Bosch wasmachine Hangt bij Spoelen Centrifugeren/Afpompen

vergeten

Golden Member

Van de buurvrouw :)

Intelligent Doseersysteem
Bosch EcoSilence Drive  Aqua|stop  Serie|6

Blijft regelmatig hangen, op 9 minuten voor het einde, bij Spoelen Centrifugeren/Afpompen!
Zie in dit filmpje wat er gebeurd (Klikbare link)

3 simpele vragen :) met vast weer lastige antwoorden :(

1. Wat kan hier aan de hand zijn?
  2. Hoe & waarom komt hij in deze toestand?
  3. Hoe te voorkomen?
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wordt het water afgepompt, of nog water in de kuip?
Kan de deur worden geopend?
Spanning even afleggen en terug opzetten, herstart de machine dan?

[Bericht gewijzigd door fabrice op 13 september 2023 06:36:52 (49%)

Ik zou verwachten dat bij een banaal euvel de wasmachine een melding naar de particulier maakt. Een sleutel wil zeggen dat de klant niet mag op de hoogte gebracht worden, ergo, een niet banaal euvel.

Enr? Of beter: foto typeplaatje. You know the drill.

1. Open maken en op dat moment waterschade zoeken.
2. Testprogramma starten en foutcodes uitlezen.

Bediening die mankeert? (Toets blijvend ingedrukt, je kan eens simuleren door zelf je vinger ergens blijvend op te houden) Motor die weigert?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 13 september 2023 06:23:07 schreef fabrice:
Wordt het water afgepompt, of nog water in de kuip?

Ja, de was is nat maar niet drijfnat.

Kan de deur worden geopend?

Ja, de deur kan open.

Spanning even afleggen en terug opzetten, herstart de machine dan?

Nee helaas niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 13 september 2023 06:46:53 schreef EricN:
Ik zou verwachten dat bij een banaal euvel de wasmachine een melding naar de particulier maakt. Een sleutel wil zeggen dat de klant niet mag op de hoogte gebracht worden, ergo, een niet banaal euvel.

Ben niet zo'n ster in begrijpend lezen maar wat bedoel je hier? _/-\o_

Enr? Of beter: foto typeplaatje. You know the drill.

2. Testprogramma starten en foutcodes uitlezen.

Hoe start je dat testprogramma?

Bediening die mankeert? (Toets blijvend ingedrukt, je kan eens simuleren door zelf je vinger ergens blijvend op te houden) Motor die weigert?

Ook bij aanraaktoetsen! ????
Welke motor (pomp?) soms gaat het ook gewoon helemaal goed en maakt hij het programma wel helemaal compleet af.

Filter al gecontroleerd?
Als hij niet snel genoeg leeggepompt is, kan deze fout volgens mij optreden.

Toetsproblemen en vocht of zeeprest. Zeker(!) bij tiptoets.

Wat ik bedoel is: indien het een euvel is dat de klant kan oplossen zoals onder andere een verstropte filter of traag weglopend water of kraan dicht dan gaat de machine het "zeggen" tegen de klant door bv een foutcode die in de handleiding terugvindbaar is of een tekst op het display. Komt er "service contacteren" op dan is het iets dat de klant niet kan oplossen. Dus vandaag dat het niet wat banaals gaat zijn.

De servicemode oproepen gaat via de service documentatie. Die kan ik niet bezorgen zonder Enr. De foto heeft dit opgelost

vergeten

Golden Member

Dank!
Ik neem aan dat de mail die ik ontving [knip] van jou afkomstig is :)

Ik kan aan de slag!

[Bericht gewijzigd door Sine op 14 september 2023 22:10:56 (18%)

Email ten grabbel leggen is not done. Verwijderen aub

Sine

Moderator

E-mailtje even gestript, publiek email adressen neer plempen is nooit een goed idee.

[Bericht gewijzigd door Sine op 14 september 2023 22:12:32 (57%)

Op 14 september 2023 14:09:41 schreef EricN:
De servicemode oproepen gaat via de service documentatie. Die kan ik niet bezorgen zonder Enr.

@EricN : heb je misschien de service documentatie van mijn Bosch wasmachine ook? Het E-nr. is: WAN28090NL/14
Mijn emailadres is zichtbaar in het profiel. Dat zou ik erg waarderen, bedankt!

.

[Bericht gewijzigd door EricN op 15 september 2023 13:45:58 (99%)

vergeten

Golden Member

Op 14 september 2023 22:11:29 schreef Sine:
E-mailtje even gestript, publiek email adressen neer plempen is nooit een goed idee.

Ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar was in de veronderstelling dat ik het toch wel voldoende gemaskeerd had neergezet. Zoniet sorry dan.

vergeten

Golden Member

Heeft iemand ook opgemerkt, bij het filmpje in de beginpost, dat er als het ware totaal willekeurige piepjes te horen zijn?
Vermoedelijk zonder enige betekenis.

Om je aandacht te trekken. Het is tenslotte een foutmelding.

Via service menu wat meer te weten gekomen? Foutcodes in het geheugeb? Testprogramma's...?

Gezien de vreemde interval tussen de piepjes vermoed ik een slecht contactje of een verbinding die er niet hoort te zijn. Mogelijk alsnog een toetsencombinatie die actief blijft.

Is het apparaat deugdelijk geaard?