Op 17 september 2023 13:24:50 schreef GJ_:
Een borstelloze motor zal over het algemeen door een speciale controller aangestuurd worden. Ik mag toch aannemen dat daar ook een thermische beveiliging voor de motor in zit.
Dat hangt er sterk van af hoe groot die motor en/of controller is. Je kan voor minder dan een tientje een "brushless ESC" kopen die dan niet zo grote brushless motoren kan aansturen (600W is kennelijk "niet zo groot") maar die hebben in ieder geval geen aansluiting voor een temperatuursensor.
Maar als het goed is hebben ze wel een stroombegrenzing. In dit voorbeeld zou dat ongeveer 40A mogen zijn, das als je motor past bij de ESC dan zou het goed moeten gaan.
Over de borstelloze fan: Ik denk niet dat ze in een goedkoop 40mm fannetje wat je op een 3D printer vindt, een stroomregeling zult vinden. Ik denk eerder dat de spoelweerstand zo hoog is dat de stroom nauwelijks hoger wordt bij stilstand dan bij vol draaien.
Anderzijds, bij 80-120mm fans hebben ze tegenwoordig wel microcontroller sturing: Die stoppen met proberen te draaien als je ze tegenhoudt en proberen dan voorzichtig eens in de paar seconden weer op gang te komen. (i.e. als je hem loslaat duurt het (soms) even voordat ie weer gaat draaien).
Op 18 september 2023 08:57:22 schreef Lucas91:
Ik heb gegoogled op tegen EMK, en ik denk dat het ongeveer wel duidelijk is. De motor functioneerd tegelijk als een dynamo, er wordt dus een tegenspanning opgewekt. Wanneer de motor belast wordt zakt de tegenspanning en gaat er dus meer stroom lopen.
Even een voorbeeld voor een relatief extreme (borstelloze) motor die ik een keer had.
Nominale spanning: 50V. Nominale stroom: 20A.
Spoel weerstand: 0.05 ohm. RPM/V: 160.
Sluit je deze motor (via controller) onbelast aan op 50V dan gaat er ongeveer 1A lopen. Dit om verliezen in de motor op te heffen. De motor draait nu 160 RPM/V * 50V = 8000 RPM. De tegen-EMK is dan iets van 49.95V zodat er die 1A gaat lopen.
Ga je hem nu zodanig belasten dat er 500W nodig is, dan neemt de stroom toe naar ongeveer 11A, en dan zakt de tegen-EM dus naar 49.49V en het toerental moet dan ongeveer 7920 RPM zijn.
Belast je hem nu zodanig dat de stroom 30A zou worden (3x hoger koppel dan nodig voor 500W), dan zou de motorsturing dus in moeten grijpen op 20A en de motor niet meer geven dan de toegestane 20A. Het gevulg is dat het toerental veel verder afzakt. Hopelijk is de belasting zo dat het benodigde koppel ook afneemt met het toerental. (dat is met een prop, ventilator of "fiets" allemaal het geval). Als het goed is ontstaat er dan weer een evenwicht.
Zou je de motor zonder stroombegrenzing aansluiten op 50V dan gaat er rond de 1000A lopen (voor zover je voeding dat kan leveren) en is het heel snel afgelopen.
Wat me nu eigenlijk op de volgende vraag brengt:
Als je op een aggregaat een belasting aansluit dan hoor je dat de verbrandingsmotor motor het zwaarder krijgt. Vandaar dat ik dacht dat het magnetisch veld sterker werd.
Maar werkt het bij een dynamo dan ook met tegen EMK? Hoe komt het dat de verbrandingsmotor het zwaarder krijgt wanneer er meer stroom afgenomen wordt van de dynamo?
Ik heb pas weer de brainwave gehad waardoor ik snap hoe dat komt.
De kracht die een elektrische draad uit kan oefenen is recht evenredig met de stroom.
Belast je de dynamo niet, loopt er geen stroom, is de elektromagnetische kracht niets.
Ga je de dynamo WEL belasten, dan gaat er een stroom lopen en voelt de motor dus een tegenhoudende kracht!