Omvormer 220 Vac naar 12 Vdc 180 amp.

Op 12 september 2023 21:07:06 schreef rew:
... het gewicht 200kg dan gaat het over 2kN ..

200kg is toch 20kN??

Op 12 september 2023 22:33:09 schreef fcapri:
met een gewone 13,6V voeding van 1A, wat gaat die doen als je de accu's zwaar belast en die inzakken naar 10V?

Formeel is dan zeg 1.2A bij 10V op de uitgang "buiten spec" en dan heeft de voeding de keuze: 1) direct kapot 2) uit en pas weer aan nadat de spanning er af geweest is of 3) gewoon de beloofde 13.6V +/- 10% niet halen, maar wel stroom blijven leveren.

Als je als fabrikant keuze 1 neemt, dan krijg je veel klachten: "Echt ik deed niets verkeerd, het moet een productiefout zijn, ik wil een nieuwe!"... Fabrikanten leren wel af om het zo te ontwerpen.

Als je als fabrikant keuze 2 neemt, dan krijg je nog steeds klachten, en het kost extra hardware.

De meeste voedingen zullen gewoon hun best blijven doen om iets aan output te leveren. Het zal de levensduur nauwelijks beinvloeden dat je hem zo nu en dan een paar minuten naar 10V trekt.

Op 12 september 2023 22:39:50 schreef ohm pi:
[...]200kg is toch 20kN??

Ik dacht van niet. F = m . g = 200kg * 9.8 m/s2 = 2kN. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 13 september 2023 09:43:08 schreef rew:
Ik dacht van niet. F = m . g = 200kg * 9.8 m/s2 = 2kN. Toch?

200kg = 1.9613kN. Afgerond 2 dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Omdat schatting "ongeveer 2x in de week" en "max ongeveer 200kg" allebij maar 1 significant cijfer hebben is de afronding naar 2kN wel gerechtvaardigd denk ik.

Ik kan me zo opwinden over amerikanen die dan beweren "The new train in XXX will travel at 372.9 MPH". Als je dat getal omrekent naar km/h krijg je 599.9961 km/h. 1x raden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 september 2023 09:43:08 schreef rew:
[...]Ik dacht van niet. F = m . g = 200kg * 9.8 m/s2 = 2kN. Toch?

Ik ben te lang van school af. Je hebt gelijk.

Ik heb het geprobeerd met de autobatterij van 44ah, resultaat 1,5 keer met de stapelaar naar omhoog kunnen heffen en batterij was leeg (weet niet zeker of de batterij 100% ok is !)

Omdat ik vooral de stapelaar gebruik om op de zelfde plaats te heffen, heb ik de 12 volt motor er eens afgehaald van de hydraulische groep, om eventueel deze te vervangen door 230 of 400 vac (ik heb hier 400v beschikbaar)

Na het opmeten van de motor ben ik er achter gekomen (via het net) dat deze een B5 flens heeft… ik heb verschillende B5 motoren gevonden, echter met een afwijking op het vermogen en/of toerental !

Het toerental van de originele 12 volt (180 amp) motor is 1750 rpm, ik heb er een op het net gevonden van (230/400 volt 2,2 Kw) met 3000 rpm… wil dit zeggen dat dan de stapelaar bijna 2 keer zo snel naar omhoog zal gaan ?

Heb er ook een gevonden van (230/400 volt 1,1 Kw) met 1440 rpm… wil dit zeggen dat dan de stapelaar ietsje trager naar omhoog zal gaan, en maar de helft (600kg ipv 1200kg) kan heffen ?
(origineel 12 volt x 180 amp = 2160 watt) tegenover (nieuwe 230/400 volt 1100 watt)

De nieuwe motor op 230 volt aansluiten of beter op 400 volt, of blijft dit hetzelfde ?

Voordat ik een aankoop ga doen, had ik graag de mening van jullie gehad zodat ik niet voor verrassingen kom te staan ;-)

Alvast bedankt !

Gegevens van een 230/400 volt 2,2 Kw motor, die zou kunnen passen :

Foto’s van een 230/400 volt 1,1 Kw motor die zou kunnen passen (tweedehands) :

Als het heffen niet meer dan ca. 20 seconde duurt, is het niet normaal dat je accu het dan al opgeeft. Die is ofwel leeg ofwel versleten.
De startmotor van een auto trekt iets tussen de 100 en 500a afhankelijk van je motorblok, en je kan heel wat startpogingen doen (als je benzinemotor niet aan wil slaan) op een goede startaccu.

Met een lager toerental zal ie iets langzamer omhoog gaan. Als het heffen 20 seconde duurt (ik grijp dat heven uit de lucht) met een 1750rpm motor, dan zal dat bij 1440rpm ongeveer 25 seconde duren.

Met een hoger toerental sneller, doch je benodigde motorvermogen zal bij een verdubbeld toerental ook dubbel zo hoog worden. In plaats van een 2kW motor zul je dan een 4kW motor moeten monteren (alle rendementen even daargelaten).
Daarnaast moet je pomp het grotere vermogen wel aankunnen.
Kortom: geen goed plan. Je kan het dan niet meer uit enkelfase 230v halen.

Met een lager toerental kan je toe met een iets lager vermogen. Maar 1,1kW waar vroeger 2,1kW in zat, vind ik onverstandig. Alhoewel het expliciet om korte bedrijfsperioden gaat en de kans op thermische overbelasting klein is, is er een realistische kans dat je motor niet op toeren komt. Ik kan dat niet voorspellen, dus durf ik niet te zeggen of het zin heeft dat uberhaupt te proberen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik zou voor een 2.2kW motor gaan op ongeveer 1400RPM. Als ik google op "2.2kw motor site:.nl" dan krijg ik talloze hits waar zat "ongeveer 1400" tussen zitten. (omdat het zoveel varieert tussen 1440, 1480 en 1400 werkte "1440 RPM" als zoekterm toevoegen niet fijn: Dan maar met de hand selecteren).

