defecte eindtransistors Wurlitzer 551 amp

Hallo,

ik heb laatst een oude Wurlitzer 3500 jukebox gekocht om op te knappen de machine draait nu, na een plaatje geluisterd te hebben blijkt kanaal A van de versterker het niet te doen, beide zekeringen van de eind trap zijn door gebrand en springen er ook gelijk uit na het vervangen, ik heb matige kennis van versterkers naar na een hoop doormeten is mijn conclusie dat beide eindtansistor van kanaal A de kortsluiting veroorzaken,
ik ben bezig met nieuwe te bestellen alleen mijn vraag is wat zou de oorzaak kunnen zijn(ik snap dat dat eigenlijk niet achteraf te zeggen is) of wat zou ik nog kunnen/moeten controleren voordat ik de nieuwe er in soldeer, het zou zonde zijn als die gelijk ploffen..

ik heb het schema bijgevoegd en hoop genoeg informatie bij gevoegd te hebben alvast bedankt voor jullie moeite en alle advies is welkom voor deze beginner:)

Henry S.

Moderator

Door slechte koeling kunnen de transistors op den duur kapot gaan. Meet meteen ook de weerstandjes even door. De eindtrap wordt ouderwets door een trafo van de rest gescheiden, meer kan er ook niet stuk zijn.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik heb even een plaatje van de eindversterker geplaatst. Dat is makkelijker praten.

Op 18 september 2023 19:02:26 schreef Bartgokkast:
Hallo,

ik ben bezig met nieuwe te bestellen alleen mijn vraag is wat zou de oorzaak kunnen zijn(ik snap dat dat eigenlijk niet achteraf te zeggen is) of wat zou ik nog kunnen/moeten controleren voordat ik de nieuwe er in soldeer, het zou zonde zijn als die gelijk ploffen..

ik heb het schema bijgevoegd en hoop genoeg informatie bij gevoegd te hebben alvast bedankt voor jullie moeite en alle advies is welkom voor deze beginner:)

Als zo'n transistor doorbrand kan dat doordat er een veel te grote stroom van de emmitter naar de collector gaat lopen. En die stroom kan daar alleen maar gaan lopen als emitter basisspanning veel te groot word. Om die E-B spanning van de bovenste transistor groter te krijgen moet de spanning op de basis dalen. Er zijn een paar manieren waardoor die spanning kan dalen. Er zit aan de basis een kleine condensator. Ik kan de waarde of het nummer helaas niet lezen. Maar als die condensator lekt (hij ligt half of helemaal in sluiting) kan die de spanning omlaag trekken. En daardoor de transistor volledig open sturen en hem oproken.

De instel weerstanden van de transistor kunnen door hun leeftijd ook verlopen zijn en de transistor geheel verkeerd instellen. Het is dus zaak om die condensator beter te vervangen door een nieuwe. En die weerstanden te controleren of ze de juiste waarde nog hebben.

Ook is het verstandig om de draad waar 0-VDC bij staat te controleren. In het schema gaat die via een paar trafo's en een schakelblok naar ik denk een luidspreker. Het lijkt via dat schakelblok mogelijk te zijn dat de links en rechts versterker zo geschakeld kunnen worden dat ze een enkel monokanaal vormen. Controleer of ook dat allemaal goed geschakeld zit. Let ook op de terugkoppeling ik kan niet echt in het schema zien hoe dat allemaal geschakeld zit. Maar als die 0-VDC door een foutje in de circuits geen nul volt meer is, dan krijg je ook rook.

Ik weet niet hoe oud dit allemaal is en welk merk en type condensatoren er gebruikt zijn. Maar misschien kun je beter alle condensatoren en weerstanden controleren. Plaats eens een goede foto. Dan kunnen de kenners hier wel iets zeggen over de zin en onzin van het testen en misschien vervangen van de condensatoren en weerstanden. Heb je de voedinspanningen al gemeten en ook de eventuele rimpel daar op?

Er is een directe terugkoppeling aanwezig naar het driver circuit aan de primaire zijde van de trafo. Het driver circuit zal wel bestand zijn tegen +34V en -34V (schema is haast niet te lezen).
Maar je weet nooit wat er nog meer stuk is...

Meet de weerstanden na op waarde die direct met de transistoren verbonden zijn. De stuurtrap zal dit niet snel veroorzaken omdat er een scheiding is met een transformator.Immers kan de transformator geen gelijkspanning overdragen. Het is wel verstandig om alle elko's in de versterker te vervangen. Uit ervaring weet ik dat hij daar enorm van opknapt. Ze zijn tenslotte zo'n 50 jaar oud. Er zijn hiervoor complete sets verkrijgbaar. Heb ze wel eens zien staan op Ebay. Succes met herstellen.Ze zitten servicevriendelijk in elkaar.

Bedankt voor alle informatie het heeft me goed geholpen, heb alles door gemeten en de waardes waren nog goed,
Transistors vervangen en het spulletje werkt weer!