RT18A01 wireless rs485

Ik heb mij 2 van deze modules besteld bij ali. Nu als ik de ene module onder spanning zet dan knipperen tx en rx en gaan ze uit. Bij het andere bordje gebeurd dit niet. Hier blijft tx heel flauw branden. Zouden deze stuk zijn? Hoe test ik dit best? Ik wil mijn energie meter niet stuk maken dus durf het niet echt testen voor ik zeker ben dat er niks met deze bordjes mis is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Spijtig genoeg niet direct een datasheet kunnen vinden. Wat me opvalt is dat er op uw borden weerstanden zijn gebruikt van 470Ω en 2x 4k7. Bekijk ik andere borden met dezelfde nummer, dan zijn dat 0Ω en 2x 4k7.

Tussen A+ en B- verwacht je ook 120Ω. 4k7 tussen A+ en +5V en 4k7 tussen B- en GND is ook een hoge waarde. Meestal tussen 700Ω en 1k.

Is deze module als master of als slave geprogrammeerd?

Is dit niet eenvoudiger op te zetten met 2 ESP32/ESP8266? 433MHz is ook niet zo een betrouwbare band. Zit ondertussen behoorlijk vol met thermometers, deuropeners, ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 september 2023 15:34:08 schreef buckfast_beekeeper:
Spijtig genoeg niet direct een datasheet kunnen vinden. Wat me opvalt is dat er op uw borden weerstanden zijn gebruikt van 470Ω en 2x 4k7. Bekijk ik andere borden met dezelfde nummer, dan zijn dat 0Ω en 2x 4k7.

Tussen A+ en B- verwacht je ook 120Ω. 4k7 tussen A+ en +5V en 4k7 tussen B- en GND is ook een hoge waarde. Meestal tussen 700Ω en 1k.

Is deze module als master of als slave geprogrammeerd?

Is dit niet eenvoudiger op te zetten met 2 ESP32/ESP8266? 433MHz is ook niet zo een betrouwbare band. Zit ondertussen behoorlijk vol met thermometers, deuropeners, ....

https://a.aliexpress.com/_mLyvZvc dit is die dat ik gekocht heb. Deze zou ingesteld staan als transmitter en receiver. Wat kan ik dan juist testen volgens u? Via esp moet je dan toch antennes hebben ? Wemos d1 mini heb ik nog liggen .

buckfast_beekeeper

Golden Member

Vermoedelijk staat de zender nu continu op 9600Bd wat uit te zenden. Waardoor de Tx led aan is. Een RS485 sniffer aan de ontvanger koppelen en mogelijk zie je dan dingen aan 9600Bd verschijnen in een seriële monitor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.