Ik zou voor "driefase" gaan. Die kan je eventueel op een frequentie omvormer zetten voor "motor bescherming", "softstart" en "regelbaarheid".

Ik heb nu "B5" toegevoegd, en vind dan ook motoren "B3/B5". Mogelijk is B3 ook geschikt en kan je ruimer zoeken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 19 september 2023 16:02:18 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Het toerental van de originele 12 volt (180 amp) motor is 1750 rpm, ik heb er een op het net gevonden van (230/400 volt 2,2 Kw) met 3000 rpm… wil dit zeggen dat dan de stapelaar bijna 2 keer zo snel naar omhoog zal gaan ?

JA dat klopt helemaal gaat 2x zo snel omhoog. Maar dan zal dan met 2,2kW niet lukken daar heb je de 4kW voor nodig als je het maximale gewicht met die snelheid wil heffen.
Of je kan maximaal 3000 / 1750 * 1200kG =

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Het toerental van de originele 12 volt (180 amp) motor is 1750 rpm, ik heb er een op het net gevonden van (230/400 volt 2,2 Kw) met 3000 rpm… wil dit zeggen dat dan de stapelaar bijna 2 keer zo snel naar omhoog zal gaan ?

JA dat klopt helemaal gaat 2x zo snel omhoog. Maar dan zal dan met 2,2kW niet lukken daar heb je de 4kW voor nodig als je het maximale gewicht met die snelheid wil heffen.
Of je kan maximaal 1750/3000 * 1200kG = 700kG heffen

Maar ik zou het niet doen want je weet niet wat het max RPM is waarvoor de pomp gemaakts en wat de hoge flow van olie met de rest van het systeem doet.

Heb er ook een gevonden van (230/400 volt 1,1 KW) met 1440 rpm… wil dit zeggen dat dan de stapelaar ietsje trager naar omhoog zal gaan, en maar de helft (600kg ipv 1200kg) kan heffen ?

De correcte berekening =
1,1 / 2,16 * 1750 / 1440 * 1200kG = 742kG

Ik zou zoals REW aangeeft nog probeer wat meer te zoeken, maar als je met ca 750kG kan leven dan is het wel een optie die je kan doen.
Zoek er dan ook een motorbeveiligingschakelaar/ relais = MBS bij waarop je de motor stroom kan instellen. Dan zou je best een keer 800kG kunnen tillen en als de stroom dan echt te hoog word schakled die MBS wel af.

https://www.btmarkt.nl/Motorbeveiligingsschakelaar

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 19 september 2023 16:22:20 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Merci iedereen,

Ik heb er eentje gevonden op het net (230/400 volt 2,2 Kw 1500 rpm) met B5 flens (B3 is zonder flens) nieuw voor 181 euro (bedrijf in Spanje) verzonden voor 19 euro, dus samen zo’n 200 euro.

ik heb gezocht voor een tweedehands, maar dan ben je ook al 100-130 euro kwijt excl. verzending voor een oldtimer… ofwel ben ik op de verkeerde plaats aan het zoeken ;-)

Lijkt dit voor jullie ook de beste keuze… zoja, zal ik dan deze motor aansluiten op 230 volt of is 400 volt beter ?

benleentje

Golden Member

zal ik dan deze motor aansluiten op 230 volt of is 400 volt beter ?

Een motor heeft geen nul dus voor een motor is het altijd 400V , als ik het uitgaan van het Nederlandse 3 fase net.

230/400V betekent 230V voor driehoek en 400V voor een ster aansluiting. Dus het eerste getal is eigenlijk de spoelspanning

Dus als je 400V tussen de fasen hebt dan moet de motor in ster aangesloten worden

Er bestaan ook nog oudere 127V/230V 3 fase neten. Dus waar de spanning tussen de fase maar 230V is. Maar dat kan ook een 230V frequentie regelaar zijn. Dan sluit je de motor in driehoek aan

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 september 2023 21:22:57 schreef ivend:
Lijkt dit voor jullie ook de beste keuze… zoja, zal ik dan deze motor aansluiten op 230 volt of is 400 volt beter ?

Ik DENK dat jij een 400V driefase aansluiting hebt. De 230/400V aanduiding geeft aan dat iedere spoel 230V hoort te krijgen. Je kan hem dan in ster op een 400V aansluiting aansluiten: Er staat dan 230V tussen de virtuele, zelfgemaakte nul en ieder van de drie fases: 230V over de spoelen.

In België hebben ze ook huisaansluitingen waar je 3*230 krijgt: er staat 230V tussen de fases! Nu moet je de motor in DRIEHOEK aansluiten. Iedere spoel staat nu direct tussen twee fases, waar 230V op staat.

Voor de motor maakt het niet uit wat je doet. Maar in driehoek op 400V... dat gaat fout.

Wat je wel kan doen is ook nog een FO kopen. Dan zet je hem TOCH in driehoek en als je dan de FO correct vertelt dat ie 230V moet hebben bij 50V, dan kan je zelfs sneller dan 50Hz: tot ongeveer 80Hz. De motor zal dan rond de 3kW kunnen leveren (bij 2300RPM)!

Merk op dat deze leverancier kennelijk geen verstand heeft van motoren. Hij verkoopt namelijk de eerste motor ooit die 100% efficient is! Een Asynchroon motor in Europa kan nooit 1500 RPM lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/