toerentalregeling afkortzaag met dimmer?

Simpele vraag denk ik:

kan ik het toerental van een afkortzaag (roterend zaagblad, motor werkt op 230V) met een dimmer terugregelen?
Wanneer niet: hoe is het dan wel mogelijk?

De motor is 2600 W., het onbelaste toerental 3800 rpm.

Dank!

is dit een seriemotor ofwel koolborstelmotor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 september 2023 17:39:40 schreef testman:
is dit een seriemotor ofwel koolborstelmotor?

Met 3800 rpm is dat een seriemotor met koolborstels.En die kan prima met een soort dimmer terug regelen.

De motor is 2600 W., het onbelaste toerental 3800 rpm.

Meestal is dat het as-vermogen dus het werkelijk opgenomen vermogen gaat dan richting de 3kW. Een dimmer van 3kW kan dan zelfs net te krap aan zijn. Dus probeer iets in die richting te vinden.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002337090213.html?spm=a2g0o.product…

Ik zou daar nog wel een ventilator opzetten of in het begin even kijken of die snel warm word.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 10 september 2023 19:00:07 (30%)

Controleer eerst even wat voor reminrichting er op de motor zit. Je bent niet de eerste die een afkortzaag om zeep helpt.

Het is een motor met koolborstels, dus een seriemotor.

@Lambiek: een prachtig artikel van jou, respect, maar wel erg moeilijk voor een electronono; en ik vraag me af of ik eerst electrotechniek moet gaan studeren voor een antwoord op mijn -in mijn ogen- simpele vraag.

@Peter112:
Hoe moet ik vaststellen of die afkortzaag (een apparaat voor de hobbyomgeving) een rem heeft??
Ik heb volgens mij geen enkele electromotor in huis die over een rem (handrem, schijfrem, trommelrem, uitlaatrem, noodrem) beschikt.
De motoren van boormachines, stofzuigers, slijptollen etc. hier vallen gewoon stil als de machines uitgezet worden....

Lambiek

Special Member

Op 17 september 2023 12:07:33 schreef electronono:
een prachtig artikel van jou, respect, maar wel erg moeilijk voor een electronono; en ik vraag me af of ik eerst electrotechniek moet gaan studeren voor een antwoord op mijn -in mijn ogen- simpele vraag.

Als je het niet zelf kunt maken weet je in iedergeval nu dat het werkt en daar ging het mij om. Dus misschien toch een antwoord op je simpele vraag. :)

Hoe moet ik vaststellen of die afkortzaag (een apparaat voor de hobbyomgeving) een rem heeft??

Kijk binnen hoeveel seconden dat ding stil valt.

Een zaagmachine is nu eenmaal geen stofzuiger of een boormachine, een zaagmachine moet zo snel mogelijk stil vallen bij uitzetten van de machine. En dat gebeurt met een rem, maar het kan zijn dat deze zaagmachine dat nog niet heeft. Ligt een beetje aan de leeftijd van de zaagmachine.

@Lambiek: een prachtig artikel van jou, respect, maar wel erg moeilijk voor een electronono; en ik vraag me af of ik eerst electrotechniek moet gaan studeren voor een antwoord op mijn -in mijn ogen- simpele vraag.

Het is misschien een beetje lullig, maar daarmee een beveiliging voor de leek: als zoiets te moeilijk is, is het waarschijnlijk aan te raden er niet zelf aan te beginnen.

@Peter112:

Nu, dat is makkelijk te horen/vergelijken: neem een gemiddelde schroefmachine op accu's en druk de knop meteen vol in: de motor gaat op volle snelheid draaien. Laat de knop in 1 keer los en merk wat er gebeurt: de machine komt met een schok tot stilstand en (vaak) zie je dan ook flinke vonken bij de koolborstels (indien nog aanwezig).
Dit omdat de motor elektronisch geremd wordt.
Dat is (volgens mij) noodzakelijk om zonder extra gereedschap boren te wisselen uit de snelspankop.

Neem nu een handboormachine en druk de knop vol in: de motor gaat meteen op volle snelheid draaien. Laat nu de knop los. Je zal merken dat de machine lang uitdraait en absoluut niet direct tot stilstand komt. Dat is allereerst niet zo nodig omdat boormachines een snelspankop hebben, tandkrans-sleutel vereisen voor verwisselen van het gereedschap in de kop, of een SDS-kop hebben. Dan is het niet erg als de motor niet elektronisch geremd is.

