Bosch INTUVIA (1270 020 906) boordcomputer e-Bike valt uit

Ik heb een Raleigh-eBike CARDIFF B8 DAME (van 2016) met een Bosch INTUVIA-boordcomputer (1270 020 906) en deze boordcomputer valt regelmatig uit wanneer ik over hobbelige wegen fiets.
Mijn fietsenhersteller meldt me dat dit te wijten is aan de boordcomputer, dat door de jaren heen, meer los zit, en zo de contactjes (7) onderaan die de verbinding maakt naar de batterij en fiets, minder goed maakt.
Ik zou moeten een nieuwe boordcomputer aankopen en dit kost 130 euro.
Nu heb ik thuis dat toestelletje geopend en vindt de 7 contactpinnen (met veertjes die het contact op de printplaat verzorgen) terug, die ietwat afgesleten zijn. Ik heb die reeds goed gereinigd en voorzichtig afgeschuurd met wat schuurpapier, zowel op de fiets als op de boordcomputer. Dit hielp voor een tijd maar nu zegt de fietsenhersteller dat er nieuwe boordcomputer op moet.
Ik heb gezocht naar nieuwe 7 aansluitpinnetjes maar vindt die nergens terug bij spareparts of onderdelen van dat toestelletje.

Mijn vraag is of er misschien iemand weet waar ik die toch kan terugvinden en aankopen?

Ik heb wel een boordcomputer gevonden dat nieuw kan besteld worden en kan dienen voor fietsen vanaf 2014.Die kost dan 86 euro (bij bol.com).
die moet waarschijnlijk geupdate wordenven mijn 2de vraag is hoe?
Ook gezocht daarnaar maar geen manier gevonden om die
bosch INTUVIA ut graden, als het moest nodig zijn met die nieuwe.

mvg
Guido

doorgaans helpt het al als die schuifcontacten eens gereinigd worden. vocht en vuil maken dat niet beter. wat meer contactdruk wil ook wel helpen, een veelgebruikte fiets heeft vaak een wat uitgesleten slede van de computer, zorg dat die speling minder word en het helpt ook bij die uitval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb die contacten gereinigd en ietwat minimaal geschuurd met wat zacht schuurpapier.
Vandaag is mijn vrouw met de fiets naar haar werk en ze zal wanneer terug verslag uitbrengen ;-)
Maar die aansluitpinnetjes (met binnenin erover een veertje) kan men niet meer verkrijgen?
Ik zal zien om die slijtage op te vangen, maar is wel moeilijk....hoe moet ik dat schuiven en vaster zetten best uitvoeren? Enig idee?
In ieder geval, bedankt "testman" om mijn vraag te beantwoorden.
Guido

Je hebt ze nu stuk gemaakt met je schuurpapier... Wie schuurt er nu zo een kleine contactjes op?? Gewoon even poetsen met IPA en daarna wat contact cleaner op met een wattenstokje. Ik heb ook een Bosch Intuvia en Nyon, meer moet je daar niet aan doen.

Nu zijn ze zeker stuk, zoiets schuur je niet op... 8)7 Minuscule goudcontactjes opschuren met schuurpapier, je houd het niet voor mogelijk.

Een Bosch Intuvia kan je helemaal niet upgraden, een Nyon wel via WiFi.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Man, ik heb die zo'n jaar terug met een produkt gereinigd, zonder die met fijn schuurpapier op te poetsen. Die boordcomputer bleef een half jaartje goed en viel niet uit. Ik heb die dan voor de 1ste maal gekuist/gereinigd met kleine krasjes te maken op het oppervlak. Dit hielp ook voor een tijd. Nu heb ik die terug helemaal eruit gehaald en gereinigd in een vloeistof en daarna het kopje licht opgeschuurd. Mijn vrouw is deze morgen naar haar werk gereden en op hobbelige wegen gereden, en die boordcomputer is niet uitgevallen jongen.
Voordien heeft mijn fietsenhersteller deze ook zo opgeschuurd.
U denkt dat we daarop gezeten hebben met een professionele schuurmachine?????....komaan....ernstig blijven hé.
Het is of dit of een nieuw toestel van een 130 euro, want deze morgen kreeg ik bericht van Bosch dat ik die pinnetjes niet kan bestellen of aankopen.

