Flyer Fiets BMS

Hallo. Ik vermoed dat de BMS verstoord/kapot is na een regenbui met een FLyer electrische Fiets. Ik heb de BMS gereset maar de accu wil niet meer opladen. Ik vermoed dat een zekering op de BMS Plaat kapot is. Is er iemand in de buurt van Hilversum die mij kan helpen? Mvg Mathieu Hoen -

Arco

Special Member

Beter alles in 1 topic houden...

Een .HEIC plaatje is niet handig, daar kunnen maar weinigen wat mee beginnen. Beter een gangbaar formaat als .JPG nemen.
Email adres openbaar zetten is ook niet handig (staat al spam-safe bij je gegevens )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt een foto geplaatst van ongeveer 0.5Mpixel. Kan je geen betere camera vinden? De meeste telefoons hebben al 8Mpixels.

(ik heb in de jaren '90 besloten dat "digitale fotografie" interssante optie was mits meer dan 2Mpixels. Rond 2000 was het zo ver en tegen de tijd dat ik daadwerkelijk wat gekocht heb, kon ik reeds 2.6Mpixel krijgen. Die maakte prima plaatjes).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zie links boven een dikke soldeerstrip, en rechtsboven ook. ik vermoed dat dit de accu aansluitingen zijn, welke spanningen heb je daar nog?

onderaan zie ik 2 draden die met een schroefje vast zitten, vermoedelijk de kabels die dan richting motor/controller gaan.

bovenaan zie ik dan ook een balance connector. wat zijn daar de spanningen tov de massa van accu (die soldeerstrook). zie helaas maar 5 aansluitingen terwijl ik in het midden 10 transistortjes zie van de balancering.
misschien kan je daar op een 'meetpunt' de verschillende celspanningen zien.
als 1 cell door water wat meer ontladen is, kan het hele pack op slot gaan.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 september 2023 12:54:03 schreef Arco:
Een .HEIC plaatje is niet handig, daar kunnen maar weinigen wat mee beginnen. Beter een gangbaar formaat als .JPG nemen.

Even los van het feit dat een .HEIC plaatje waarschijnlijk niet zichtbaar is op het forum, gaat dat voor de rest niet meer op als je een beetje een fatsoenlijk programma gebruikt. IrfanView en voor zover ik weet ook Windows, kunnen daar tegenwoordig probleemloos mee overweg.

@ rew: amen wat betreft foto-afmeting. Wat is dat de laatste tijd? Vroeger waren de foto's vaak veeel te groot, de laatste tijd zijn ze eerder veel te klein.

@ Matthieu Hoen: Meet allereerst de spanning op P- en P+: dit zijn de rechtstreekse aansluitingen van het pack. Daar moet je iets van 30 tot 42 Volt op meten, waar 30 Volt al een erg lage ondergrens is en dit eerder 33 Volt zal zijn.

Meet daarna de spanning op P- en de rechterkant van de zekering rechts van P+. Dit sluit uit dat die zekering stuk is, dus je zou daar praktisch dezelfde waarde moeten meten als bij P- <> P+.

Andere test, waar je alleen minder mee opschiet omdat je niet weet wat het betekent zonder typenummers van de IC's: wat gebeurt er als je de statusknop iets van 10 seconden ingedrukt houdt? (Werkt dat überhaupt nog? Of krijg je daar ook geen respons meer op?)

Als de LEDs ineens in een (zo lijkt het) willekeurig patroon gaan knipperen, wordt er een foutstatus met de buitenwereld gedeeld. Dat is belangrijk, omdat het aangeeft of er nog stuurstroom voor het beveiligingssysteem is of dat dit ook niet meer werkt.
Zoals gezegd: met die foutcode kun je alleen wat als je weet wat voor IC het is en zelfs dan kan het nog iets zijn dat door de fabrikant bedacht is.

Nog meer metingen kun je verrichten door op de FETS rechts te meten, maar zonder duidelijke foto waar we de typenummers van kunnen lezen, kan ik je niet vertellen waar je dan moet meten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dank voor de reactie. Ik krijg op P- en P+ 22 volt. En ook op de zekering. Maar ik heb geen flauw idee van electronica en net mijn eerste multimeter gekocht. De zekering geeft ook 22 Volt. Eigenlijk zo’n beetje overal waar ik meet (zonder te weten wat het is). Andere suggesties?
Mvg Mathieu