Siemens CP565AGS0 stoomoven helemaal dood

Ik ben een combi stoomoven aan het proberen te repareren; klacht: doet ineens helemaal niets meer.

Ik heb een vermoeden dat het probleem in de voeding/vermogenprint (12026559) zit. Ik kan die domweg vervangen maar dan nog ben ik niet 100% zeker dat ik de oorzaak heb want het zou ook in de bedieningsprint kunnen zitten.

Een foto vind je bv hier:
https://fixpart.be/nl/product/bosch-siemens-12026559-voedingsmodule

Achter de SMPS transfo zit een 2A diode voor het gelijkrichten van de 12V standby voeding. Die was kortgesloten; ik heb die vervangen en als je de oven nu inschakelt zie je twee ledjes op het bedieningspaneel heel zachtjes knipperen en bij het terug uittrekken van de voeding hoor je na een paar seconden een paar relais even klikken.

De voeding raakt echter niet aan 12V standby, ik meet een volt of 6. Elco's zijn goed. Ik heb eens met een labovoeding 12V op de uitgang van de originele voeding gezet en dan hoor je een relais continu aan en uit klikken, maar er verschijnt verder niets op de display.

Iets verderop op de print zit een 5V meetpunt; het is me niet duidelijk van waar die spanning komt maar daar zit alleszins geen spanning op. Als ik daar met de labovoeding spanning op zet zie ik dat die "bijna" kortgesloten is; die raakt niet ver boven een halve volt (ik heb de max stroom beperkt tot pakweg 100mA om geen schade aan te richten). Het lijkt dus alsof er nog ergens en halfgeleider kortgesloten is maar zonder schema is dat niet evident.
Kent iemand dit probleem, of kan iemand aan een schema raken? Ik heb al bij Bosch/Siemens zelf geprobeerd maar die reageren niet op mijn mail.

Wat je allemaal aan het knutselen bent is me onduidelijk.
Maar het zou beter zijn dat je een foto van jouw print maakt, want op afstand zie ik dat er hier ook zo'n beruchte voedingschip in zit.
Maak eens wat foto's in close up, met veel licht van de componenten rondom de chip met 7 pootjes met het typenummer LNK of TNY. Rondom die chip zit een zware veiligheidsweerstand wat diodes en een smoorspoeltje

Gaat hoofd en handenarbeid worden.

Mogelijks processor in sluiting. Wat meer vermogen op 5v en voelen wat warm wordt bv
Of uitvissen naar waar 5v gaat en door banen of bruggetjes te onderbreken de kortsluitweg volgen.

Er is maar 1 secundaire precies dus de 5v zal wel vd 12v gemaakt worden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

In bijlage een foto van het stukje print rond de transformator. De diode die je rechts ziet is vervangen. Het probleem lijkt echt wel in de secundaire van de voeding te zitten.

Het voedings IC is een (STR) 4A164D.
De 7-pin IC op de achterkant van de print is een AQH2223, een klein solid state relais dus dat zou er niets mee te maken mogen hebben.

De processor is een Panasonic MF69F009 waar helaas niet veel informatie over te vinden is.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op woensdag 20 september 2023 12:43:54 (12%)

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2023 09:16:29 schreef KellyDK:

Achter de SMPS transfo zit een 2A diode voor het gelijkrichten van de 12V standby voeding. Die was kortgesloten; ik heb die vervangen

Vervangen door welke diode?
Heb je daar een geschikte (snelle schottky) diode voor gebruikt?
(IC switched op ±100kHz)

Op pin 2 van het voedings IC (STR 4A164D) moet een DC spanning staan van tussen de 11v (minimum) en 27 volt (maximum). Anders werkt hij niet.
Meet op pin 2 tov een van de pinnen 5 t/m 8, meet je die spanning daar?

Zoniet dan "C2" checken. (En D2 R2)

Ook de optocoupler, op jouw print IC41, gaat niet vaak stuk maar kan wel eens de geest gegeven hebben. Dan is er geen of te weinig terugkoppeling.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bijzonder, ik heb exact hetzelfde probleem met hetzelfde model, de CP565AGS0/03 van Siemens
De oven was in vebruik en plots deed ie helemaal niks meer.. Ik neem aan dat we mogelijk precies hetzelfde probleem hebben (dus reageer alsof dat her geval is).
Ik heb 'm vandaag open gemaakt en zie geen teken van schade (geen zwarte plekken, opgeblazen condensator, geen gebroken glaszekeringen (twee gevonden op voedingsbord, 16A en 10A, beide nog heel) of gesmolten componenten. Ook hier blijkt het 'hoogspanning' deel van het voedingscircuit te werken, echter de laagspanning niet. Er zit een transformator die het hoogspanning DC overbrugt naar laagspanning deel van het bord, hoogspanning is aanwezig tussen de pins aan hoogspanning kant (en de meet hier een weerstand, maar heb het component er niet uit gehaald) maar laagspanning meet ik helemaal niks (en 0 ohm weerstand). Kan de spoel gesmolten zijn en 0 ohm geven? Of is er een halfgeleidercomponent aan de laagspanningzijde die het begeven heeft?

Het is niet mijn eigen oven en staat niet bij mij thuis, dus kan er de komende dagen niet verder aan werken. Vermoed dus een defecte halfgeleider maar deze nog niet gevonden. Hoor graag welke diode je hebt vervangen en of je verdere vorderingen hebt gemaakt!

Hangt er van af waar en wat je meet

Met hoogspanning denk ik dat je de 320vdc vd primaire elco bedoelt??
Nul ohm secundair is normaal als je over de secundaire spoel vd transformator meet. Het is koperdraad en niet veel. Maar als je dat over de secundaire elco meet heb je een probleem. Diode stuk of iets dat op die voeding aangesloten zit in kortsluiting.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik hou het op een defecte voeding alhoewel het niet vaak voorkomt. Zijn over algemeen betrouwbare ovens. Hoofdzekering is nog heel??

Bij mij was D96 (vlak achter de SMPS transformator) defect/doorgeslagen; in feite ook wat EricN zegt.

De eigenaar van de oven blijkt een verzekering te hebben die sinds kort alle schade aan huishoudtoestellen tot 7 jaar oud dekt (was tot voor kort 5 jaar en de oven is NET iets ouder dan 5 jaar). In plaats van het zelf te herstellen gaan we de verzekering inschakelen. Vermoedelijk zullen die dan wel heel de printplaat wisselen (of misschien zelfs gewoon en nieuwe oven geven)

Met 'hoogspanning' doel ik op het gebied gemarkeerd met 'DANGER LINE VOLTAGE AREA', dus o.a. 320 V DC achter de primaire elco. Ik zal nog eens nagaan hoe het hier met de verzekering is, mocht deze nog geldig zijn is dat een goede optie (was uitgegaan van niet, gezien 5+ jaar). Anders ga ik later verder onderzoeken wat het probleem is, met als€ eerste het controleren van D96.
Bedankt voor de reacties, als er een update is zal ik het even terugkoppelen!