Bosch Varioperfect serie 2

Wij hebben bovenstaande wasmachine van een paar jaar oud. Nu draait de trommel niet meer. De machine vult gewoon met water en pompt ook alles af maar de motor die de trommel moet draaien doet het niet. Ik heb de koolborstels vervangen maar helaas heeft dat niets opgeleverd (nou ja, het heeft me werk opgeleverd).
Heeft iemand een suggestie hoe ik zo'n motor kan doormeten, om erachter te komen of vervanging daarvan het euvel oplost? Ik ben helaas geen groot electrowonder dus alles in Jip en Janneke taal is erg welkom.
Ik heb een foto van het typeplaatje op de motor bijgevoegd.
Heel erg bedankt voor het meedenken alvast

[edit:typeplaatje bijgevoegd nav onderstaand bericht]

En het typeplaatje van de machine bijvoegen.

Kun je met een ohmmeter overweg? Dat is een minimum vereiste.

2-3 veldwikkeling. Koperdraad dus zeer laagohmig. Paar ohm
4-5 anker. Ook zeer laagohmig maar een paar ohm meer.
6-7 tacho meter. Ook in het ohmse gebied (niet kilo ohm) richting 100-200....soms 400.

Een motor is nooit zo stuk dat "niets doen" een indicatie is om te vervangen. Eerder:
Remmen ipv draaien met stotende bewegingen
Vonkende koolborstels
Beschadigde collector
Brandlucht.....maar nooit "niets doen"

(Bij dit type motor)

Waren de oude op? Mss heb je de nieuwe borstels niet diep genoeg geduwd? Een meting gaat dit uitklaren

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor je reactie Eric.
De koolborstels waren wel al een eind op weg maar ik had op voorhand al niet echt het idee dat ze "op" waren; toch maar vervangen in de hoop dat... Helaas: ze lopen netjes aan maar dat was kennelijk niet het probleem.
Ik kan met een ohmmeter "overweg" maar ben bang dat jouw "overweg" er iets anders uitziet :) . Ik zal eens kijken of ik hier locaal wat hulp kan vinden

1. Zet machine aan
2.Is er een programma lopende?
3.Indien ja: start een afpompprogramma van 0:01 minuut en wacht tot gedaan is
4.Zet toestel uit
5.Deur gesloten
6.Druk op starttoets en HOUDT ingedrukt.
7.Draai de programma schakelaar 15 klikken rechtsom.
8.Als de display helemaal oplicht los dan de starttoets

Welke foutcode komt er op het display?

Mogelijk moet je de sequentie vanaf 4. herhalen daar het nauw steekt qua timing.

Motor error

Is remanente error. Wil zeggen dat de machine nooit meer zal draaien totdat de foutcode gedeactiveerd is of opgelost.

Dus eerst wissen door in service te gaan

De eerdere sequentie is om in de service te gaan. Zou nu gewist moeten zijn dus.

Ms dat je tijdens het foutuitlezen nog eens op start behoort te drukken?

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 15 september 2023 12:59:42 (13%)

Dankjewel. Het leek inderdaad gewist want kon hem niet meer opnieuw oproepen. Maar de motor draaide nog steeds niet.
Net een wasprogramma aangezet van 2 uur; motor draaide niet en de machine gaf na 15 minuten aan dat hij klaar was. Nu is ook e21 weer af te lezen als storingscode.
Misschien als extra info: Als we het programma 'centrifugeren' aan zetten, start de klok met 12 minuten met afpompen. Na het afpompen schiet de klok van 10 minuten door naar 2 minuten.
Ik weet niet of dit een indicatie is voor een bekend probleem?

hobby-ist

Honourable Member

Een paar jaar oud.
Hoeveel precies?

Kan zijn dat u nog garantie heeft, of recht op coulance.

Consumentenbond.
Van een machine van bijvoorbeeld 800 euro mag verwacht worden dat hij minimaal 5 jaar meegaat.
Koopt u een wasmachine van 199,95 dan mag u niet verwachten dat hij 10 jaar meegaat.

Lid van de consumentenbond?

Niet zelf aan de machine sleutelen voordat vaststaat of er nog minimaal garantie op zit.

Er ist wieder da...

Op 15 september 2023 13:15:55 schreef Mobaen:
Dankjewel. Het leek inderdaad gewist want kon hem niet meer opnieuw oproepen. Maar de motor draaide nog steeds niet.
Net een wasprogramma aangezet van 2 uur; motor draaide niet en de machine gaf na 15 minuten aan dat hij klaar was. Nu is ook e21 weer af te lezen als storingscode.
Misschien als extra info: Als we het programma 'centrifugeren' aan zetten, start de klok met 12 minuten met afpompen. Na het afpompen schiet de klok van 10 minuten door naar 2 minuten.
Ik weet niet of dit een indicatie is voor een bekend probleem?

Dan zal het probleem nog aanwezig zijn en daarom nog steeds dienst weigeren.

Mogelijkheden: motor, motorbekabeling, print

De eerste 2 zijn eenvoudig meetbaar. Het laatste vraagt eerst visuele inspectie op losse Solderingen.

Bedankt voor het meedenken Eric e.a.
Ik ga er niet mee verder maar heb maar een andere machine besteld.

Jammer om te zien dat een machine die er verder nog zo goed uitziet (alle rubbers nog prima, nergens vocht) het gewoon economisch niet meer waard is om ernaar te laten kijken. Veel prima onderdelen als afval op de toch al zo grote berg... Heel jammer.

Zo iets kan ik dan toch niet echt uitstaan. Dus na het bestellen van een andere machine nu de kabeltjes bij de aansturing losgehaald.
Er lijkt wat rommel te zitten rondom plaatje 2 en 3 (de achterkant van 2).
Geen idee wat voor onderdelen dit zijn en of het iets te maken heeft met het probleem. Iemand wel?

ziedaar uw probleem. Mogelijk nog meer van dat. Goed nakijken

hobby-ist

Honourable Member

Printplaat eerst reinigen met LR (leiterplattenb Reiniger) van Kontakt Chemie.
Daarna solderingen (die schoon zijn nu) nasolderen met flux.
Alle solderingen die er verdacht uitzien en die "through-hole" zijn nasolderen met flux.
Daarna wederom reinigen met LR en een borsteltje.

Meestal werkt het dan weer.
Solderingen zijn vaak een oorzaak van problemen.

Er ist wieder da...

Hallo Eric, ben jij van goud of zo?
Ik heb een hele tijd staan kijken op dat printje en jij ziet vanaf een foto wat er moet gebeuren. Na je berichtje ben ik met heel weinig vertrouwen aan het solderen geslagen en het zaakje doet het gewoon weer!!!
Echt ontzettend bedankt!

Hier noemt dat: banaal ;-)
Veel plezier er mee

Gewoon los. Hier gaan geen hoge stromen door zoals het verwarmingselement. Solderen is voldoende.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 16 september 2023 05:19:15 (52%)

daandc

Golden Member

Waar is dat soldeerpad van toch niet van een relais he.

Dan doe je er verstandiger aan om deze te vervangen.

Als deze van een relais is is de binnenkant (lees contacten) ook gefrituurd.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!