LFA Yagi vraagjes

rob007

Yarr, Matey!

Vraagjes?
Ik heb het over de antenne voor de lage WFM band. ;)
Ik zou graag alleen eerst de LOOP of de Straler willen maken om te kijken wat dat doet,
Kan dat?
.
En het voedingspunt is in de midden ( ik heb wel eens gezien iets uit het midden? kan dat ook? )
doe ik een coax spoel er daarna maken? ( na de verbinding met de gesloten dipool zeg maar )
.
ik heb destijds ook die LOOP van martin gemaakt(Zie Foto?) en volgens meter vrij goed –
(niet 100% ) maar zal aan mij liggen!
Kun je zeg maar die LOOP vervormen naar de vorm van dat stralende LFA Yagi element?
.
VrGr Rob

dit is zo'n LFA Yagi ant. Maar dan voor 28MHz(ik wil hoger natuurlijk! ;) )
https://3.bp.blogspot.com/-nKqXyMf6N9I/VHMoSDaFkpI/AAAAAAAAeNg/uLZnohd…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Golden Member

Als je alle maten van de Yagi elementen door 3 deelt kom je uit op 84 MHz.Dus 3 x 28 = 84 MHz dus alles moet dan 3 x zo klein.
Nog beter is om er even een Yagi-calculator bij te pakken voor een andere freq.

Ha rob007,

De eerste vraag ja je kunt een loop maken of een 3D loop maar ook een gevouwen dipool.
Het voedings punt kan uit het midden heeft invloed op het stralingsdiagram. Maar met name de impedantie !

Je kunt wel met de meter de aanpassing meten maar dat zegt niets over de afstraling je wil weten welke veldsterkte je neer zet...
Dus spring op de fiets veldsterkte meter mee en toeren ;)
Elk stuk geleidend materiaal ( koper, metaal, aluminium ) kan je vervormen maar dat is denk ik niet wat je bedoeld.

Elke antenne zou in de basis op een bepaalde frequentie / golflengte een resonator moeten zijn.
De impedantie van het voedingspunt volgt uit de verhouding tussen inductie en capaciteit !
Dit houd in de lengte ( inductie ) en afstand ( capaciteit ) tussen de twee onderdelen van je dipool.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Hubie en Henk,

ik hoop en wens alles goed aan jullie kant!
Hubie ik heb maten, MAAR of ze goed zij??? ik zal even vragen of ik ze mag delen!
Dus komen we nog op terug Hubie! Alhoewel? Zonder tekening dan:
Als ik zeg B = 341MM en de L = 1424MM ( B=Breed L=Lang )
.
ik denk dat ik moet gaan kijken hoe ik het EERST, ff gammel knutsel en daarna…
.
Hallo Henk,

Dus spring op de fiets..

Dat zeg je nu wel zo maar is OOK de bedoeling!
Ben ook aan het testen met een magneetvoet (mijn locatie is waardeloos voor WFM laag dus... )
En koper, metaal, aluminium heb ik hier ook allemaal liggen!
Stukjes hout slangen klemmetjes noem maar op…

( moet het trouwens niet zo heet zijn want dan doe ik geen bal! )

VrGr Rob
Trouwens over die foto van die Qad LOOP, later nog de coax een paar windingen na de plug maakte het ietsjes beter!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?