Nu zijn ze NIET stuk , betweter van mijn voeten. Als u hier nu begint te schelden, dan ik ook....dit zijn GEEN miniscule goudcontacten jongen. U zou beter eerst eens goed kijken vooraleer een oordeel te vellen en dan nog op zo'n onbeleefde arrogante wijze antwoorden.Ach ...klein kind.... Hebt u daar nu plezier bij?
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat ik zo'n arrogant antwoord krijg...echt...zit gij nu te kwijlen aan uw kapotte met goudbelegen tegels aan uw tafel...... :+ :+ :+ Ge moet niet meer antwoorden, want van onbeschofte mensen krijg ik iets.....hahahahaha
mvg
Guido

Vraag aan de verantwoordelijken van deze website :

Kan ik deze pipo CrossFire blokkeren aub?

De reden : lees mijn vragen en antwoorden.

mvg

Guido

pippo clown gui(dom), schuur maar lekker verder.... O-) Je weet er helemaal niks van, als er iemand arrogant is...

Zoals ik eerder zei, ik heb twee fietsen met Intuvia en eentje met Nyon, en dan denk je dat ik niet weet waar ik het over heb????? :P
Als je nieuwe pinnetjes wilt bestellen, dan zijn ze toch stuk? :+

Je zoekt het maar lekker zelf uit met je hele handel! Het is beter dat je even je eigen kopje opschuurt...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 19 september 2023 15:38:51 schreef GuidoM:
De reden : lees mijn vragen en antwoorden.

Jouw vragen zijn prima, jouw antwoorden hier en daar een beetje "rambling". Schuren is inderdaad slecht voor contacten, niet wat je wilt horen en misschien moest het voorzichtiger gebracht worden, maar het klopt wel. Je tenen wat inkorten helpt vaak beter dan er openlijk voor uitkomen dat je je in je wiek geschoten voelt want daar laat je alleen jezelf mee kennen.

Er is niks mis met iets niet weten, er is heel veel mis met iemand voor arrogant uitmaken omdat die iets weet wat jij niet weet.

Als je een nieuwe connector zoekt, helpt het misschien om een foto te plaatsen. Je kan het geluk hebben dat hij niet merkgebonden is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 september 2023 19:40:00 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dag Maaryenbakker,

dit proper maken van die contacten was als laatste redmiddel omdat ik van Bosch (het merk van die INTUVIA boordcomputer) een email heb verkregen heb dat die pinnetjes niet afzonderlijk te verkrijgen zijn, en men een compleet nieuw toestelletje moest aanschaffen. Wat rond de 130 euro kost. Zo zei ook mijn fietsenhersteller. Nog zoiets : men kan de li-pi batterij dat in het toestelletje zit, vinden bij Bosch, maar niet die pinnetjes.
En weet je wat? Ik heb die "opgeschuurd" (what's in a word/name.... ;) en die is tot op vandaag niet meer uitgevallen.
Ik heb een boordcomputer gevonden bij Bol.com voor een 86 euro en die zou functioneren voor e-bikes vanaf 2014. Mijn fiets is van 2016. Maar moet die niet geüpdatet worden?
Het voordeel bij Bol.com is dat men het product mag terug sturen.
Dus ik probeer nog voorlopig zo. Ook het opspannen van het toestelletje zou een mogelijkheid zijn. Ik zie wel. Bedankt voor jou reactie.
ps: hebt u het antwoord goed gelezen van die CrossFireX ? Die contactjes zijn niet van goud. Dit zijn koperen en roestvrije vol-metalen contactjes (zie de pdf van het toestel) . Inderdaad, het is de manier van antwoorden dat mij niet aanstond. Ik stelde hier een vraag omdat ik het juist niet weet? Je hebt gelijk, misschien had ik een foto moeten uploaden van die pinnetjes? Maar die is nu terug dicht. Volgende keer...als ie terug in panne valt... _/-\o_ . Ik ga verder geen woorden meer aan vuil maken over dat erg onbeleefd arrogant betweterig antwoord van die CrossFireX-pipo.

hieronder het antwoord van Bosch :

Beste Men.Monstrey.

Dank u wel voor uw contact met Bosch eBike.

Onze excuses voor dit ongemak, deze contactpinnen voor deze display zijn niet apart verkrijgbaar dus dient u inderdaad de complete display te vervangen.

