Omgedraaide voltage beveiliging

vraagje voor een of de volgende keer?

https://www.youtube.com/watch?v=IrB-FPcv1Dc

hier laat de best man zien hoe je het met ALLEEN een diode doet,
ik zou willen weten of er hier ook een diode te halen valt die van toepassing is?
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=advanced_search_re…
( uiteraard omdat dit voor mij aan te rijden valt! )
OF en dit kan ook:
https://www.amazon.nl/s?k=schottky+diode&__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%…
.
wat betreft die FET
ik heb hier de IRF510, en ik denk de IRF520, 530 enz misschien?
.
En omdat ik soms snel wil en lui ben nog even over die diode,
die diode die ook veel in die oude PC voedingen zat/zit?
Was het de mbr3045 ? Heb ik gloof ik ook wel in PWM modulator gebruikt ? Gloof ik ?
Of: RURP1560 of: UF5406 en: MUR1620
zijn deze ook te gebruiken?

Waarvoor? Ik wil soms snel!
Bijvoorbeeld voor een simpel experimentje voorversterkertje of klein zendertje en ook –
ik heb van die oude GEL accu’s hier en die zijn soms te leeg en wat ik dan doe is een voeding er op zetten als lader.
Maar wat doe ik soms dan vergeet ik ze los te halen, en doe ik al de stroom in mijn hokje uit zetten,
en ik weet niet hoe fout het is maar blijft de accu aan de voeding zitten!
( ik weet niet hoe erg of hoe fout dat is!? ) word de accu dan weer ontladen? Ik weet het niet!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Een mosfet werkt erg goed tegen ompolen van de voeding op een normale verbruiker.

Maar die werkt niet in jouw geval, tussen een accu en een lader die geen voeding meer krijgt. De Mosfet blijft dan geleiden en heeft geen effect.

Als het goed is heeft de lader al een ingebouwde beveiliging. Dat kun je testen door de stroom te meten als je de voeding uitschakelt.

Zoniet dan kun je beter een betere lader aanschaffen of een diode toevoegen.

Hallo De Kees,

..........................................................( dus geen lader ) ;)
Duidelijk, maar ik heb het nu over een van mijn voedingen die ik als lader gebruik,
is een beetje fout misschien maar/en normaal haal ik de voeding los als ik weg ga.
MAAR soms, ik vergeet nogal eens wat… 8)7
en dan heb ik het nu even over die diode ( ik gebruik nu ff een gewone diode )
maar… als het beter kan… dan graag of altijd natuurlijk!
En soms ook voor andere dingetjes alleen met een diode is (Denk ik) lekker makkelijk.
.
En ja het is allemaal niet ZO kwalijk, maar wil wel graag weten wat zijn de opties.
( Niks MOET, geen dwang geen haast… )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Ben daar voorzichtig mee, niet iedere voeding kan er tegen als je de accu aangesloten laat en dan de voeding uitzet. De accu gaat dan de voeding proberen te voeden. Dan is een ompool diode dubbel nodig. Die voorkomt dat stroom terug de voeding in kan als de voeding spanning lager is dan die van de accu. Ik gebruik net wat ik heb liggen. Als het om veel stroom gaat iets in een to220 behuizing met zo laag mogelijke Vf.

ivm ompolen gebruik ik meestal een bruggelijkrichter aan de verbruiker kant. Dan maakt de aansluiting van de voeding niet meer uit. (Moet je natuurlijk wel die brug goed monteren) Dat voor schakelingen die ik maar af en toe gebruik en geen eigen voeding hebben. Dan lig ik niet wakker van de dissipatie in de diode of spanningsval er over, dan zet ik de labvoeding gewoon wat hoger. Als het gaat om iets wat heel veel aanstaat dan krijgt het ding een eigen voeding in of extern. Meestal zonder connector.
Mocht dan toch ompool protectie nodig zijn dan zou ik voor de mosfet gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ompolen is "plus op min en min op plus" aansluiten. De truuk met de FET werkt tot 20 volt (kan wel daarboven, maar wordt ingewikkelder).

Voor jou scenario werkt/helpt het niet. Een diode wel.

Veel voedingen hebben "van nature" een diode in de uitgang. Echter het "regel de spanning" circuit zou nog wat stroom kunnen gebruiken, ook als de 230V uitstaat. Dat zou een accu sneller dan normaal kunnen ontladen, dus dan zou je die diode wel willen.

Vandaar het advies: Meet de stroom: Zet een stroommeter tussen de voeding en de accu. Zet hem aan en zie dat er stroom van de voeding de accu ingaat. Sluit nu de 230V af en kijk wat de stroom doet. Wordt die "een beetje negatief" dan heb je idd die diode nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En omdat ik soms snel wil en lui ben nog even over die diode,
die diode die ook veel in die oude PC voedingen zat/zit?

Elke die die het qua stroom en spanning aankan is goed.

De diodes in een PC voeding zijn meestal schottkey diodes die hebben een lage doorlaat spanning maar ook een lage sperspanning soms maar 20 a 30V. Als je maar op maximaal 12V zit kunnen die diodes prima. Het zijn dan realitef dure diodes voor jouw toepassing maar als je ze al heb liggen dan is dat prima.

Maar zet de diode dan wel in serie met de voeding. Dus vanaf de pluspool een diode naar de plus van de accu.

fred101

Golden Member

Je kunt ook een diode in sper tussen plus en min zetten. Deze na een zekering. Sluit je de boel verkeerd aan, dan short je de zekering via de diode en gaat de zekering eruit. Het voordeel is dat je geen vermogens verlies in de diode hebt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je kunt ook een diode in sper tussen plus en min zetten.

TS wil een accu opladen zonder zich zorgen te maken dat hij een keer de voeding uitzet met aangekoppelde accu. Dan heb je niets aan een sperdiode. Dan moet de diode op de plus van de voeding naar de plus van de accu.

Nog beter zou zijn de diode in de voeding in te bouwen op de plaats waar hij hoort maar dat is zonder schema niet te doen. En dan maar de diode op de uitgang.