Toshiba 55U5766dg smarttv. Geen beeld, wel geluid

Zojuist een tv van de straat gered die ik graag zou redden. Het gaat hier om een 55" Toshiba (Vestel) UHD smarttv, type 55u5766dg.

Deze tv heeft ogenschijnlijk een probleem met het beeld. Het geluid doet het wel.

Bij het inschakelen knippert de led meermaals en verschijnt er na een paar seconde het Toshiba logo in beeld. Keurig verlicht, zoals het hoort. Enkele seconden later een lichtflits en wederom op zwart. Het ledje is nu groen.

Voor zover ik kan oordelen, lijkt de backlight in orde: alles licht bij het verschijnen van het logo keurig op. Sluit ik via HDMI een humax decoder die wat afspeelt, dan geeft ie ook keurig geluid.

Iemand bekend met deze tv en een hint waar ik moet beginnen?

pa3fun

Golden Member

Je hebt het vast al geprobeerd, maar zie je iets van beeld als je het LCD-paneel belicht met (bijvoorbeeld) de zaklamp in je telefoon?
Zelf doe ik deze test altijd door een Chromecast in een HDMI-poort te prikken, en vanaf YouTube een bekend filmpje af te spelen (zodat je weet wat/waar in beeld zou moeten zijn).

[Bericht gewijzigd door pa3fun op 14 september 2023 15:37:58 (40%)

"Vraag niet hoe het kan ..."

Nee, dat zie ik niet helaas. Was ik vergeten te melden.

Bij het opstarten had ik een filmpje gemaakt. Na het paar keer opstarten van de tv viel me iets op.

Beeld teruggekeken op filmpje: toch ook het scherm defect waarschijnlijk of in ieder geval de beschermlaag?

https://imgtr.ee/images/2023/09/14/589359a8dcdfc15e920178dcf5013f00.th…

maartenbakker

Golden Member

Hij geeft dus wel beeld, maar heel kort? En gaat daarna de backlight ook uit?

Die screenshot ziet er niet superverdacht uit voor wat het panel betreft. Als daar schade aan is, ziet het er meestal anders uit.

Overigens gaat het om een door Vestel geproduceerd toestel. De typesticker geeft uitsluitsel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 september 2023 19:41:24 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het zal 'm in de voeding zitten. De voeding -17IPS20 volgens google, stuurt ook de led drivers aan. Daarin gaat het nog weleens mis.

Op onderstaande site zijn een aantal artikelen te vinden over de problemen met Vestel en niet lekker werkende backlights.

https://www.petervis.com/electronics%20guides/17ips20/blinking-tv.html

Waarschijnlijk verkoop ik de tv morgen, anders ga ik 'm openschroeven en doormeten.

Toch maar opengeschroefd, omdat ik vermoedde dat er wellicht wat vocht tussen panel zat. Nadat ik 'm op zn kant heb gezet, was er namelijk ander patroon zichtbaar dan op de foto hieronder. De tv heeft op zn kant gestaan. Iets met capillaire werking enzo.

Anyway, op de voeding is een bolle condensator te zien. Grote kans dat dat de oorzaak is.

De voedingsprint is een Vestel 17IPS72. De bolle condensator: 100V, 92uF en uiteraard heb ik die niet liggen :(

En nu snap ik er even niets meer van. De defecte condensator vervangen. Door eentje van 400v, 100uF.

Sluit ik het geheel opnieuw aan, werkt de tv naar behoren. Backlight doet het weer perfect. Alleen, een veel blauwer beeld ;(

De ledjes branden nu blauw, waar de kleur met een defecte elco (100v, 92uF) tijdens het opstarten wel een juist kleur hadden: wit en het beeld -als dat er even was- wel in de juiste kleuren was.

Heb ik wat fout gedaan? En, kan ik de 100v, 92uF evt vervangen door eentje van 330uF, 100V?

[Bericht gewijzigd door enweereentje op 15 september 2023 19:54:03 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk toch aan de LED strips zelf. Het kan zijn dat hij met de defecte elco een te lage brandstroom had waardoor je het bij kort aangaan niet zo erg zag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit blauwe achtergrond fenomeen lijkt een bekend probleem te zijn met Vestel TV's wanneer ik er een paar herstel forums op nakijk. Redelijke unanieme mening ook is dat het vervangen van de LED's de enige oplossing is.

Ik ben het eens, de ledstrips moeten vervangen worden. Daar gaan we maar eens naar kijken.