Met vriendelijke groet,
Joshua Mars
Bosch eBike Team

Guido

Dit fietscomputer display werkt met 1,6mm bolle pinnetjes die met flinke veerdruk over de contacten in de houder van de fiets worden geschoven. Door het schuiven, de veerdruk en de bolle vorm van de pinnetjes houden ze zichzelf schoon. Op de foto is na 4 jaar lichte slijtage te zien (ik haal het display altijd van de fiets af als ik hem parkeer). Of het goud is weet ik niet, maar deze contacten zijn zeer degelijk en houden zichzelf goed schoon. Schuren lijkt me echt onnodig. Waarschijnlijk zijn de veertjes die de pinnen aandrukken te slap geworden en is daardoor een slecht contact ontstaan. Ga eens naar een winkel en vergelijk de veerdruk met een nieuw display

Ze zijn verguld ja, dus schuren is uit den boze. Een dealer die de contacten opschuurt... Die mag opnieuw naar school dan, mijn dealer kan dat niet geloven dat iemand dat doet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 20 september 2023 15:05:36 (57%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Fijne contacten schoonmaken met een fiberpen. (hoewel dat nu te laat is en 'beyond repair' , weg blijft tenslotte weg)
Enige wat nu kan is periodiek opnieuw schuren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aanvulling: Heb snel even de veerdruk gemeten. Ongeveer 200gr. per pennetje. Ruim voldoende lijkt mij.

Dat wordt dus een nieuw display! Moraal van het verhaal; NIET schuren aan de contactjes! ;) |:(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 20 september 2023 14:56:51 schreef TinusTech:
Dit fietscomputer display werkt met 1,6mm bolle pinnetjes die met flinke veerdruk over de contacten in de houder van de fiets worden geschoven. Door het schuiven, de veerdruk en de bolle vorm van de pinnetjes houden ze zichzelf schoon. Op de foto is na 4 jaar lichte slijtage te zien (ik haal het display altijd van de fiets af als ik hem parkeer). Of het goud is weet ik niet, maar deze contacten zijn zeer degelijk en houden zichzelf goed schoon. Schuren lijkt me echt onnodig. Waarschijnlijk zijn de veertjes die de pinnen aandrukken te slap geworden en is daardoor een slecht contact ontstaan. Ga eens naar een winkel en vergelijk de veerdruk met een nieuw display

Het jammere is dat de firma Bosch niet die pinnetjes heeft en ik deze niet kan vernieuwen. Verder op het internet gezocht maar niks gevonden.
Men kan wel een batterij voor deze boordcomputer
Intuvia verkrijgen maar nergens die pinnetjes. Dus als laatste heb ik die contacten ietwat opgeschuurd. alles of niks :) en tot nu toe is het alles :9~ , omdat het toestel niet meer uitvalt tot nu toe. Dat dit terug zal komen , dat uitvallen, denk ik ook, maar ik ben 'beholpen', met dit minimaal afschuren van die pinnetjes.
Vooraleer een nieuw toestel aan te kopen, (ts 86 euro en 130 euro, wat niet niks is, maar daarvoor heb je nog geen nieuwe fiets en die fiets is nog degelijk) is dit dan toch wel de enige oplossing om die minimaal te kuisen met fijn schuurpapier....

Om de contacten te beschermen tegen corrosie kan je er een beetje vaseline of WD40 op doen. Ik zou dat dan het liefst op de vlakjes doen, niet op de pinnetjes.
Ik heb een tijdje geleden bij Amazon pogo-pins gekocht voor een heel andere toepassing, maar je kan er ook andere vinden, keus genoeg (zei de baas van de biljard club): http://https://www.amazon.nl/s?k=pogo+pins&crid=270M2DYDYBKGD&sprefix=…

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 21 september 2023 09:02:13 schreef Gerard*:
Om de contacten te beschermen tegen corrosie kan je er een beetje vaseline of WD40 op doen. Ik zou dat dan het liefst op de vlakjes doen, niet op de pinnetjes.
Ik heb een tijdje geleden bij Amazon pogo-pins gekocht voor een heel andere toepassing, maar je kan er ook andere vinden, keus genoeg (zei de baas van de biljard club): http://https://www.amazon.nl/s?k=pogo+pins&crid=270M2DYDYBKGD&sprefix=…

Goeie tip. Ik zoek op....maar de link werkt niet voor mij....ik heb het met amazon.nl en de zoekmodule "pogo-pins" wel gevonden.... _/-\o_ bedanky Gerard.

