Aardlekschakelaar uit bij uitzetten 230V motor

Ik heb op mijn zaagmachine een nieuwe 1-fase 230V 0,55kW met ingebouwde 25µ 450V condensator geplaatst.
Aangesloten op 230V huisinstallatie middels een 3 aderige kabel met een geaarde stekker er aan, waartussen een nieuwe opbouw huisschakelaar, waarbij 1 draad kan worden onderbroken of ingeschakeld, is aangesloten.
Stekker in het stopcontact terwijl de schakelaar uit staat.
De motor gaat gewoon lopen bij het inschakelen middels de schakelaar.
Als ik met de schakelaar de motor UIT zet knalt de aardlek van die groep in de meterkast van de woning er uit ?
Als ik de stekker in een verlengkabel met een eigen schakelaar steek, waarvan de stekker dan weer in hetzelfde stopcontact gaat als voorheen, en ik schakel met de schakelaar van de verlengkabel aan en uit, gaat dit zonder problemen.
Motor gaat elke keer aan en weer uit zonder dat de aardlek er uit valt ??
Wat is hier aan de hand ?
Hoe los ik dit op zonder dat ik de extra verlengkabel moet gebruiken ??

Is de schakelaar in de verlengkabel dubbelpolig? Probeer eens door de stekker 180 graden te draaien. Vervang de enkelpolige schakelaar door een dubbelpolige schakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als een aardlek afvalt is dat door een verliesstroom.
Daar ga je altijd op zoek naar de oorzaak... ook als een verlengkabel of een dubbelpolige schakelaar het probleem verdoezelt.
Een megger zal je vertellen wat er doorslaat bij de afschakelspanningspiek.... de motor of de condensator... of.....

Probleem opgelost;
Lag inderdaad aan de schakelaar, die maar 1 draad (nul of fase) schakelde.
De stand van de stekker in het stopcontact bepaalde ook of de 0 of de fase geschakeld werd. Dit maakte ook uit, als ik de stekker omdraaide.
Nu nieuwe 2-polige werkschakelaar er tussen gezet ipv de eerder geplaatste lichtschakelaar en het probleem is opgelost.
Bedankt voor het meedenken.
Topic kan gesloten worden.

Probleem opgelost

Toch niet.
Het probleem is nog steeds aanwezig.
Je hebt het enkel weten te verdoezelen.