Homewizard kWh meter na slimme meter?

Ik wil graag een 3fase kwh meter na de hoofdschakelaar plaatsen? Mag dit ook volgens regelgeving?

Ja hoor, mag gewoon.
Doe je de zonnepanelen dan met de desbetreffende app?

ik ken de regelgeving niet in NL, maar in belgie moet de allereerste aansluiting na de meter zowieso een differentieel zijn.
na de diff kan je dan door je kwh meter om zo naar de rest van het huis te gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

JA dat mag maar let wel op de max stroom die de kWh meter aankan en wat de max stroom is die je omvormer kan leveren. Zonder extra stroomtrafo's kunnen veel kWh meters maar ca 5A aan.

?? Voorzover ik weet zijn die kWh tellers goed voor 40A.

In de specs staat vaak wel 5A nominaal, maar dat is de stroom waarop ze gecalibreerd zijn. Daarachter staat de max stroom die ze kunnen hebben. Meestal 40 of 45A.

Bijv DDS353 (EKD1-16): iNom : 0.25-5(45)A
Ofwel : Optimaal nauwkeurig tussen 0.25 en 5A, Max 45A

PS: In de specs staat ook dat de puls-uitgang geschikt is voor spanning van 12 - 27V. Ik heb de mijne gekoppeld aan een ESP32 op 3V3, en dat blijkt dus ver buiten specs en toch werkt het al jaren.

Sine

Moderator

Die puls uitgang is gewoon een opto, dus waar ze die minimaal 12 vandaan halen is wat raadselachtig.

Als je die route gaat kun je overigens beter een meter met een modbus aansluiting nemen. Dan kun je er meteen meerdere parallel hangen en je krijgt een bult meer (en sneller) info.

ESPhome ondersteunt er een aantal

bprosman

Golden Member

Op 18 september 2023 23:57:15 schreef Sine:
Die puls uitgang is gewoon een opto, dus waar ze die minimaal 12 vandaan halen is wat raadselachtig.

Als je die route gaat kun je overigens beter een meter met een modbus aansluiting nemen. Dan kun je er meteen meerdere parallel hangen en je krijgt een bult meer (en sneller) info.

ESPhome ondersteunt er een aantal

Heb je een indicatie van een merk/type ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 18 september 2023 22:22:05 schreef deKees:
Bijv DDS353 (EKD1-16): iNom : 0.25-5(45)A
Ofwel : Optimaal nauwkeurig tussen 0.25 en 5A, Max 45A

Het is iets anders. 5A is de nominale stroom, 45A de maximale stroom waarbij hij nog in de nauwkeurigheidsklasse ligt. Volgens de specs kan deze meter maximaal 100A hebben. Maar dan meet hij dus niet meer nauwkeurig.

@Klaasz

Ik moet zeggen dat de specs niet erg duidelijk zijn. Er staan wel wat getallen in maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat betekent.

En die 100A die je noemt kan ik nergens terugvinden.

Ook bij de puls uitgang: nominaal 12 - 27V, Max 60V. Wat moet je daar nu mee?

quasi alle digitale kwh meters dat ik al heb open gedaan, zitten er binnenin gewoon 2 doorverbindingen in metaal waar dan meetdraden aan bevestigd zijn. heb er nog geenenkele gezien met stroom transfos.
ik heb er ook nog nooit gezien die maar 5A zouden aankunnen.

ikzelf heb er 4 in gebruik nu:
1 van 3F aan de zonnepaneel installatie zodat ik de zonopbrengst weet
1 van 2F aan de kleine zonnepaneel installatie
1 van 2f in de garage als testmeter (komen ook zonnepanelen op)
1 van 3F net na de remautomaat in de zekeringkast, die meet alle verbruik.

een raspberry meet bij mij alle pulsen en maakt in grafieken dan wat de panelen allemaal opbrengen, en wat mijn huis verbruikt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Waarom niet gewoon de slimme meter aansluiten op Homewizard, scheelt ruimte en bedrading in je kast.

ik heb er ook nog nooit gezien die maar 5A zouden aankunnen.

IK heb er een paar liggen die echt maar 5A aankunnen en die eigenlijk bedoelt zijn voor stroomtrafo's voor 5A uitgang. Je kan dan ook insteeln welke stroom trafo je gebruikt en zonder trafo is dat dan 1: 1.

Maar het is verder gewoon altijd verstandig om goed te lezen wat zo een ding kan ;)