fred101

Golden Member

Kijk wel naar de afmetingen en veerdruk. Veel pogo pinnen worden gebruikt om te meten en hebben heel weinig veerdruk. Sommige hebben vreselijk scherpe puntjes, daarmee vermoord je het oppervlak waar ze tegen aan drukken. Je moet ronde punten hebben. Die dingen op de foto van tinustech zien er zo niet direct uit als de gemiddelde pogo pin. Maar daarvoor moet ik de binnen kant zien. RVS heeft een vrij hoger weerstand en is niet echt geschikt als connector. Goede connectors zijn altijd gecoat met een micron dik laagje van bv goud, zilver, of een of andere legering etc, ik heb veel met relais te maken en daar wordt altijd dat laagje in de datasheets genoemd. Ze zijn nooit kaal en zover ik weet nooit van RVS of aluminium, dit ivm de niet geleidende "oxide"laag die ze tegen oxideren beschermd.

Schuren is idd een big no-no en een laatste redmiddel en daarna zul je regelmatig moeten blijven schuren want dan is de coating laag weg en krijg je naast meer weerstand ook chemische slijtage en oxidatie.
Dus niet zo heftig reageren als je niet weet of iemand gelijk heeft. Maar zij had het wat anders kunnen bewoorden. De veilige methode is een gewoon papiertje, evt gedrenkt in wat ipa. Dat is meer dan ruw genoeg voor vuil.

Bedenk ook dat het probleem aan de andere kan van de pin kan zitten, door schuren druk je ze ook in en zet er "kracht" op wat tijdelijk de overgang tussen pin/veer/pcb kan verbeteren. Check dus de binnenkant. Ik repareer veel maritieme en industriele electronica, daar komen contact overgang problemen veel voor.

Ik zou eerst eens aan de binnenkant kijken, als je heel goed kunt solderen en weet wat je doet want daar kun je de boel echt goedbedoeld slechter maken.

Je zou ook een waterdichte connecter kunnen plaatsen en dan daar draden naar toe en vast solderen ipv de pogopinnen. Dat is een veel betere methode dan vertrouwen op pogopinnen. Verende contacten zijn prima maar niet met bolvormige pogos op een vlak oppervlak en in weer en wind.

Maak eens een foto van je pinnen en het tegen oppervlak

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 21 september 2023 10:22:58 schreef fred101:
Kijk wel naar de afmetingen en veerdruk. Veel pogo pinnen worden gebruikt om te meten en hebben heel weinig veerdruk. Sommige hebben vreselijk scherpe puntjes, daarmee vermoord je het oppervlak waar ze tegen aan drukken. Je moet ronde punten hebben.

Schuren is idd een big no-no en een laatste redmiddel en daarna zul je regelmatig moeten blijven schuren want dan is de goud laag weg en krijg je naast meer weerstand ook chemische slijtage en oxidatie.
Dus niet zo heftig reageren als je niet weet of iemand gelijk heeft. Maar zij had het wat anders kunnen bewoorden. De veilige methode is een gewoon papiertje, evt gedrenkt in wat ipa. Dat is meer dan ruw genoeg voor vuil.

Maar er kan meer aan de hand zijn. Ik zou zelf ook solderingen in de display en houder nalopen. Als die slecht zijn kan een heel klein beetje extra overgang weerstand bij die pinnetjes net te veel zijn en door ze te schuren vergroot je ook het contact oppervlak (wat bij een bolletje heel erg minimaal is) waardoor het net weer even goed kan gaan.

Je zou ook een waterdichte connecter kunnen plaatsen en dan daar draden naar toe en vast solderen ipv de pogopinnen. Dat is een veel betere methode dan vertrouwen op pogopinnen. Verende contacten zijn prima maar niet met bolvormige pogos op een vlak oppervlak en in weer en wind.

Maak eens een foto van je pinnen en het tegen oppervlak

:) :7 Het zal nu mijn schuld zijn dat ik heftig reageer. Komaan....ik betwist niet 'de kennis" van iemand anders hoor, maar ik wens toch nog steeds een 'deftig' gesprek. Dat ik dan ook 'heftig(?) gereageerd heb is met recht en reden.
ik laat mij niet 'bekakken'...sorry voor de uitdrukking hoor ;)
Meer wil ik er niet meer over kwijt, en jullie moeten daar nu niet iedere keer op wijzen.

Ik weet wel dat dit een laatste redmiddel is/was om die boordcomputer nog enigszins 'te redden' :) ik weet ook dat dit afschuren niet goed is, maar als LAATSTE redmiddel!
Ik had ook gedacht om een vaste verbinding te solderen en met een 'plug-stekker' te werken dat ik iedere keer 'unplug'.
Momenteel werkt het terug goed, en ik weet dat dit terugkomt. Dan zie ik wel verder...

