Sansui tuner

Bert jan

Special Member

Inderdaad grote kans die ernaast staat. Vervanger voor de 2SK120 zou ook een 2N5484 zijn. Die is bij van Dijken te koop.
Deze tuner is verder heel service vriendelijk. Was m'n eerste VHF laag tuner. Lang geleden omgebouwd naar 48 tot 69 en 68 tot 88 Mhz. HF en osc.spoel vergroot. Oscillator liep van ca.59 tot 80 mhz, onder- resp. bovenmengend..

Ha Bert jan,

Die heb ik gisteren besteld bij van Dijken maar toch een goede tip...
De Lo is niets mis mee door de defect JFET is de belasting aan de kring veel te groot met als gevolg demping en mis afstemming.
De discriminator is ok 10,7 MHz direct gemeten alleen de potmeter voor de 19 kHz ( VCO ) is zo zwart als roet,
misschien deze toch maar vervangen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bert jan

Special Member

Wellicht handig: op TP03, die de leds aanstuurt, meet ik de volgende spanningen:
Linker led aan bij: 6,4 tot 7,8 volt
Neutrale led: 5,4 tot 5,6 volt
Rechter led: 3,8 tot 4,5 volt
Zodra er S meter uitslag is, werkt dit zo.

Ha Bert jan,

Dank voor de praktijk gegevens ik heb het service manual.
Daarbij hou ik de standaard procedure voor het meten van de tuner aan eens kijken of ik bij jou meetgegevens in de buurt kom....
De gevoeligheid is nu niets uiteraard net wat @TS schreef stereo led brand maar de sterkte is niets.
Direct op de mixer prima sterkte maar zonder selectiviteit.
Misschien morgen de FET binnen ?

Groet,
Henk.

Hallo Bert jan,

De tuner is weer in orde, eerst met de JFET van ( van dijken )gelijk goed maar omdat het een oud model is,
ben even opzoek gegaan naar de originele.
Bij een amateur reperateur op EBAY.DE die had er twee een laten komen zondag er ingezet zelfde resultaat.
Niet omdat het elektrisch moest maar bij de vervanger D,S omdraaien nu is alles weer origineel :)
Het meet rappoort laat ik als de koorts weg zien op dit draadje....
De ontvanger is niet bijzonder maar voor de beginnende DX amateur zeer goed.

Groet,
Henk.

rob007

Yarr, Matey!

Leuk om meegelezen te hebben leuk topic!
Henk respect en petje af! _/-\o_

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Bert jan

Special Member

Mooi, Henk ! Dat het gelukt is en nog wel met de originele fet. ! Je kan overal wel goed bijkomen, of niet. Ik heb er toen later nog een keramisch 10,7 filter van 110 khz breed in gezet. Meer voor de 'fijnproevers'.. analoog tv geluid ontving ik o.a., maar ja dat is historie..