EMC op Bluetooth?

Hoeben

Golden Member

Ik heb een Sony WH-1000XM4 headset. Die gebruik ik niet alleen voor meetings maar ook als noise suppressie in luide omgeving. Het werkt erg goed.

Maar recentelijk merkte ik dat in de auto hij na een kwartier tot half uur uitvalt. Dan moet ik weer op de aan-uit knop duwen en hij doet het weer een tijdje.

Nou was ik gisteren mijn poort aan het schuren met een Black en Decker schuurmachine. Ondertussen op de achtergrond de Formule1 kwalificatie (eindelijk eens een slechte) aan het luisterend, via bluetooth-telefoon. Maar dat werkte dus niet.

De headset deed het even, maar schakelde binnen een minuut weer uit, duwen op de knop hielp voor een 20 seconden, dan 10 en uiteindelijk moest ik heel de tijd op die knop duwen. Met het schuurapparaat uit deed hij het veel beter. Maar had ook nog wel de neiging na een tiental minuten uit te vallen.

Heeft iemand ervaring met EMC op bluetooth of de XM4 headset? De telefoon heb ik geprobeerd via 4G en Wifi, dat maakte niets uit. Hebben meer mensen last van storing op Bluetooth? Of is die headset aan het overlijden? Ik heb nog garantie.

EMC op bluetooth

EMC is dat er iets instraalt op de elektronica in je koptelefoon waardoor er verstoring op treed. En dat kan ook een veel lager frequentie zijn dan waarop bluetooth werkt, dus echt een instralen op de elektronica zelf.

bluetooth zelf is een ontvangen en zender in een bepaalde frequentieband. Als er op die frequentieband als heel veel signaal dan kan de ontvanger daarvan overstemt raken. Maar andersom kan ook dat je telefoon de bluetooth niet meer kan ontvangen omdat die ook overstemd word.

Hoeben

Golden Member

De laatste firmware inderdaad. Hij staat ook op automatisch downloaden. Misschien dat de laatste update slecht is?

Ik weet alles van EMC, dat is het probleem niet. Ik vraag me alleen af of iemand anders met bluetooth of deze headset dezelfde problemen heeft. Veel technici gebruiken deze headset, heb ik gezien.

Hier de laatste tijd hetzelfde probleem. Ik gebruik de koptelefoon voornamelijk vanwege de noise cancelling als ik sta te boren oid. En dan ineens hoor ik "powering down" terwijl de batterijen vol zijn, en ik pas een paar minuten de koptelefoon op heb.

Ik heb geen updates geïnstalleerd, gebruik de koptelefoon zoals gekocht. Mijn dochter heeft dezelfde koptelefoon, gebruikt de noise cancelling heel veel (ivm overprikkeling), geen klachten bij haar terwijl ze 'm veel op heeft, ook in de auto bijvoorbeeld.

Het 'lijkt' dus wel of de koptelefoon last heeft van instraling in een wat 'vuilere' omgeving.

Net alsof radiostoring effect heeft op radio-apparatuur zoals een bluetooth koptelefoon :+

Dáárom zitten die ontstoorcondensatoren in boormachines enzo.

Overigens, het automatisch uitvallen van de koptelefoon kan ook betekenen dat er geen signaal is. Als jij dat ding als gehoorbescherming gebruikt en je speelt geen muziek, dan kapt ie er mee uit batterijbesparingsoogpunt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij mijn exemplaar maakt het niet uit of je iets afspeelt of niet: hij blijft gewoon aan staan tot je 'm uitzet, of - neem ik aan - tot de batterij bijna leeg is. In elk geval mijn wekelijkse ritje van 2,5 uur; langer weet ik niet zeker.
Dat is weliswaar de XM3 nog, maar ik stel me voor dat dát gedrag niet heel veel anders ingericht zal zijn bij zijn opvolger.

--
Als er zoveel storing is dat de uitschakelautomatiek van streek raakt, zou ik verwachten dat je ook aan het geluid wel wat gaat horen, door onderbrekingen of andere vreemde bijgeluiden?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Special Member

Lijkt me sterk dat een boormachine - zelfs met een switching regelaar - stoort op de 2.4GHz van een batterij-gevoed en dus niet lichtnet-gekoppeld bluetooth apparaat.

Het zou kunnen dat het "blijf aan" signaal van de CPU naar het "onderbreek-de-voeding" circuit een hoogohmig signaal is wat toevallig een antenne vormt op een veel lagere frequentie dan 2.4GHz.

Dat gezegd zijnde: Dat ding is al (te) klein voor een echte 2.4GHz antenne, dus lagere frequenties helemaal!

Er zijn m.i. een aantal dingen die aan de hand zouden kunnen zijn:
* Accu versleten. (accu mishandelen is de hoofdoorzaak. een BMS hoort een hoop te voorkomen, maar kan niet alles. In de hete zon in de auto laten liggen geldt als mishandelen. Gebruiken tot ze leeg zijn en dan 2 weken laten liggen ook).
* Een auto-off feature. Mogelijk instelbaar (mogelijk alleen bij laatste versie, of de auto van FET houdt de bluetooth verbinding met "geen geluid" gewoon in stand!). Deze triggert dan "onterecht",
* storing op de bluetooth verbinding. Waardoor de autooff denkt: geen (goed) signaal -> uit.
* volume dingen. Als je de oortelefoontjes op max zet en dan met de volumeregeling van waar het vandaan komt gaat regelen, dan kan het zijn dat de autooff regeling denkt: zo zacht zal wel een beetje rest-ruis zijn ik hoor niets, ik ga uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Lijkt me sterk dat een boormachine - zelfs met een switching regelaar - stoort op de 2.4GHz

Lijkt mij ook. OP radio frequenties kan het wel storen maar dat is ca 100Mhz, op de lage TV kanalen ook wel maar ik denk dat het bij een 300Mhz wel een keer ophoud.

fatbeard

Honourable Member

Daar kon je wel eens bedrogen uitkomen: een niet al te goede dimmer produceert storingen tot in het GHz bereik...
Een ander fenomeen is het overspoelen van de ontvanger met een sterk EM-signaal wat niet eens in-band hoeft te zijn, die antennecircuitjes zijn voornamelijk aanpassing en geen bandfiltering.
Het blijft een digital radio waar het antennesignaal vrijwel direct de chip in gaat waar AVR en andere zaken geregeld worden, bij voldoende storing wordt de ontvanger gewoon doof...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 september 2023 12:28:52 schreef rew:
Dat gezegd zijnde: Dat ding is al (te) klein voor een echte 2.4GHz antenne, dus lagere frequenties helemaal!

Dat was mijn transistorradio ook, voor de FM band en helemaal voor de AM band.

Een onbedoelde antenne hoeft natuurlijk geen halve-lambda-dipool te zijn. Voor hetzelfde geld word er ingestraald op een ferriet spoeltje in het oplaad-circuit, waardoor het BMS in de war raakt.
Merk je niets van in het geluid, maar hij denkt wel dat de accu leeg is.