Bedankt voor uw tip fred101

koperen contacten schuren is geen laatste redmiddel.
je maakt de coating kapot. nu zal dat koper oxideren en vanzelf GEEN contact meer maken.

daarom is er altijd een goud/zilver/nickel/... laagje over gegaan omdat die slijtvast zijn en zichzelf reinigen bij inschuiven.

een jaar geleden heb je het met product gereinigd, en dat was wel de goeie stap (tenzij je zoutzuur ofzo gebruikte).
nu heb je geschuurd (of krassen doet hetzelfde), dat geeft tijdelijk een beter contact, maar zal heel snel oxideren nu.
probeer ze nu te beschermen met WD40 ofzo. en maandelijks reinigen + nieuwe WD40?

je moet niet fel reageren omdat je zelf een fout hebt gemaakt en iemand je daar op wijst. en al zeker niet gaan vragen om iemand te gaan blokkeren die je net helpt.
fietsherstellers gaan ook GEEN contacten opschuren, of t moet ene zijn die ook niks van electriciteit ofzo kent. en die maken ebikes sneller kapot dan ze herstellen (k heb de ene na de andere ebike die bij mij binnenkomt omdat de fietsmaker er niks kan/wil aan doen).

nu on topic: kan je nergens zo geen kapot display vinden waar je de contacten kan uit halen? 2dehands, marktplaats... moet toch een stuk goedkoper zijn dan 80€. bosch koopt die contacten toch ook ergens in.

heb je geen foto van de contacten binnenin? is dat enkel een balletje met een veer of zit er meer?
hier heb je van die contactpennen met bolletjes, zie je daar bolletjes kunnen uit recuperen?
https://www.aliexpress.com/item/32238081961.html

https://www.aliexpress.com/item/1005005982247106.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok, bedankt iedereen om mij verder te helpen . Het toestelletje werkt terug en ik zie wel wanneer die terug uitvalt, wat wel gebeuren zal. Ik "SCHUUR" die dan nog maar een keer goed op.... :) :) :) :) ....grapje hoor... O-)
Tot later....
Bij deze is mijn onderwerp/bericht afgesloten voor mij...
mvg
Guido

Is er iemand die weet welk de 7 connecties zijn op die houder voor de intuvia?

"Met fiets verbinden" komt er op de display. Dus ik vermoed dat de interne batterij niet geladen wordt.

Als ik dan de display via micro-USB laad, is dit opgelost.

Normaalgezien moet die display door de grote batterij gevoed worden, dus ik denk dat daar het schoentje knelt.

Mijn vermoeden (op de houder gekeken)
3 contacten links = bediening (3-toetsen) aan het stuur
4 contacten rechts = 2 voeding en 2 communicatie protocol

Dus als ik weet waar het toestel zijn voeding van moet krijgen, kan ik dit ff controlleren.

Op dinsdag 3 september 2024 07:53:05 schreef Gortige:
Is er iemand die weet welk de 7 connecties zijn op die houder voor de intuvia?

"Met fiets verbinden" komt er op de display. Dus ik vermoed dat de interne batterij niet geladen wordt.

Als ik dan de display via micro-USB laad, is dit opgelost.

Normaalgezien moet die display door de grote batterij gevoed worden, dus ik denk dat daar het schoentje knelt.

Mijn vermoeden (op de houder gekeken)
3 contacten links = bediening (3-toetsen) aan het stuur
4 contacten rechts = 2 voeding en 2 communicatie protocol

Dus als ik weet waar het toestel zijn voeding van moet krijgen, kan ik dit ff controlleren.

met een DMM meten op DC op de contacten kan uitsluitsel geven. wrs ook gewoon de contacten vuil, keer reinigen kan al genoeg zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dinsdag 3 september 2024 08:21:27 schreef testman:
[...]

met een DMM meten op DC op de contacten kan uitsluitsel geven. wrs ook gewoon de contacten vuil, keer reinigen kan al genoeg zijn.

ok, bedankt. Al gedaan en het toestel werkt toch weerom enige tijd....

fred101

Golden Member

Dat was een antwoord op een vraag die iemand anders heeft gesteld en niks met jouw probleem heeft te maken. Hij had beter zijn eigen topic kunnen openen ipv deze te "kapen"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs