Zonnepaneel met 2 controllers en 2 accu’s

Dag allen,

Ik zit met een vraag over het installeren van een simpele solar controller voor het opladen van een 12v accu.

Ik heb een 36v 100w zonnepaneel en een 12v accu met een simpele pwm auto 12/24v battery controller.
De handleiding geeft aan dat voor het opladen van een 12v accu het paneel max 24v mag zijn. Voor een 24v accu max 48v.

Het voltage van het paneel is dus te hoog voor een 12v accu. Nu kan ik twee accus in serie zetten om zo 24v te krijgen alleen de accu’s zullen dan ongelijk vol worden geladen.

Nu is mijn idee om een tweede controller erbij te zetten zodat elke accu een eigen controller heeft.

De beide controllers worden samen in serie op het paneel aangesloten.
Mijn vraag is: kan dat zomaar zonder vervelende gevolgen?

Zie de bijlage voor een schematisch overzicht.

Controllers in serie zetten kan niet.
De spanning over C1 en C2 is afhankelijk van de stroom en dat laatste heb je niet in de hand.

LDmicro user.

Dank voor het antwoord.

Dan zit er dus maar 1 ding op en dat is een ander zonnepaneel aanschaffen van max 24v.

Of is er een makkelijke en efficiente manier om van de 36v naar 24v te gaan? Met een transformator bijvoorbeeld?

Parallel kan wel, dus mijn vraag..
Over hoeveel stroom spreken we hier? maw hoeveel stroom kan dat paneel leveren?

LDmicro user.

Het paneel is 110wp op 36v dus dat is dan max 3A

Ik zou zeggen plaats een spanningsregeling ervoor maar dat is afhankelijk van de laders, als het MPP trackers zijn zal dat ook niet goed werken omdat ze elkaar 'in de weg zullen lopen'.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Kwa solar lader heb je een verkeerde keuze gemaakt. Ik weet het, die pwm laders zijn lekker goedkoop. Maar er zitten ook nadelen aan en daar loop je nu tegen aan.

Als je zoiets genomen had, dan heb je dat probleem niet. Hier is de nul last spanning 75V.

https://stroomwinkel.nl/zonnestroom-1/solar-regelaar/bluesolar-mppt-75…

Maar je paneel is ook niet erg groot, die gaat niet echt veel doen. Of je moet het als druppel lader gebruiken, dan kan het misschien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb zo'n ding nog nooit zelf kunnen onderzoeken, dus of het waar is, dat weet ik niet.....

Ik heb begrepen dat deze "pwm regelaars" besparen op de electronica: ze koppelen je zonnepaneel aan je accu totdat de accu vol is en dan schakelen ze de boel af.

Dit betekent dat (even overdreven volgens de fabrikant dus: "dat moet je niet doen") je paneel 36V 3A staat te leveren (108W) en je accu dan 3A 12V krijgt: 36W. 66% weggegooid vermogen. (vandaar dat de fabrikant zegt: Liever niet doen).

Zou je paneel zoals de fabrikant zegt: 24V zijn, dan verlies je dus maar 50% van het vermogen. Tja.

Een "MPPT" controller gaat WEL zoeken naar het "maximum power punt". Dan kan je dus wel je 36V 3A = 108W benutten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 september 2023 10:22:53 schreef rew:
Dit betekent dat (even overdreven volgens de fabrikant dus: "dat moet je niet doen") je paneel 36V 3A staat te leveren (108W) en je accu dan 3A 12V krijgt: 36W. 66% weggegooid vermogen. (vandaar dat de fabrikant zegt: Liever niet doen).

Precies, je verliest ook veel vermogen met zo'n ding. Maar daar is het prijs kaartje ook naar.

Oke dat is een helder verhaal… het beste is om mppt controllers te hebben…

Om even terug te gaan naar mijn vraag: kan ik twee pwm controllers in serie aansluiten op een 36v zonnepaneel en op elke pwm controller een 12v accu om op te laden.

Ik begrijp dat dit dus niet kan?

Is er een manier om het (met de spullen die ik heb) wel voor elkaar te krijgen? Of moet ik gewoon 2 andere zonnepanelen hebben (bv 2x 18v paneel en twee afzonderlijke circuits)

In serie kan niet, maar je kunt voor elke PWM controller een spanningsbegrenzing plaatsen en in parallel zetten, zoals deze https://ecstudiosystems.com/discover/circuits/power-supplies/npn-trans…

Wel de koeling voldoende groot nemen.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 16 september 2023 12:00:14 schreef wouterage:
Ik begrijp dat dit dus niet kan?

Dat kan inderdaad niet.

Is er een manier om het (met de spullen die ik heb) wel voor elkaar te krijgen?

