Formeren 10 000 uF 100V elko's: Procedure?

Hoi,

TBV van een BRYSTON 4B eindversterker heb ik 8 stuks NOS (new Old Stock) voedingselko's op de kop getikt.
Operating spanning is +/- 80V DC per kanaal (4 elko's).

De waarde is 10 000 uF 100V per elko.

Hoe kan ik deze elko's het beste reformeren?
(NB ik heb een voeding met regelbare spannings- en stroombegrenzing die tot 100V DC aankan).

Suggestie voor
1) het aantal voltage stapjes tot 100V DC, en
2) de max stroom (mA) per stapje?

Ik neem aan dat het beter is ze een voor een te formeren, of kan ik tijd besparen door er twee in serie te zetten voor de eerste stappen tot 50V DC??

Arco

Special Member

100v zou ik niet doen, blijf er iets onder.
Sluit ze bijv. aan op 80v via een serieweerstand en wacht tot de stroom is gedaald (spanning stijgt dan ook)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

Bedankt!

Ik zat aan 6 discrete stapjes te denken:
15V-30V-45V-60V-75V-90V

Wat raadt jij als max. stroom sterkte aan per stapje (die kan ik op de voeding instellen) ?

Ik heb (denk ik) dan geen serie weerstand nodig.

Ik kan zo ook handmatig regelen.

(NB De Elko is een Philips 10 000 uF 100V 2222 159 90006 )

Henry S.

Moderator

Je kan gerust je voeding op 80V/100mA instellen.
Als de elco's goed zijn, dan is de lekstroom binnen een hele korte tijd nihil.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 september 2023 15:02:51 schreef redguuz:
Ik zat aan 6 discrete stapjes te denken:
15V-30V-45V-60V-75V-90V

Wat raadt jij als max. stroom sterkte aan per stapje (die kan ik op de voeding instellen) ?

Als je denkt dat een elco al wat veel lekstroom kan hebben altijd een weerstand gebruiken zo voorkom je verdere schade als er toch op een plaats net niet genoeg isolatie was.

Het aantal stapje was doet is erg afhankelijk van hoe slecht de elco is. Maar formeren is veel meer voor elco's met een hogere werkspanning van boven de 100V en met name boven de 200V.

Het gaat om lekstroom dus de stroomsterkte is enkele mA's, een goede elco lekt maar enkel 10 tal µA.

IK zou de voeding instellen op 85V en 1mA en de elco aansluiten, steeds als de lek dan onder 1mA is gezakt zal de voeding zelf zijn spanning verhogen. Dat zit je net boven 80V die in je versterker aanwezig is. Persoonlijk vind ik een 100V elco voor een 80V voeding al te krap.

Persoonlijk vind ik een 100V elco voor een 80V voeding al te krap.

Eens, zeker als je in een buurt woont waar de netspanning door zonnepanelen bezitters naar 253V opgepompt word.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Bedankt Allen,

Ik houd hier in mijn woonkamer de STEREO op een spanning van zo'n 210V ~ met een grote oude verhuistrafo van Radio Twenthe.

Die versterker is al 37 jaar oud en hij doet het eigenlijk nog prima NB heeft 10 000 uF 100V voedingselko's)..
Heeft alleen tikkende tijdbommen zoals tantaaljes op voedingslijnen, 6 RIFA rookbommen, sommige op kritieke plaatsen.

En wat typisch kleine Siemens en Philips elko's op kritieke plaatsen die blijkbaar ook aan het eind van hun latijn zijn.
En brakke Bias potmeters die als de loper slecht kontakt maakt een zooitje de eindtransistoren en drivers opblaast.

Ik wil er deze winter e.e.a.vervangen, om de versterker weer betrouwbaar te maken.

Prima dat je 'm op 210V houdt, dergelijke apparatuur uit het 220V tijdperk vindt 253V niet fijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Daar zit een beetje werk in, succes!

Ik zie dat je de capaciteit van de voedingselco's verdubbelt, denk om de gelijkrichters.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt Henry,

Bedankt voor de waarschuwing!
Met 4 elko's zijn er eigenlijk geen problemen genoemd.

Ik gebruik ook 4 (van 10 000 uF 100V) , dezelfde waarde en vormfactor als de elko's die er nu inzitten.

De andere 4 gaan naar een kennis met een soortgelijk Bryston.

maartenbakker

Golden Member

Een 100V elco op een 80V voedingslijn kan precies zonder grote invloed op je levensduur. Met 10% overspanning ga je echter wel op je levensduur inleveren maar zelfs dan blijf je nog net buiten het kritieke bereik.

Het op een lagere netspanning bedrijven van zo'n versterker is een goede oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor het advies Maarten,

Er zitten wel meer krappe onderdelen in deze verstrekker:

1) 35V tantalen als bufferelko's in 35V voedingslijnen: GEEN marge!
2) In het zuster model (BRYSTON 3B) : 65V Elko's op 65V voedingslijnen!

@fred101

Hartelijk dank voor jouw interessante handleiding