de TS alles over gaan nemen.

IK bedoelde enkel een screenshot als aanvullen naast het bestand. Voor degene die die software niet hebben. Maar ook als je die wel hebt is voor het meelezen een screenshot wel handig.

Bedankt voor de reacties! Zie nu tijdens het posten eigenlijk pas de nieuwe reacties.

@ GJ, geprobeerd te doorgronden maar ik zie daar nog geen logica in.
Naast de noodstop moet er nog veel meer bij gaan komen, maar om het een beetje behapbaar te houden probeer ik zelf eerst het minimale voor elkaar te krijgen om er zo in thuis te raken en van uit daar verder te kunnen gaan.

Wat betreft het relaiskaart verhaal, deze heeft in het begin der jaren goed gedraaid met een RS232 kabel, vervolgens is de kaart voorzien van een USB modulator en is het er niet beter op geworden. Kaart al wel eens vernieuwd, diverse kabels en PC`s gebruikt. De PC stuurt via de relaiskaart overigens enkel signaal uit. Problemen blijven. Volgende week nieuwe kaarten er in omdat er nu helemaal niks meer gebeurde. Ben benieuwd. Maar dat staat verder los van dit project.

@ Toeternietoe, thanks. Ga ik zo ook nog even wat mee spelen!

@ Lambiek, puur uit nieuwsgierigheid, wat is het voordeel van Profilab als de programma`s net zo gemaakt worden als in Soft Comfort?

Ik heb deze week in ieder geval iets voor elkaar gekregen wat mijn idee is, hoe simpel dan ook.

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/540/19dcc032-8bcd-4a44-8677-b2ecd3da2577.jpg

Met de outputs gaan in dit geval luchtcilinders worden aangestuurd met een 5/2 ventiel.

Waar ik nu tegen aan loop. Bij een aantal outputs is het van belang dat het programma pas door mag gaan als een cilinder helemaal naar achter is. Met een in extra input op de NAND werkt dit niet omdat wanneer de eind-schakelaar geactiveerd wordt de output al is weggevallen.

Ik doe hier vooral hard op nadenken, kom ik wellicht zelf op antwoorden of iemand anders. Vooral nu ook even alle functies helder proberen te krijgen.

GJ_

Moderator

Op 16 september 2023 10:48:59 schreef speakerfreak3:

@ GJ, geprobeerd te doorgronden maar ik zie daar nog geen logica in.
Naast de noodstop moet er nog veel meer bij gaan komen

Het is gewoon een reeks merkers die geset worden als de vorige een tijd aan is en gereset worden door de volgende merker. Gewoon stap na stap op timers.

Ik had het overigens niet over noodstoppen maar gewone stopknoppen. Dat is het enige dat altijd wettelijk verplicht is bij bedrijfsmatig gebruik.
Ook bij bederijfsmatig gebruik: gebruik een hoofdluchtventiel óf 5/3 ventielen. Alleen 5/2 ventielen zijn verboden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na de uitgang neem je een AND functie.
ingang 1 is de oorpronkelijke uitgang (Q.)
ingang 2 is de eindschakelaar, maakt als de cilinder in zijn positie is.
Uitgang gaat naar je flankgestuurde AND blok

benleentje

Golden Member

Maak eerst eens een goed stappenplan van wat er moet gebeuren.

Blijkbaar moet er na 10 sec output 1 = Q1 aan er nog iets gebeuren.

ingang 1 is de oorpronkelijke uitgang (Q.)

Die is blijkbaar al gerest omdat output 1 ondertussen wel uit moet zijn maar en nog wel een luchtcilinder moet bewegen.

IPV dan gelijk naar output 1 tegaan stuur je bv eerst Q2 aan die de luchtcilinder laat bewegen. Met de eindschakelaar van die luchtcilinder zorg je er dan voor dat Q2 een reset krijgt, maar ook dat dan weer de volgende actie word getriggerd.

Q2 in je schema word dan Q3