Ik ben een combi stoomoven aan het proberen te repareren; klacht: doet ineens helemaal niets meer.
Ik heb een vermoeden dat het probleem in de voeding/vermogenprint (12026559) zit. Ik kan die domweg vervangen maar dan nog ben ik niet 100% zeker dat ik de oorzaak heb want het zou ook in de bedieningsprint kunnen zitten.
Een foto vind je bv hier:
https://fixpart.be/nl/product/bosch-siemens-12026559-voedingsmodule
Achter de SMPS transfo zit een 2A diode voor het gelijkrichten van de 12V standby voeding. Die was kortgesloten; ik heb die vervangen en als je de oven nu inschakelt zie je twee ledjes op het bedieningspaneel heel zachtjes knipperen en bij het terug uittrekken van de voeding hoor je na een paar seconden een paar relais even klikken.
De voeding raakt echter niet aan 12V standby, ik meet een volt of 6. Elco's zijn goed. Ik heb eens met een labovoeding 12V op de uitgang van de originele voeding gezet en dan hoor je een relais continu aan en uit klikken, maar er verschijnt verder niets op de display.
Iets verderop op de print zit een 5V meetpunt; het is me niet duidelijk van waar die spanning komt maar daar zit alleszins geen spanning op. Als ik daar met de labovoeding spanning op zet zie ik dat die "bijna" kortgesloten is; die raakt niet ver boven een halve volt (ik heb de max stroom beperkt tot pakweg 100mA om geen schade aan te richten). Het lijkt dus alsof er nog ergens en halfgeleider kortgesloten is maar zonder schema is dat niet evident.
Kent iemand dit probleem, of kan iemand aan een schema raken? Ik heb al bij Bosch/Siemens zelf geprobeerd maar die reageren niet op mijn mail.