Idem ook voor zagen: als deze nog lang uit blijft draaien na uitschakelen, is 'ie ongeremd. Hoor je 'm snel in toerental zakken en staat ie binnen 1-2 seconden stil, dan is 'ie geremd. Je hoort het ook aan het geluid: een ongeremde machine heeft een langzaam zakkend toerental, bij een geremde machine hoor je duidelijk verschil en zakt het toerental onnatuurlijk snel. Dit is een stukje elementaire natuurkunde wat betreft massa, traagheid en dergelijke.

Ik ben vooral benieuwd waarom het toerental omlaag moet. Voor de meeste zaken is het toerental prima. Wil je er acryl mee gaan zagen of zo?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lambiek

Special Member

Op 17 september 2023 14:26:24 schreef weardguy:
Wil je er acryl mee gaan zagen of zo?

Daar heb je ook speciale zaagbladen voor toch.

De motor kan een mechanische rem hebben of er kan geremd worden doordat als je de schakelaar van de machine loslaat die de wikkelingen kortsluit.

De mechanische rem is eenvoudig te controleren je kan het zaagblad als de machine uit staat niet met de hand bewegen. Maar de kans dat deze motor een mechanische rem heeft is erg klein omdat die gewoon erg duur zijn.

Meest waarschijnlijke is dat het remmen gebeurt via de schakelaar. Makkelijkste lijkt mij om de dimmer extern te maken via een kastje en een stopcontact. Stopcontact mag op het kastje als inbouw of opbouw zitten maar mag ook een contrastekker van een verlengsnoer zijn. Dan kan alles in de zaag blijven zoals het is en blijft de eventueel aanwezige rem gewoon werken.

Als je het in de machine zelf wil inbouwen dan zal je eerst moeten uittekenen/ opschrijven hoe de bedrading nu exact zit en en dat later weer zo namaken met de dimmer ertussen. Als je de dimmer voor de schakelaar zet en de schakelaar zoals die nu is hetzelfde houd dan zou zou je voor de dimmer nog een extra aan uit schakelaar kunnen maken.

In bedoel dan stekker die de machine ingaat, extra schakelaar, dimmer, de normale schakelaar van de machine.
Als de machine wel een mechanische rem heeft dan kan dat ook maar dan word het iets ingewikkelder om aan te sluiten, maar als daar behoeft aan is wil ik dat ook wel uitleggen.

NOGMAALS controleer eerst hoe de zaag in elkaar zit!

Hier een schema van een afkortzaag metabo

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/kgs254.jpg

Hier een dimmer opzetten is snel het einde van je zaag.

Op 10 september 2023 18:57:28 schreef benleentje:
Meestal is dat het as-vermogen dus het werkelijk opgenomen vermogen gaat dan richting de 3kW.

Ik zou eerder verwachten dat deze info niet van "een motorplaatje" maar van de "apparaatsticker" afkomstig is. En ik denk dat ie dan het opgenomen vermogen moet vermelden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier een dimmer opzetten is snel het einde van je zaag.

Enkel voor de laser dan voor de rest gaat dat prima en ook het remmen zal daarna normaal verlopen.
Dit type motor laat zich wel wat moeilijker in toeren regelen aangezien het eren asynchroon motor is de motor van TS is met koolborstel en dat regelt een stuk beter.

NOGMAALS controleer eerst hoe de zaag in elkaar zit!

Ja dat is wel belangrijk want als er zoiets als met een laser zit dan moet dat deel buiten de dimmer om aangesloten worden.

Verder uitsluitsel:
de zaag heeft geen rem (verminderd langzaam in toerental tot stilstand na het loslaten van de bedienknop -als een uitlopend vliegwiel dus).

ik wil het toerental kunnen regelen met het oog op het doorzagen van meer kwetsbare materialen/het gebruik van fijnergetande zaagbladen.

er zit geen (lijn)laser op de zaag als richthulp of voor andere doeleinden (het verblinden van overvliegende piloten?) :)