Wij weten de specs niet van die pwm lader. Maar als de fabrikant, zegt dat de max inggangsspanning 24VDC is, gaan wij niet zeggen sluit maar aan op dat paneel. Zolang wij geen schema zien, kun je er weinig over zeggen.

Dus ja, als je die pwm lader wil gebruiken moet je zorgen dat je niet boven de 24VDC uitkomt. Zou dus een kleiner paneel worden.

Op 16 september 2023 12:18:08 schreef MGP:
....., maar je kunt voor elke PWM controller een spanningsbegrenzing plaatsen en in parallel zetten, zoals deze https://ecstudiosystems.com/discover/circuits/power-supplies/npn-trans…

Nog meer verlies dus. :)

Op 16 september 2023 12:22:16 schreef Lambiek:

Nog meer verlies dus. :)

Of grotere kosten, aan hem de keuze.

LDmicro user.

Als je twee dingen parallel zet, dan wordt de spanning precies gelijk.

Als je twee dingen in serie zet, dan wordt de stroom precies gelijk.

Dus 2 accus in serie en "ongelijk laden" is precies HELEMAAL niet waar. Ze worden precies gelijk geladen.

Of je dat wilt is een tweede. Als de accus ongelijk geladen zijn en/of andere historie hebben dan kan dat niet fijn zijn.

Wat ik vermoed, is dat je PWM lader gewoon "66% verliezen" echt te ver vind gaan. Maar dat het dus wel werkt met je 36V paneel. Maar om je dat aan te raden... dat durf ik niet. Als het kapotgaat dan heb ik het zeker gedaan, dat wil ik niet hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 september 2023 12:59:51 schreef rew:

Als je twee dingen in serie zet, dan wordt de stroom precies gelijk.

En wat als er één batterij vol is? hoeveel spanning krijgen de controllers dan?

LDmicro user.

Je zou kunnen proberen met een DC/DC converter. Die kan de 36V van het paneel omzetten naar bijv 15VDC. Zo een ding geeft een vaste uitgangsspanning zolang de belasting niet te hoog wordt. Als de lader dan teveel stroom trekt, dan zakt de spanning, net als wanneer er geen (te weinig) zon schijnt op het paneel.

Voordeel is wel dat je meer stroom ter beschikking hebt.
Of je daar 2 laders parallel op kunt aansluiten kan ik zo niet zeggen. Misschien gaan die elkaar in de weg zitten.

Dit laatste is mijn planning voor mijn garage-accu's (maar nog steeds niet geïmplementeerd): 40V zonnepaneel via DC-DC omvormer van 10-15€ naar 13,8V omzetten. Accu's worden weinig gebruikt maar wil ze wel altijd aan de 'lader' hebben hangen zonder ze om zeep te helpen.

Geen idee wat er gebeurt wanneer accu's meer stroom willen hebben dan de omvormer en/of zonnepaneel kan leveren.

Overigens heb ik een eerder 45V zonnepaneel omgebouwd naar 22,5V door een midden-aftakking te maken en de twee halve panelen parallel te zetten. Deze werd met een PWM lader op dezelfde accu's gebruikt (maar alleen handmatig een uurtje per maand aangezet).

benleentje

Golden Member

je paneel 36V 3A staat te leveren (108W) en je accu dan 3A 12V krijgt: 36W. 66% weggegooid vermogen. (vandaar dat de fabrikant zegt: Liever niet doen).

Dat geloof ik niet zo. Het heet niet voor niets een pwm regelaar er zal dus wel iets met pwm gedaan worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 16 september 2023 13:12:48 schreef deKees:
Voordeel is wel dat je meer stroom ter beschikking hebt.

Nee, dar werkt nauwelijks. De DCDC converter zal (even) zoveel stroom trekken dat het zonnepaneel begint in te kakken. Het beschikbare vermogen is dan lager, de DCDC converter heeft meer stroom nodig om hetzelfde uitgangsvermogen te leveren, dus gaat nog meer trekken hetgeen het zonnepaneel absoluut niet kan en hij zakt nog verder in.

Kortom, het eerste wat er gebeurt is dat het zonnepaneel inkakt naar ingestelde uitgangsspanning plus een beetje, en de DCDC converter in "dropout" mode gaat werken.

Op 16 september 2023 15:06:44 schreef benleentje:
[...]Dat geloof ik niet zo. Het heet niet voor niets een pwm regelaar er zal dus wel iets met pwm gedaan worden.

Right. Dus om de stroom op een bepaalde (gemiddelde) waarde te houden zal ie gaan PWMen. De eerste die ik vond kan je kiezen 10A, 20A ... Dus zodra je daarboven komt dan zal ie gaan PWMen. Met een multimeter zal je de ingestelde stroom meten.