Philips 37PFL7606H/12 T-con?

Goedemorgen,

Gister begon mijn trouwe Philips tv ineens raar te doen. Het beeld werd eerst om de 2 seconden even iets wazig, daarna ging het over op 0.5cm verticaal op en neer springen van het beeld, ook op 2 seconden ritme. Als het beeld omhoog springt is onderin een dunne lijn te zien.

Tv is vannacht spanningsloos geweest, vanmorgen werkte hij eerst prima maar na een minuut of 10 weer hetzelfde ritueel. Eerst wazig en daarna op en neer springen van het beeld.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar het T-con bord. Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Groeten

een foto of video helpt hier wel.. klinkt meer als scherm zelf, warmt op en de fout ontstaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na een minuut of 10 wordt eerst het hele beeld wazig om de 2 seconden, dit duurt 10/30seconden.

Gaat daarna over in normaal beeld maar dan op en neer op een ritme van 2 seconden op 2 neer. Beeld springt steeds omhoog tot die onderste lijn.

Zal dit niet met aansturing te maken hebben? Vind het ritme van 2 seconden nogal bijzonder. TV blijft verder gewoon normaal werken. Andere inputs geprobeerd, maar euvel is overal.

pa3fun

Golden Member

Met mijn beperkte ervaring zeg ik: het lcd-paneel.
Koppel (om beurten) de linker- en de rechterhelft van het LCD-paneel eens los van de TCON en kijk of dat "springen" in beide gevallen blijft voorkomen.

"Vraag niet hoe het kan ..."

Op 14 september 2023 15:40:29 schreef pa3fun:
Met mijn beperkte ervaring zeg ik: het lcd-paneel.
Koppel (om beurten) de linker- en de rechterhelft van het LCD-paneel eens los van de TCON en kijk of dat "springen" in beide gevallen blijft voorkomen.

Ah dat zou jammer zijn, ik zal dit eens proberen.

Zojuist getest met tcon om de beurt een helft afgekoppeld, en op beide helften is er geen storing. Zodra ik beide helften weer aansluit is de storing er meteen weer.

Kan ik nu al voorzichtig aannemen dat er met het scherm zelf niks is?

Ik heb een gebruikt T-con bordje uit het verre oosten laten komen voor een tientje en de tv lijkt weer prima te werken _/-\o_. Heeft eerste uren zonder problemen gedraaid.

Gelukkig! Nu afwachten of probleem wegblijft, in de regel is / zijn deze issues beeldscherm gerelateerd, maar een beetje geluk een Tcon in dit geval!

maartenbakker

Golden Member

Welk merk is het panel? Vaak zat er een AUO in voor de 37" maar ik gok zomaar dat dit een LG of een Sharp is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zit inderdaad een LG panel in, de LC370EUF. Heeft Philips eigenlijk zelf panels gemaakt?

Tv heeft al wat uren zonder problemen gedraaid nu, probleem kwam met vorige tcon na zo'n 10 minuten, dus verwacht dat het opgelost is.

Philips heeft in het begin een joint venture gehad met LG, dus in den beginne van de Platte LCD TV's (2000) waren het LG-Philips schermen, Plasma heeft Philips nooit in gezeten, OLED ook niet..

maartenbakker

Golden Member

Ook de panels die Philips met LG in de joint venture maakte, werden uitsluitend ontwikkeld en geproduceerd in LG fabrieken. Het ging waarschijnlijk maar om een paar specifieke patenten die Philips inbracht en het elimineren van Philips als mogelijke marktpartij.

De enige panels die Philips bij mijn weten ooit zelf gemaakt heeft in meer dan prototype-aantallen, waren kleintjes in de jaren '90. 3", 5", dat soort maten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah top, weer wat geleerd. Wist al wel dat Philips niet veel meer zelf ontwikkeld en produceert, dus het lg paneel was geen complete verassing voor me.

Zag laatst deze video op youtube. Ze hadden zo groot kunnen zijn :X

En te weten dat Philips zelfs geen lampen meer maakt...

maartenbakker

Golden Member

Die komen nog wel voor een groot deel op basis van Philipstechnologie uit fabrieken die van Philips waren. Dus nog net een tandje echter dan consumentenelektronica.

Lampen komen of uit China fabrieken of uit de PILA fabrieken polen. Roosendaal laatst langs gereden, is een groot weiland: komt geen TL buis meer uit, ja nog wel Philips patenten misschien maar ook daarvan de kwaliteit holt achteruit. Laatste sessie TL buizen waren erg snel opgebrand.