Kennis van me komt met "z'n deurbel" hier bij me. En een nieuwe van de gamma.
Die nieuwe van de gamma heeft duidelijk twee "hier moet je hem aansluiten" schroeven en een contactje wat verbroken wordt als de magneet de klingel aantrekt.
Boel op m'n labvoeding aangesloten (ik heb even geen 8V trafo op m'n bureau) en "ping" klingel veert niet terug, maar er is wel duidelijk een airgap bij dat verbreek contact.
Bij nader inzien is dat verbreek contact nergens op aangesloten, als ik die gebruik gaat ie netjes rinkelen ook op DC. Kennelijk heeft ie de AC nodig.
M'n kennis is net weer weg en ik heb geen fotos genomen. Sorry.
Toch een foto gevonden van dit type: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/deurbel-aansluiten.94908/
Die andere had ruimte voor 4 grote batterijen. C of D denk ik. Daarnaast waren er vier contacten. Ik heb een paar gevonden waar 6V tussen staat: De batterijspanning. Ik heb ook een paar gevonden waar de spoel tussen staat. Als ik die van 8V voorzie, dan gaat er stroom lopen en doet ie 1x "PING".
Kent iemand dit type deurbel? Eiemand enig idee hoe het ding intern aangesloten is? Had ie op DC kunnen werken? (dan moet er dus een verbreek contact op zitten of zo. Of zou het een ding-dong zijn? De hint dat het moet kunnen is dat ie een batterijvak voor 6V heeft.... )
Deze deurbellen bestaan ook met 5 schroef contacten, De onderhavige had er maar vier.